vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

احکام طهارت مطهرات آب

سه شنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۰۱:۲۰ ب.ظ





به نام  خدا 



احکام طهارت مطهرات آب



حکم ۱۵۲ :  چند چیز ؛ نجاست را پاک می کنند که به آنها مطهرات یعنی پاک کننده ها  گفته می شود : 



اول : آب 



دوم: زمین





سوم: آفتاب





چهارم : استحاله .  


لغت استحاله از ریشه ی "حول"  گرفته شده است و به معنای "تغییر حالت  و دگرگونی" است . 


استحاله به علم شیمی مربوط می شود یا همان علم کیمیا 


در علم شیمی یا کیمیا ؛ یک ماده ؛ به ماده ی جدید و متفاوت  تبدیل می شود . مثلا اورانیوم به سرب تبدیل می شود 


یا مثلا الکل به اسید استیک تبدیل می شود 


الکل یعنی شراب 


اسید استیک یعنی سرکه 



استحاله یعنی تغییر شیمیایی مولکول های ماده .

بگونه ای که ماده ی قبلی به ماده ی جدید تبدیل شود 



 مثال : اگر مولکول های  شراب  یا الکل طی فرایند شیمیایی در خانه یا آزمایشگاه بطور طبیعی یا بر اثر آزمایشات یا بواسطه جوشاندن یا ترکیب شدن با نمک یا بواسطه تخمیر ،   به مولکول  سرکه یا اسید استیک تبدیل شوند ، به دلیل تغییر ساختار  مولکولها و  آرایش اتم های تشکیل دهنده ی مولکول ؛ شراب یا الکل که حالا به سرکه یا اسید استیک  تبدیل شده است ؛ پاک است و خوردنش حلال است زیرا دیگر شراب یا الکل نیست بلکه سرکه است . 






پنجم : تبعیت 


تبعیت یعنی اینکه یک چیز نجس بواسطه ی پاک شدن چیز نجس دیگر ؛  پاک شود . 


مثال : اگر شراب طی فرایند استحاله ، به سرکه تبدیل شود و پاک شود ؛ ظرف حاوی شراب نیز به محض برخورد سرکه به آن ؛  پاک می شود . 


به این حالت ، اصطلاحا  "تبعیت"  گفته می شود .  


در مثال بالا ؛ ظرف از شراب تبعیت و اطاعت کرد یعنی وقتیکه شراب به سرکه تبدیل شد و  پاک شد ظرف نیز به تبعیت از شراب که حالا به سرکه تبدیل و پاک شده است  ؛ به ظرف سرکه تبدیل شده و پاک می شود . 






ششم : برطرف شدن عین نجاست 


عین نجاست یعنی هرچیزی که بطور طبیعی نجس  و منفور  و  متعفن و بدبو  است و باید حتما از بدن دفع شود  و سایر چیزها را نجس می کند یعنی همان نجاست و هرچیز متعفن و بدبو و نفرت انگیز و چندش آور  و تهوع آور  در عرف جامعه که حال انسان را بهم می زند . 



عین نجاست شامل موارد زیر می باشد: 



۱. ادرار  یا  بول   که بدبو و متعفن و چندش آور  و تهوع آور و نفرت انگیز  است 




۲. مدفوع  یا  غائط یا غایت  که بدبو و متعفن و تهوع آور و چندش آور و نفرت انگیز  است 




۳. منی یا آب حاوی نطفه که متعفن و بدبو و تهوع آور و چندش آور و نفرت انگیز  است 




۴. شراب و آبجو و هر ماده ی الکلی و مست کننده و نابودکننده ی عقل و غیرت که بدبو و متعفن و سمی و چندش آور و تهوع آور است . 




۵. مردار و لاشه  و جسد بی جان انسان و حیوان که بدبو و متعفن و تهوع آور و چندش آور و نفرت انگیز  است 



در مجموع ؛ نجاسات یا عین نجاست ؛ فقط شامل همین  پنج مورد می باشد و  سایر موارد  مثلا  خون و لنف و سگ و خوک و کافر هرگز نجاست یا عین نجاست محسوب نمی شوند زیرا نه خون و نه سگ و نه خوک و نه  کافر و نه عرق شتر نجاستخوار ؛  هرگز  بدبو  و متعفن و چندش آور و تهوع آور و نفرت انگیز  نیستند  لذا  نجس نمی باشند و  پاک هستند . 


برای تعیین و تشخیص نجاست باید به عقل  مراجعه کرد . 




هفتم : عقل 







حکم  ۱۵۳ : آب کر با چهار شرط ؛ چیز نجس را پاک می کند : 


اول : آب کر ؛ مطلق و خالص باشد یعنی آب کاملا خالص باشد و چیز دیگری در آن نباشد و مضاف نباشد .


بنابراین ؛  آب مضاف از قبیل گلاب یا عرق بید یا عرق نعنا یا آب میوه یا آبلیمو  یا شربت ؛  چیز نجس را پاک نمی کند . 



دوم : آب کر باید خودش پاک باشد . 



سوم : وقتی چیز نجس را می شویند ؛ آب مطلق به آب مضاف تبدیل نشود و بو یا رنگ نجاست را به خود نگیرد . 



چهارم: بعد از آب کشیدن چیز نجس ، عین نجاست در آن نباشد و اگر آب قلیل باشد علاوه بر این چهار شرط ، شرط های دیگری هم دارد که بعدا ذکر می شود . 






حکم ۱۵۴ :  ظرف نجس را با آب قلیل ، باید سه مرتبه شست تا پاک شود اما در پاک کردن با آب کر و آب جاری و آب لوله کشی ، یک مرتبه شستن کافی است . 



از آنجاییکه براساس عقل و مقایسه و علم زیست شناسی  ؛ سگ بدلیل اینکه از نژاد گرگ و روباه و شغال و کفتار و خرس  است و همانند آنها پاک است و نجس نیست بنابراین ظرفی را که سگ یا گرگ یا روباه یا شغال یا  خرس یا حتی کفتار  لیسیده یا از آن ظرف ، آب یا چیز مایع و روان دیگری خورده است ، پاک است و لازم نیست آن را آب بکشند .


اما برای رفع بیماری وسواس که در روح تمام انسانها وجود دارد بهتر است  در چنین موردی ، ابتدا با خاک پاک ؛ ظرف را خاک مال کرد سپس برای درمان بیماری وسواس ، دو دفعه ظرف را در آب کر یا آب جاری یا آب لوله کشی یا آب قلیل ، شست . 


ظرفی را که آب دهان گرگ یا سگ یا شغال یا خرس یا کفتار در آن ریخته شده است برای درمان بیماری وسواس ، بهتر است پیش از شستن ؛ خاک مال کرد!!!!


البته واضح است که سگ نجس نیست و تمام کسانی که فتوا صادر کرده اند که سگ نجس است و سگ را نجاست یا عین نجاست دانسته اند به بیماری وسواس مبتلا بوده اند زیرا دین اسلام هنوز نمی داند که سگ با گرگ و کفتار همخانواده و هم نژاد است و گویا دین اسلام با  گرگ و کفتار مردار خوار و شغال و خرس آشنا نبوده وگرنه آنها را نیز در گروه نجاسات دسته بندی می کرد !!!! 



دین اسلام با علوم تجربی از  جمله زیست شناسی آشنا نبوده و نیست و گرنه هرگز سگ و خوک را نجس و گرگ و گراز و کفتار  را پاک  معرفی نمی کرد!!!



زیرا همانطور که گرگ و روباه و شغال و خرس و  حتی کفتار مردارخوار ؛ پاک هستند ؛ سگ نیز که با آنها هم خانواده است پاک است و نجس نیست . 



هر زمان که دین اسلام  دست از وسواس بردارد و با علم زیست شناسی و سایر علوم واقعی و عقلی آشنا شود  و اهل قیاس و مقایسه و تعقل و اندیشه شود و با دلایل کاملا علمی و عقلی رسما  اعلام کند که گرگ و روباه و شغال و خرس و  کفتار ، نجس هستند آنوقت عقل حکم می کند که سگ را نیز نجس فرض کرد . وگرنه اگر دین اسلام ؛ در اندیشه و رفتار و گفتار خود تجدید نظر نکند و بیماری وسواس اش را درمان نکند ؛ سگ  و خوک کماکان پاک خواهد بود . 



از آنجاییکه دین اسلام هرگز گرگ و روباه و  شغال و خرس و کفتار را نجس نمی داند  و آنها را پاک می داند  بنابراین طبق عقل و مقایسه و بر اساس علم زیست شناسی  ، سگ نیز نجس نیست زیرا سگ هیچ تفاوتی با گرگ و روباه و شغال و خرس و کفتار ندارد و تمام اینها از یک نژاد و یک ژن و یک خانواده هستند  و همگی پاک هستند . 




حکم ۱۵۵ : اگر دهانه ی ظرفی را که سگ یا گرگ یا شغال یا خرس یا کفتار ؛ دهان و لیس و زبان زده است تنگ باشد ؛ برای رفع تکلیف شرعی و  درمان بیماری وسواس ؛  بهتر است خاک را به داخل ظرف بریزند و تکان دهند تا خاک به تمام ظرف برسد و ظرف پاک شود و بیماری وسواس نیز درمان شود  !!!! 


اگر خاک به تمام ظرف نرسید نباید به بیماری وسواس توجه کرد و باید بی اعتنا باشیم . 





حکم ۱۵۶ : ظرفی را که خوک یا گراز  از آن ظرف ، چیز روان و مایع مثل آب بخورد ، برای درمان بیماری وسواس ؛ بهتر است با آب قلیل هفت مرتبه شست ، و برای درمان موثر  بیماری وسواس ، بهتر است در آب کر و حتی در آب جاری و حتی در آب لوله کشی نیز هفت مرتبه آن ظرف را  شست !!!!!!

و اگر بیماری وسواس درمان نشد بهتر است چنین ظرفی را که  خوک و گراز به آن دهان زده و از آب درونش خورده است ؛ خاک مال نیز کرد !!! 



البته گویا  دین اسلام ؛ سگ را نجس تر و پلیدتر از خوک تصور کرده زیرا برای سگ در احکام شماره  ۱۵۴ و  ۱۵۵ ؛ خاک مال کردن ظرف ؛ بر شستن ظرف تقدم دارد  و باید برای سگ ؛ ظرف را شدیدا خاک مال کرد تا  شاید پاک شود اما دین اسلام برای خوک و گراز  تخفیف قائل شده و لازم نیست ظرف را خاکمال کرد و همان هفت مرتبه شستن کفایت می کند !!!!!!


بنابراین برای درمان کامل بیماری وسواس ؛  بهتر است ابتدا ظرف را خاک مال کرد و سپس هفت مرتبه در آب شست تا شاید پاک شود و بیماری وسواس نیز درمان شود !!!!!!





حکم ۱۵۷ : اگر بخواهند ظرفی را که به شراب نجس شده با آب قلیل ، آب بکشند بهتر است سه مرتبه بشویند و اگر بیماری وسواس دارند می توانند هفت مرتبه بشویند !!!!!




حکم ۱۵۸ : کوزه ای که از گل نجس ساخته شده و یا آب نجس در آن فرو رفته  اگر  در  آب کر  یا  آب جاری  یا آب  لوله کشی  بگذارند به هر جای آن که آب برسد پاک می شود و اگر بیماری وسواس دارند و می خواهند باطن کوزه هم پاک شود بهتر است به قدری در آب کر یا آب جاری یا آب  لوله کشی بماند که آب به تمام آن فرو رود  و فرو رفتن رطوبت کافی نیست !!!! 






حکم ۱۵۹ : ظرف نجس را با آب قلیل ، دو جور  می توان آب کشید و پاک کرد : 



اول:  سه مرتبه  پر کنند و خالی کنند . 



دوم:  سه مرتبه قدری آب  در آن ظرف  بریزند   و هر دفعه آب را طوری در ظرف بگردانند که به جاهای نجس  آن برسد و بیرون بریزند . 



هر کدام از دو روش بالا که انتخاب شود صحیح است اما روش اول بهتر و معقولانه تر است . 






حکم ۱۶۰ : اگر ظرف بزرگی مثل پاتیل یا خمره نجس شود چنانچه سه مرتبه آن را از آب پر کنند و خالی کنند پاک می شود اما اگر بیماری وسواس دارند می توانند سه مرتبه از بالا آب را در آن بریزند طوری که تمام اطراف ظرف بزرگ یا خمره را آب فرا گیرد و آبی را که در ته خمره جمع شده خارج کنند و در هر دفعه ظرفی را که با کمک آن ظرف ؛  آبهای درون خمره را بیرون می آورند نیز آب بکشند شاید بیماری وسواس این افراد درمان شود و خمره و آن ظرف آب کشنده نیز پاک شود !!!!






حکم ۱۶۱ : اگر چیز نجس را بعد از برطرف کردن عین نجاست ؛ یک مرتبه در آب کر یا آب جاری یا آب لوله کشی فرو ببرند طوری که آب به تمام جاهای نجس برسد ؛ آن چیز پاک می شود و اگر بیماری وسواس دارند حکم این است که فرش و لباس و مانند اینها را طوری فشار یا حرکت دهند که آب داخل آن ، خارج شود تا پاک شود !!!!









  • ۰۳/۰۵/۳۰
  • vahidmy

احکام

رساله

وحیدمی