به نام خدای عظیم الشان


فقط سهام بانکی بخرید


من یک پیشنهاد برای  شما مخاطبین عزیز دارم : لطفا فقط سهام بانکی بخرید . یعنی فقط سهام بانکها را بخرید و در همان بانکها نیز حساب سپرده سرمایه گذاری ،  افتتاح کنید .


من برای این پیشنهاد  چند دلیل دارم :


1- دولت ترجیحا از سهام بانکی پشتیبانی می کند زیرا امسال سال بانکها می باشد و عملا  نمادهای مربوط به بانکها نسبت به سایر نمادهای بورس  ارجحیت و محبوبیت بیشتری نزد دولت ایران دارند .


دولت ایران اصلا به سهامهای غیربانکی اهمیت نمی دهد اما حاضر است خسارت سهام های بانکی خصوصا بانکهای نیمه دولتی ( صادرات - تجارت - ملت ) را بپردازد .


درواقع سهام  بانکها خصوصا این سه بانک بواسطه ی بانکی بودنشان و طلب فراوانی که از دولت دارند و قدرت مطالبه گری فراوان ،  از اعتبار و ارزش و قدرت بالایی برخوردار می باشند و  عملا دولت را وادار می کنند که بدهی خود را به بانکها تسویه نماید .

خب وقتیکه دولت سهام چند پالایشگاه و چند شرکت بزرگ را به بانکهای صادرات و تجارت و ملت می دهد تا بخشی از بدهی خود به این بانکها را  تسویه کرده باشد این یعنی حمایت دولت از بانکها  و قدرت فراوان این بانکها در امر مطالبه گری و تسویه حساب !


شما کجا دیدید یا شنیدید که دولت مثلا از  نماد فملی ( ملی صنایع مس ایران )  یا فولاد ( فولاد مبارکه ی اصفهان )  یا ذوب ( ذوب آهن اصفهان )   یا شستا  (   سازمان تامین اجتماعی )  حمایت کند ؟؟؟؟


نه فقط هیچ حمایتی از این سهامهای به اصطلاح  شاخص ساز و بنیادین  نکرده است بلکه آنها را به چینی ها واگذار نموده !!



بانکها ابرقدرتهای کوچک اقتصادی در تمام دنیا هستند . در ایران نیز بانکها در اوج قدرت می باشند و دولت مجبور است در مقابل بانکها کوتاه بیاید و تسلیم شود .


بانکها براحتی می توانند تمام صنایع درون بازار سرمایه ی ایران را تصاحب کنند و به دارایی خود اضافه نمایند .


قدرت بانکها بسیار زیاد است . حتی دولت هم حریف بانکها  نمی شود .

خصوصا حالا که بانک مرکزی کاملا از دولت جدا شده و مستقل می باشد و مجلس نمی تواند هیچ حکمی علیه بانکها صادر نماید .


بانکها  الان در اوج قدرت و ثروت  و استقلال  می باشند و هیچکس حتی دولت و مجلس حریف بانکها نمی شود  .



پس عقل حکم می کند که بجای صدها نماد چرت و مسخره و بی صاحب و ضعیف  و بی درو پیکر ،  صرفا سهام های بانکی را بخریم .


اینطوری عملا خیالمان بابت سرمایه گذاری و پول مان راحت است . زیرا سهام یک ابرقدرت اقتصادی را خریده ایم  و پشت این ابرقدرت ایستاده ایم و از خطرات در امان هستیم .


بانکها ابرقدرتهای جسور اقتصادی می باشند و خرید سهام این ابرقدرتها عین  عقلانیت است .



2- بانکها تنها نمادهای بازار سرمایه هستند که در خارج از بازار سرمایه نیز ساختمان و شعبه دارند و می توان در انها پول مان را سپرده گذاری نماییم و سود ببریم .


آیا نمادهایی همچون فملی و فارس و فولاد و  شستا و ذوب و برکت و .....   در بیرون از دنیای بورس نیز شعبه دارند و می توان در انها سپرده گذاری کرد ؟؟؟


مسلما چنین چیزی غیرممکن است .


عقل حکم می کند که منحصرا سهام ای را بخریم که هم در بورس و هم در خارج از بورس مکانی برای نگهداری پول و کسب سود باشد .


عملا سود سپرده ی بانکی می تواند تا حدودی زیانهای ناشی از نوسانات قیمت سهام بانکی را جبران کند .


اما زیانهای نمادهای غیر بانکی هرگز جبران نمی شود  چون در خارج از بورس  امکان سرمایه گذاری و سپرده گذاری در این نمادها وجود ندارد .


بنابراین خرید سهام بانکی یک معامله ی دوسر سود ( برد - برد ) است . هم در خود بانک و با افتتاح حساب ، سود کسب می کنید هم از افزایش قیمت سهام بانک .




3- اگر خدای ناکرده به هر دلیلی  اتفاقی رخ دهد و بورس تعطیل شود چنانچه تمام پولتان را برای خرید سهام غیربانکی صرف کرده باشید بدبخت و بیچاره  می شوید .


اما اگر منحصرا سهام بانکی خریده باشید با فرض تعطیلی بورس می توانید از سود ماهیانه  حساب بانکی بهره مند شوید .


اینجا نیز بانک به دادتان می رسد و شما خوشحال هستید که لااقل بیرون از بورس می توانید به بخشی از پولتان دسترسی داشته باشید و سود ماهیانه  کسب کنید .


کافیست در بانکی که سهام اش را خریده اید یک حساب افتتاح نمایید و تمام پولتان را در ان بانک سپرده گذاری نمایید .



4- برخلاف تصور عامه ی مردم ، بانکها هرگز ورشکسته نمی شوند بلکه در یکدیگر ادغام می شوند .

سالهاست که دشمنان بانکها در فضای مجازی یا حقیقی شایعه ی ورشکستگی بانکها را بر زبان می آورند و مردم را می ترسانند .


اما اگر کمی فکر کنید می فهمید که اینها فقط شایعه است  و حتی بانکهایی که امروزه وجود خارجی ندارند درواقع در شکم یک بانک بزرگ فرو رفته و ادغام شده اند .  مثل بانکهای انصار  ، قوامین ، مهر اقتصاد ، کوثر که در بانک سپه ادغام شدند .

و مثل صدها بانک دیگه که در یکدیگر ادغام شدند و بانکهای ملت و تجارت را ایجاد کردند .


بنابراین بانکها هرگز ورشکسته نمی شوند و فقط ممکن است در یکدیگر یا در یک بانک بزرگتر ادغام شوند و این هرگز به معنای نابودی بانکها نیست . اتفاقا اینطوری قدرت بانک بیشتر می شود .


اگر امروز بانکهای دی و سرمایه و پست بانک  و ملل و خاورمیانه  و سینا  و   آینده و  کارآفرین  ....  ظاهرا  ورشکسته شوند در واقع ورشکسته نشده اند بلکه در شکم بانکهای بزرگ مثل ملت یا تجارت یا صادرات فرو رفته و ادغام می شوند .  به همین راحتی .


پس می بینید که بانکها هرگز ورشکسته و نابود نمی شوند بلکه براحتی در یکدیگر ادغام می شوند و به حیات خود ادامه می دهند .



همچنین باید دانست که تمام صنایع موجود در بورس به بانکها بدهکار هستند و بانکها براحتی می توانند این صنایع را تصاحب کرده و ببلعند .

لذا بانکها روز به روز قویتر و پر زورتر و ثروتمندتر و بزرگتر می شوند .


بنابراین ورشکستگی در مورد بانکها مصداق ندارد و با عقل جور در نمی آید .  بانکها براحتی می توانند تمام صنایع و شرکتها و کارخانجات و معادن را که از عهده ی پرداخت اقساط وام و تسهیلات برنیامده اند  را تصاحب کند  و این صنایع را به دارایی شخصی خودشان  تبدیل کنند و قویتر و ثروتمندتر شوند .   آیا این به معنای ورشکستگی است ؟؟؟!!!!!


مسلما خیر .  پس بانک هرگز ورشکسته نمی شود اما سایر صنایع   همیشه در معرض خطر ورشکستگی و انحلال قرار دارند و نباید در انها سرمایه گذاری کرد .



5- بانکها ذاتا بزرگترین دشمن بازارهای مالی خصوصا  بورس هستند .


تا قبل از ریزش و سقوط بورس ایران در مرداد 1399 شمسی ،  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ریاست آقای عبدالناصر همتی  ،  سهامدار عمده ی بانکهای ملت و صادرات و تجارت بود .


به محض شروع ریزش بورس ایران ، بانک مرکزی فورا سهام خودش از این سه بانک نیمه دولتی را فروخت و از لیست سهامداران عمده خارج شد و این سه بانک با کله به زمین سقوط کردند و سقوط این سه بانک غول و معروف موجب سقوط کل بازار سرمایه شد !


شاید باور نکنید اما آقای همتی که نامزد ریاست جمهوری شده است از هیچ تلاشی برای نابود کردن بورس دست نکشید و تمام توان اش را بکار برد تا بورس را نابود کرده و مردم را وادار کند که پولهای خود را مجددا به بانکها برگردانند و البته در انجام اینکار موفق شد زیرا مردم سریعا سهامهای خود را فروخته و پولش را به  حساب بانکی شان برگرداندند !


عامل اصلی سقوط بورس ایران در سال 1399 شمسی کسی نبود بجز آقای عبدالناصر همتی  رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران !

زیرا ایشان بانک مرکزی را از لیست سهامداران عمده خارج کرد و سهامی را که در کف قیمت خریده بود در اوج قیمت فروخت و این سه بانک ( صادرات - تجارت - ملت )  را متضرر کرد !


الان به لیست سهامداران عمده ی بانکهای صادرات و تجارت و ملت نگاه کنید . ببینید آیا نام  بانک مرکزی را  می بینید یا خیر ؟؟؟


( قبل از رای دادن به آقای عبدالناصر همتی  ، خوب به این مطلب فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید )


الان فقط دولت بعنوان بزرگترین سهامدار عمده ی دولتی در این لیست قرار دارد زیرا این سه بانک  مایملک دولت می باشند .


برای مشاهده ی لیست سهامداران عمده ی هر سهم ، کافیست به سایت  Tsetmc.com ( شرکت مدیریت فناوری بورس )  مراجعه نمایید و روی برگه ی " سهامداران "  کلیک کنید تا جدول اسامی سهامداران عمده  آشکار شود .



حالا  اگر خدای ناکرده  دولت هوس کند این سه بانک غول را کاملا خصوصی کند آنوقت تمام سهام خود را می فروشد و این سه بانک مجددا یک ریزش بزرگ را تجربه خواهند کرد !



به هرحال دنیای بانکها دنیای عجیبی است . بانکها حتی به خودشان هم رحم نمی کنند چه رسد به سایر صنایع .


وقتیکه بانک مرکزی به بانکهای صادرات و تجارت و ملت رحم نکرد انتظار دارید به سایر  صنایع رحم کند ؟؟؟؟!!!


زهی خیال باطل !!


پس عقل حکم می کند که منحصرا سهام بانکی بخرید و البته ترجیحا بانکهای خصوصی بزرگ و قدرتمند که سهام شان ارزان قیمت باشد  یعنی قیمت هر سهم شان کمتر از 200 تومان باشد .

اگر بیشتر از 200 تومان به ازای هر سهم  بود نخرید چون حباب دارند و این حباب چند ماه دیگه ( حدودا شهریور 1400 شمسی )   می ترکد و شما به شدت ضرر می کنید

( بانک پاسارگاد به سوپرحباب معروف شده است از بس که ورم کرده و کم مانده  منفجر شود . قیمت هر سهم بانک پاسارگاد بالغ بر 1700 تومان است که رقم بسیار بزرگی برای یک بانک کوچک می باشد . این بانک به شدت گران قیمت است . بگذارید حباب اش بترکد و قیمت اش به کمتر از 200 تومان برسد بعد بخرید . ) .


 احتمال خروج کامل دولت از لیست سهامداران عمده ی این سه بانک بزرگ (صادرات . ملت . تجارت )   ، اندک است مگر اینکه رسما اعلام کند که  این سه بانک از فلان تاریخ  کاملا خصوصی می شوند . بله در انصورت دولت نیز سهام اش را می فروشد و از لیست سهامداران عمده ی این سه بانک خارج می شود و این سه بانک برای همیشه خصوصی می شوند .


اما  حتی در صورت خروج کامل دولت از این لیست و خصوصی شدن کامل این سه بانک بازهم خرید سهام این سه بانک کاری عاقلانه است . زیرا این ها سه غول بزرگ بانکی می باشند و بسیار بزرگ و ثروتمند و قدرتمند هستند و عملا  لیدر (رهبر)  بازار سرمایه  هستند .


اما من حدس می زنم که دولت بعدی به واسطه ی منافع خودش هم که شده از فروش سهام اش خودداری کند و کماکان سهامدار این سه بانک باشد .


خصوصا که میزان سهام شناور بانک صادرات ایران از 23 درصد به 22 درصد کاهش یافته است و این یعنی اینکه  احتمالا  بانک صادرات ایران در آینده مجددا به یک بانک دولتی تبدیل می شود .  البته این فقط یک حدس و گمان است ولی بهرحال معنایش این است که دولت هرگز از سهامداری این سه بانک دست نمی کشد چون منافع دولت در اینست که سهامدار این سه بانک بزرگ و معروف باشد .


+

با توجه به مطلب بالا و البته  سایر مسایل مربوط به بانکها  من پیشنهاد می کنم که صرفا سهام بانکی بخرید تا کمتر دچار ضرر و زیان شوید .

+

من خودم کماکان  سهامدار بانک صادرات ایران هستم و شاید در آینده سهام سایر بانکها را نیز بخرم .  شما نیز همین استراتژی را بکار ببرید و منحصرا سهام بانکی بخرید  .

این استراتژی به نفع تمام مردم ایران است . باید سهامدار بانکها شویم تا قدرت بانکها به ما مردم عادی نیز منتقل شود  و از مزایای خاص بانکها بهره مند شویم .


بانکها یکسری مزایا  دارند که سایر صنایع موجود در بورس از این مزایا محروم هستند .   مثل نرخ تسعیر ارز   و ..........

+

به هرحال تمرکز روی سهام بانکی به نفع همه ی ما مردم ایران است . 

خوب در این مورد فکر کنید و ببینید آیا سهام بانکی ارزش خرید دارد یا سایر سهامها .  تصمیم با خودتان است اما من اگر به جای شما باشم بجز سهام بانکی هیچ سهام دیگری نمی خرم .

+

ایده : منحصرا سهام بانکی بخرید و در همان بانک نیز حساب افتتاح نمایید تا از دو ناحیه سود کسب کنید .

+

+

وحید محمدی - وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir