vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

راه نجس شدن چیزهای پاک

شنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۰۸:۰۷ ب.ظ





به نام خدا 



راه نجس شدن چیزهای پاک




حکم ۱۲۹ : اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هردو یا یکی از آنها به طوری خیس و مرطوب شود که  رطوبت یکی به دیگری برسد ؛ چیز پاک ، نجس می شود و اگر رطوبت به قدری کم باشد که به دیگری نرسد ، چیزی که پاک بوده نجس نمی شود و کماکان پاک خواهد ماند . 




حکم ۱۳۰ : اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو یا یکی از آنها خیس و مرطوب بوده یا نه ،  آن چیز پاک ، نجس نمی شود و کماکان پاک خواهد ماند . 




حکم ۱۳۱ :  دو چیزی که انسان نمی داند کدامیک پاک و کدامیک نجس است اگر چیز سوم و پاکی به یکی از آن دو برسد ؛ آن چیز سوم نجس نمی شود و پاک خواهد ماند  و اگر یکی از آن دو چیز قبلا نجس بوده و انسان نداند که آیا آن چیز نجس ؛ پس از شستشو و آب کشیدن ؛ پاک شده یا نه ؛ چنانچه چیز سوم و پاک به آن چیز نجس برخورد کند ؛ آن چیز سوم و پاک نجس نمی شود و پاک خواهد ماند زیرا انسان آن چیز نجس را شسته است و حالا یا براساس شک یا وسواس نمی داند که آیا پاک شده یا نه . بنابراین باید نسبت به شک و وسواس بی اعتنا باشد و  آن چیز را پاک در نظر بکیرد تا چیز سوم نیز پاک بماند . 


اما اگر انسان یقین دارد که چیز دوم که نجس بوده به درستی شسته نشده و همچنان نجس است ؛ چیز سوم نیز نجس خواهد شد . 



نکته ی مهم : 


بطور کلی اگر انسان نداند که لباس یا هر چیزی که قبلا نجس بوده آیا الان پاک شده یا نه  بهتر است نسبت به این شک و تردید و وسواس و ندانستن بی اعتنا باشد و آن  چیز را پاک بداند اما اگر یقین دارد و مطمئن است  که آن چیز نجس،  هنوز پاک نشده است و حکم برایش روشن و  واضح است باید آن چیز را نجس بداند . 



نکته مهم:


معیار و ملاک تشخیص پاکی یا نجسی؛  فقط یقین و اطمینان است وگرنه شک داشتن و وسواس و ندانستن با یقین در تضاد است و انسان نباید براساس شک یا ندانستن یا وسواس ،  حکم دهد بلکه باید براساس یقین و اطمینان،  حکم دهد  . 





حکم ۱۳۲ : زمین و فرش و پارچه و مانند اینها ، اگر رطوبت داشته باشد ؛ هرقسمتی که نجاست به آن برسد فقط همان قسمت نجس می شود و نقاط دیگر آن پاک خواهد ماند و همچنین این حکم برای هندوانه و خربزه و خیار و مانند اینها نیز همین است و فرقی ندارد . 





حکم ۱۳۳ : هرگاه شیره و روغن ؛ روان و مایع باشد به محض اینکه یک نقطه از آن نجس شد ، تمام آن نجس می شود ولی اگر روان و مایع نباشد و مثلا جامد یا نیمه مایع  یا مانند ژله  باشد ؛ تمام آن نجس نمی شود بلکه فقط جایی که نجاست به آن رسیده است نجس می شود . 





حکم ۱۳۴ : اگر مگس یا پشه یا پروانه یا هر حشره ی دیگری ، روی چیز نجسی که مرطوب است بنشیند و بعد بلند شود و  روی چیز پاکی که آن هم مرطوب است  بنشیند چنانچه انسان با چشمهای خود بتواند آن نجاست بسیار ریز را که دیدنش معمولا  غیرممکن است ببیند و یقین داشته باشد که نجاست به پای حشره چسبیده است ؛ آن چیز پاک ، نجس می شود اما اگر نداند یا شک کند که آیا نجاست همراه با بدن حیوان بوده یا نه یا  اگر براساس علم زیست شناسی و جانورشناسی  بداند که بین پای مگس و پشه و پروانه  و مایعات ؛ یک حباب هوا تشکیل می شود که مانع از غرق شدن حشرات می گردد و باعث می شود که حشرات براحتی روی آب و سایر مایعات بایستند و عملا هیچ تماسی بین پای حشره و عین نجاست برقرار نمی گردد آنگاه براساس علم زیست شناسی ؛ حشره نجس نمی شود و هرگز نمی تواند نجاست را با خود حمل کند لذا آن چیز پاک که مایع است و حشره روی آن می نشیند  کماکان پاک خواهد ماند . 





حکم ۱۳۵ : اگر جایی از بدن که عرق دارد نجس شود و عرق از آنجا به جای دیگری برود جای دوم نیز نجس می شود اما اگر عرق به جای دیگر نرود جاهای دیگر بدن پاک خواهند ماند . 







حکم ۱۳۶ :  اخلاطی که از بینی و گلو می آید اگر خون داشته باشد پاک هستند زیرا خون انسان و تمام حیوانات به دلیل اینکه عامل و مایه ی حیات و زندگی است و نباید از بدن دفع شود نجس نیست و پاک است . 


نجاست فقط به چیزی گفته می شود که باید حتما از بدن دفع شود مثل ادرار و مدفوع و منی  . اما  سایر مایعات یا جامدات درون بدن انسان و  حیوانات از قبیل خون و لنف که باید حتما در درون بدن باقی بمانند و مایه ی حیات و زندگی و بقا هستند ؛ هرگز عین نجاست  محسوب نمی شوند و هیچ چیزی را نجس نمی کند . 


بنابراین ترشحات سر و سینه  اگر به بیرون از بینی و دهان  بیاید حتی اگر خون داشته باشد پاک هستند . 


و اگر ترشحات پشت حلقی و سینوزیت ؛ حاوی خون باشند و ناخوداگاه و بدون اراده ی انسان  بلعیده شوند  که معمولا بلعیده می شوند ؛ به دلیل ترکیب شدن با بزاق دهان ؛ کاملا  پاک می شوند . هر چند که در اصل حکم هیچ فرقی نمی کند که  ترشحات و خلط ها بلعیده شوند یا بیرون آیند زیرا در هرحال ؛ خون نجس نیست و از دسته ی نجاسات محسوب نمی شود و نمی تواند هیچ چیزی را نجس کند .‌







حکم ۱۳۷ : اگر آفتابه ای را که  ته و کف  آن سوراخ است روی زمین نجس بگذارند چنانچه  آب روی زمین نجس  طوری زیر آن جمع شود که با آب آفتابه یکی حساب شود یعنی آب آفتابه راکد شود و نتواند زمین نجس را  پاک کند و نجاست به درون آفتابه راه پیدا کند آنگاه آب درون آفتابه به دلیل نفوذ نجاست ؛ نجس می شود اما اگر سوراخ آفتابه به زمین نچسبیده باشد و آب درون آفتابه  بتواند  به راحتی روی زمین نجس حرکت کند و زمین را خیس کند و از مقدار آب آفتابه کم شود ؛ آب زیر آفتابه با آب درون آفتابه  یکی حساب نمی شود و در نتیجه ؛ آب داخل آفتابه  پاک خواهد ماند . 






حکم ۱۳۸ :  اگر چیزی داخل بدن برود و به نجاست برسد ؛ درصورتی که بعد از بیرون آمدن ، به نجاست آلوده نشده باشد ، آن چیز پاک است . 


مثال : اگر ابزار اماله و یا آب آن  یا شیاف در مخرج  مدفوع وارد شود یا اگر سوزن یا  چاقو یا هر چیز دیگری در بدن فرو رود و بعد از بیرون آمدن ؛ به نجاست  آلوده نباشد ، نجس نیست . 


آب دهان و بینی اگر در داخل به خون برسد و بعد از بیرون آمدن ؛ به خون  آلوده باشد یا نباشد در هر دوحالت ؛ این آب پاک است زیرا خون نجس نیست و هیچ چیزی را نجس نمی کند زیرا خون مایه ی حیات است و فضولات نیست که چیزی را نجس نماید . 



نکته ی مهم : 


خون  و لنف و اخلاط و  سایر مایعات درون بدن انسان و تمام حیوانات ؛ بجز ادرار و منی ؛ نجس نیستند و هیچ  چیزی را نجس نمی کنند . 




  • ۰۳/۰۵/۲۷
  • vahidmy

احکام

رساله

وحیدمی