به نام خدا


سرنوشت مبهم لینوکس


هرچه فکر می کنم می بینم این لینوکس ، موجودی عجیب و شگفت انگیز است ولی این موجود عجیب و جذاب چرا نمی تواند ویندوز را در دسکتاپ ، شکست دهد ؟؟؟!!!!


شاید باور نکنید که هنوز هم این مغز،  درحال تفسیر آینده ی لینوکس است .


از نظر من ، لینوکس سرنوشتی مبهم و پر از اما و اگر ، دارد .


سرنوشت لینوکس ، در هاله ای از ابهام است .


معلوم  نیست  کدامیک از صدها توزیع لینوکس  تا چند ساله دیگه زنده بمانند ؟؟


صدها توزیع لینوکس در دنیا وجود دارد که برخی از آنها در طول چندسال اخیر بطور کامل متوقف و  منسوخ شده اند و به تاریخ پیوسته اند .


برخی نیز بسیار دیر به دیر اپدیت می شوند و اصلا به روز نیستند و از فناوری روز و نیازهای امروزی کاربران کاملا عقب هستند  و اصلا به درد کاربران و نیازهای متنوع کاربران نمی خورند و بسیاری از نرم افزارها و  درایورهای ضروری و مورد نیاز کاربران را ندارند .  مثل اسلکور  و دبیان که به شدت از قافله عقب هستند  و هرچندسال یک نسخه عرضه می کنند که چندان تفاوتی با نسخه ی قبلی ندارند و عملا هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارند و همان نصاب قدیمی و منسوخ شده را مجددا بر کاربر تحمیل می کنند و دوال بوت نیستند و قصد دارند کاربر را به چالش بکشانند .



برخی ها نیز مثل لینوکس فدورا   با این ادعا  که روی لبه ی تیز فناوری راه می روند اما دچار خونریزی نمی شوند (!!!!)  عملا توزیعهایی بسیار عجول و خام و نپخته و  هول هولکی و  ناپایدار هستند و فرصت تفکر به کاربر نمی دهند و کاربر اصلا فرصت نمی کند که این توزیعها را آزمایش کند و خیلی زود پشتیبانی را به اتمام می رسانند و کاربر را وادار می کنند که هر شش ماه یک نسخه ی جدید را دانلود و  نصب نمایند !!!


که این نیز اصلا خوب نیست و کاربر فدورا همیشه در حال استرس و تحمل هزینه های مادی و معنوی می شود .


ضمن اینکه فدورا موش آزمایشگاهی ردهت لینوکس است .


برخی توزیعها نیز که منحصرا برای سرورها و سوپرکامپیوترها ساخته شده اند و برخی توزیعها نیز منحصرا برای هک و حملات سایبری و برخی نیز برای وبگردی مخفیانه ساخته شده اند و برخی نیز .....


خلاصه اینکه برای هر کار کوچکی یک توزیع لینوکس را از روی لینوکسهای قدیمی ساخته اند و یک عمل تکراری و بیهوده را مرتکب شده اند . زیرا می توانستند یک توزیع بین المللی لینوکس بسازند که تمام اینکارها را بخوبی و یکجا انجام  دهد و  از تولید توزیعهای تکراری و بیهوده خودداری نمایند .


از نظر من ، دبیان برای تمام کاربردها کاملا کفایت می کند زیرا اکثر این توزیعهای تک منظوره مستقیما از دبیان مشتق شده اند و دبیان یک توزیع اصلی و مادر و همه منظوره می باشد  .  هرچند که دبیان به شدت عقب افتاده و کودن و قدیمی است و سالهای سال از فناوریهای امروزی و نیازهای متنوع کاربران عقب است و خیلی دیر آپدیت می شود و بسیار سست و ناپایدار است و با یک نصب ساده ی کارت گرافیک به راحتی از هم می پاشد و دیگه بالا نمی آید و باید از اول نصب شود !!! . این عیب دبیان  را بارها و بارها حتی در نسخه های جدید ،  تجربه کرده ام .



اینجا یک سوال اساسی پیش می آید :


چرا اینهمه توزیع تکراری و مشابه در دنیای لینوکس ساخته شده و ساخته می شود ؟؟؟



چرا توسعه دهندگان لینوکس ، از روی کرنل و هسته ی مرکزی لینوکس ، یک توزیع استاندارد همه منظوره کاربرپسند بین المللی نمی سازند و خیال همه را راحت نمی کنند ؟؟؟؟


بخاطر آزادی ؟؟؟


یعنی خیال می کنید اگر تنها یک توزیع لینوکس داشته باشید آزادی تان را از دست می دهید و دچار انحصار و دیکتاتوری می شوید و شرکتها بر شما ظلم و ستم می نمایند ؟؟؟


خب با این تفسیر ، سوال اساسی اینست :


چرا ویندوز که فقط یک نسخه دارد و فقط یک مالک و صاحب دارد و تنها توسط یک شرکت ساخته می شود  و کاملا کد بسته  و تجاری و پولی و انحصاری است  هنوز هم محبوبترین و رایجترین سیستم عامل جهان است و چرا حتی ویندوزهای بسیار قدیمی مثل ویندوز 95  هنوز کاربران خودشان را دارند درحالیکه این ویندوزها سالهاست که از پشتیبانی مایکروسافت محروم شده اند ؟؟؟



مگه ویندوز تک نسخه ای نیست و مگه کدبسته و تجاری و پولی و انحصاری نیست پس چرا 99 درصد کاربران دنیا فقط همین ویندوز را قبول دارند و هرگز به سمت لینوکس نمی روند ؟؟؟


ببینید دارم درمورد دسکتاپ حرف می زنم . اصلا کاری به سرور و سوپرکامپیوتر و گوشی هوشمند و .... ندارم . 


تمام این سوالات فقط در حوزه ی دسکتاپ است . متوجه شدید ؟؟؟


نه من و نه شما و نه دو میلیارد کاربر خانگی هیچکدام مان مالک هیچ سوپرکامپیوتری نیستیم .


چون هیچ سوپر کامپیوتری در هیچ اتاقی جا نمی شود زیرا بسیار بزرگ و حجیم و سنگین است و به یک سالن بسیار بزرگ نیاز دارد .  ضمن اینکه سوپر کامپیوترها گران قیمت ترین کامپیوترهای جهان می باشند و برای کارهای فوق تخصصی و دشوار و محاسبات سنگین علمی  ساخته شده اند که فقط 1 درصد از مردم جهان می توانند اینکارهای فوق تخصصی را انجام دهند .




بنابراین 99 درصد کاربران سرتاسر دنیا اصلا کاری به حوزه ی سرورهای غول پیکر و سوپرکامپیوترهای غول پیکر و بزرگ  ندارند و منحصرا کاربر کامپیوترهای کوچک خانگی هستند یعنی همان حوزه ی دسکتاپ .



خب حالا که متوجه شدید که من منحصرا در مورد میکروکامپیوترها یعنی کامپیوترهای کوچک خانگی حرف می زنم سوال ام را تکرار می کنم که چرا لینوکس نمی تواند در دنیای کامپیوترهای شخصی ، با ویندوز رقابت کند و چرا توزیعهای لینوکس به قول معروف گیج می زنند و تکلیف شان با خودشان معلوم نیست ؟؟؟؟



چرا حتی خود کاربران لینوکس ، از وجود اینهمه توزیع مهمل لینوکسی  ناراحت و عصبانی هستند و ترجیح می دهند که فقط از اوبونتو استفاده نمایند ؟؟؟؟


چرا لینوکس و اوبونتو  سالهاست که مفهومی مترادف پیدا کرده اند و گویا سایر توزیعهای لینوکس حتی برای خود کاربران لینوکس ، ارزش ندارند و مورد بی توجهی قرار گرفته اند ؟؟؟


لطفا نگویید که هر توزیع لینوکس ، برای کار خاصی ساخته شده است زیرا خودتان بارها گفته اید که چیزی به نام بهترین توزیع لینوکس وجود ندارد و تمام لینوکسها برابر و یکسان هستند و همگی در یک سطح می باشند و همگی از یک توزیع مادر مشتق شده اند که این توزیع مادر نیز از کرنل اصلی لینوکس استفاده می کند . بنابراین تمام توزیعهای لینوکس می توانند به جای یکدیگر بکار روند و وظایف یکدیگر را انجام دهند .



خب در چنین شرایطی چرا بازهم اصرار دارید که  توزیعهای لینوکس را دسته بندی کنید و برچسب لینوکس کاربر مبتدی - لینوکس کاربر حرفه ای را به آنها بزنید ؟؟؟!!!


مگه تمام توزیعهای لینوکس ،  یکسان و  قدرتمند و حرفه ای نیستند که چنین دسته بندی  عجیبی را رایج کرده اید ؟؟؟




یعنی مثلا اوبونتو نمی تواند روی سوپرکامپیوترها پورت شود ؟؟؟


یا مثلا لینوکس مینت  یا لینوکس دبیان نمی تواند یک سوپرکامپیوتر را مدیریت کند و حتما باید  از ردهت لینوکس یا سوزه اینترپرایز استفاده شود ؟؟؟




مگه کرنل و هسته و سیستم فایل تمام توزیعهای لینوکس از کرنل اصلی لینوکس مشتق نشده اند ؟؟؟؟

پس چرا دسته بندی می کنید ؟؟؟


این دسته بندی ها کاملا بی معنا و مضحک است زیرا تمام توزیعهای لینوکس از نظر قدرت و سرعت و کارایی و انعطاف پذیری در یک سطح می باشند و هیچ لینوکسی از سایر لینوکسها قویتر و انعطاف پذیرتر نیست .


ضمن اینکه تمام توزیعهای لینوکس می توانند از دهها میزکار گرافیکی مختلف استفاده کنند و کار را برای کاربر آسان نمایند .





می خواهم بگویم در دنیای لینوکس چیزی به نام استراتژی و نظم و هماهنگی و  انسجام و رهبری واحد و دلسوز وجود ندارد .  هرکسی ساز خودش را می زند  و یک هرج و مرج و اغتشاش همیشگی را در دنیای لینوکس می توان تجربه کرد .


هرکسی دلش می خواهد توزیع شخصی خودش را داشته باشد تا اون حس آزادی را از دست ندهد .


ولی خب !


این آزادی و تکروی و فرد گرایی کاربران لینوکس ، نهایتا یک سرنوشت مبهم و حتی دردناک را برای لینوکس رقم می زند زیرا لینوکس اصلا و ابدا با ویندوز رقابت نمی کند بلکه با خودش رقابت می کند  و به خودش ضربه می زند .


سالهاست که لینوکس کاری به کار ویندوز ندارد و توزیعهای لینوکس فقط برای رقابت با توزیعهای قبلی لینوکس ساخته شده و می شوند و این واقعا خنده دار است .



اگر یک زمانی شاهد جنگ یونیکس ها بودیم الان باید شاهد جنگ لینوکس ها باشیم !!!


از نظر من ، سرنوشت لینوکس ، مبهم و پر از سوال و اما و اگر است .


معلوم نیست تا بیست سال آینده چه تعداد توزیع لینوکس هنوز هم زنده باشند و روز به روز و یا دقیقه به دقیقه  آپدیت شوند و قابلیتهای فنی جدید را به کاربران عرضه نمایند ؟؟؟


( ویندوز 10 دقیقه به دقیقه و بی سرو صدا آپدیت می شود و حتی یکسری امکانات فنی کوچک و ریز را در هر بار اتصال به اینترنت ،  اضافه می کند و عملا ویندوز 10 بصورت دقیقه ای آپدیت می شود یعنی بسیار سریعتر از تمام توزیعهای لینوکس ، آپدیت و بروز می شود . مثل آپدیت اتوماتیک و بی سروصدای فروشگاه ویندوز 10 که شما اصلا متوجه ی تغییرات ظاهر و باطن این نرم افزار نمی شوید زیرا در پشت پرده انجام می شود )



دبیان که مثل گوشت قربانی است و هرکسی یک تکه از دبیان را می کند و با خودش به خانه می برد و با ان توزیع می سازد اما هرگز هیچ کمکی به پیشرفت خود دبیان نمی کند زیرا می خواهد بگوید که او از طراحان دبیان باهوشتر و زرنگتر است !!


و اینگونه است که دبیان همیشه مورد سو استفاده ی طراحان توزیعهای  لینوکس قرار می گیرد و هیچوقت پیشرفت نمی کند .  




اما ویندوز اینگونه نیست . مالک دارد . صاحب دارد . یک نسخه بیشتر ندارد . حتی نسخه های قدیمی اش نیز بی صاحب نیستند و صاحب شان کماکان شرکت مایکروسافت است .


ویندوز هنوز هم حتی در نسخه های قدیمی ، آپدیت می شود و در ویندوز 10 علاوه بر اپدیت امنیتی،  آپدیتهای تجمعی و آپدیتهای ریز و مخفی نیز دریافت می کند و دقیقه به دقیقه مدرن تر و قویتر می شود زیرا صاحب دارد و صاحب اش به فکر کاربران اش می باشد  و هیچکس نمی تواند تکه ای از ویندوز 10 را بکند و با خودش به خانه ببرد و از روی ویندوز 10 یک توزیع جدید بسازد !!!!


لذا ویندوز 10 برخلاف دبیان ، بروزترین و کاملترین و مدرن ترین سیستم عامل دنیا می باشد  و این ویندوز 10 است که سیستم عامل جهانی است نه دبیان .




الان تمام توسعه  دهندگان به این نتیجه رسیده اند که بهترین پلتفرم برای برنامه نویسی ، منحصرا ویندوز است لذا 99 درصد محصولاتشان را منحصرا برای ویندوز می سازند  و بر روی مایکروسافت استور بارگذاری می نمایند .



حتی خود توزیعهای لینوکس مثل دبیان ، برنامه هایی دارند که اگر وارد سایت اصلی شان بشویم می بینیم که ان برنامه و یا بازی لینوکسی ، معادل ویندوزی نیز دارد مثل VIM که ادیتور معروف یونیکس است و هم نسخه ی لینوکسی دارد و هم نسخه ی ویندوزی . یا مثل GIMP و inkscape و FreeCAD و Blender  و Goldendict  و  صدها نرم افزار لینوکسی که نسخه ی معادل ویندوزی نیز دارند .



بنابراین حتی توسعه دهندگان لینوکس نیز برای هر نرم افزار لینوکسی معادل ویندوزی اش را نیز ساخته اند .


این یک برگ برنده برای ویندوز است .  و این یعنی اینکه طراحان لینوکس نیز به این نتیجه رسیده اند که برنامه نویسی برای لینوکس یک تلاش بیهوده است و بهتر است که به سمت ویندوز بیایند یعنی به جایی مهاجرت کنند که بتوانند برنامه های خود را در معرض دید میلیاردها انسان قرار دهند .


وجود هزاران نرم افزار لینوکسی که معادل ویندوزی نیز دارند یک برگ برنده ی بزرگ برای ویندوز محسوب می شود . این یعنی شکست قطعی و کامل لینوکس از ویندوز در دنیای دسکتاپ .


یا مثلا به سایت سورس فورج مراجعه کنید . ببینید چه تعداد نرم افزار ویندوزی را عرضه کرده است یا مثلا گیتهاب یا هزاران سایت نرم افزاری در سرتاسر دنیا که هرکدام شان هزاران نرم افزار کوچک و بزرگ ویندوزی را عرضه می نمایند .  مثل سافت پدیا  و ....


از طرف دیگه مشتق رایگان ویندوز یعنی سیستم عامل ری اکت او اس ، نیز برگ برنده ی دیگری برای ویندوز محسوب می شود  .


سیستم عامل ری اکت او اس (ReactOS) یک برگ برنده ی بزرگ برای ویندوز است .


یک ویندوز رایگان و اوپن سورس و آزاد که البته فقط یک توزیع دارد و هنوز هم در حال رشد است و منتظر است که مایکروسافت او را تایید کند . به محض اینکه مایکروسافت ، سیستم عامل ری اکت او اس را تایید کند و حتی او را حمایت نماید این سیستم عامل از حالت آلفا خارج شده  و قابل نصب و قابل اجرا می شود و می توان برای مصارف روزانه  از او استفاده کرد .




ویندوز سرور 2022 را اینبار از یکی از سایتهای معروف و بزرگ دانلود کردم


قصد دارم ویندوز سرور 2022 را که با موفقیت دانلود کرده ام را روی ویندوز 10 اینترپرایز نصب نمایم و یکسری آزمایشات انجام دهم .


نتیجه ی این آزمایشات را در پستهای بعدی  به شما می گویم .


فقط بدانید که آزادی در دنیای ویندوز نیز یافت می شود و البته ویندوز سالهاست که از هر جهت  جلوتر از لینوکس است و کاربرپسندی و همه منظوره بودن ویندوز برهیچکس پوشیده نیست  .


ویندوز اجازه می دهد شما هرنوع نرم افزار یا بازی یا درایور انحصاری یا آزاد را نصب کنید . در حالیکه لینوکس دیکتاتور است و اجازه ی نصب درایور انحصاری را نمی دهد و عملا درایورهای آزاد لینوکس کارایی لازم را ندارند و بسیاری از اجزای سخت افزاری را شناسایی نمی کنند .


هنوز هم دبیان با درایور کارت گرافیک انویدیا مشکل دارد و اگر این درایور را نصب کنیم دبیان دیگه بالا نمی آید !!!



توزیعهای ناقص و تکراری لینوکس  بجز تکرار مکررات و موازی کاری و سردرگم کردن کاربران و توسعه دهندگان و شرکتها و سازمانها ، کار دیگری انجام نداده اند .


این سردرگمی و تردید یک علت اصلی سقوط لینوکس در دنیای دسکتاپ است .


شما  در ویندوز هم اصالت دارید و هم امنیت و هم آزادی و هم قدرت .


اگر این چهار عنصر ، در ویندوز وجود نداشتند ویندوز خیلی وقت پیش نابود می شد .


می بینید که حتی ویندوز 95 هم هنوز زنده است چه رسد به ویندوز 10 و ...

پس ویندوز به مایکروسافت وابسته نیست و برای کاربران ویندوز اهمیتی ندارد که مایکروسافت از ویندوزشان پشتیبانی بکند یا نکند . آنها از هر نسخه ی ویندوز که دوست داشته باشند استفاده می کنند زیرا ویندوز را بهترین سیستم عامل می دانند که البته درست است . ویندوز بهترین سیستم عامل دنیاست .


تقسیم بندی توزیعهای لینوکس برای کارهای مختلف ، یک راهکار اشتباه است . یک استراتژی اشتباه و یک دروغ آشکار .  زیرا تمام توزیعهای لینوکس می توانند به جای یکدیگر بکار بروند و عملا تمام توزیعهای لینوکس در یک سطح از قدرت  و انعطاف پذیری و کارایی هستند . این تقسیم بندی ها واقعا مضحک و بی معنا  هستند .


اینهمه توزیع لینوکس بجز نابود کردن آزادی و حق انتخاب و ایجاد تردید و دودلی در دل کاربر ، کار دیگری انجام نمی دهند .


وجود صدها توزیع مشابه که فقط در نام و شکل لوگو با یکدیگر تفاوت دارند عملا موجب بی ارزش شدن لینوکس گردیده است .



مردم بیکار نیستند که صدها توزیع بی در و پیکر لینوکس را که همگی شبیه به هم هستند دانلود و نصب و اجرا کنند .



لینوکس قربانی فلسفه بافی ها و سفسطه گری های ریچارد استالمن و لایسنس گنو جی پی ال ، می باشد .


لایسنس جی پی ال قاتل لینوکس است و باعث شد که صدها توزیع بی در و پیکر لینوکسی با کارکردی مشابه ایجاد شود و عملا یک هرج و مرج در دنیای لینوکس را می بینیم .  مقصر این ماجرا کسی نیست جز شخص ریچارد استالمن و اون فلسفه بافی ها و رفتارهای هیجانی اش  و اون لایسنس دیکتاتورگونه اش یعنی لایسنس مخرب  گنو جی پی ال .


این لایسنس شاید به شما کاربران لینوکس ، آزادی بدهد اما لینوکس را از بسیاری امتیازات محروم می کند و عملا سالهاست که هیچ برنامه نویس یا توسعه دهنده ای حاضر نیست برای لینوکس ، نرم افزار یا درایور یا بازی بسازد .


زیرا همه به دنبال پول هستند و البته زندگی نیز خرج دارد و برنامه نویسان باید یک طوری شکم خودشان را سیر کنند .


بنابراین لینوکس به درد برنامه نویسان واقعی که شغل اصلی شان برنامه نویسی است نمی خورد .


توسعه دهندگان لینوکس هیچکدام شغل اصلی شان برنامه نویسی نیست و هرکدامشان یک شغل دیگری دارند و صرفا در زمان بیکاری و فراغت اوقات و از روی بی حوصلگی و خستگی و خواب آلودگی ، شروع به کدنویسی می نمایند لذا به همین دلیل لینوکس هیچوقت نمی تواند به یک سیستم عامل واقعی و کاربردی و تجاری  و کاربرپسند تبدیل شود زیرا کاملا دیمه ای رشد کرده و رشد می کند  و پر از باگهای ریز و درشت است .



البته وضعیت سیستم عامل بی اس دی از لینوکس هم بدتر و وخیم تر است .


لااقل لینوکس ، حدود 1 درصد در دسکتاپ سهم دارد ولی بی اس دی حتی همان یک درصد سهم را نیز ندارد و سهم اش در دسکتاپ صفر درصد است .



خب این ثابت می کند که نرم افزار آزاد و اوپن سورس عملا آینده ای مبهم دارد و کمتر کسی به نرم افزار آزاد اعتماد می کند.


بنابراین می توانم حدس بزنم که سرنوشت لینوکس و بی اس دی و سایر سیستم عاملهای آزاد که شبه یونیکس هستند و معماری منسوخ دهه ی 60 میلادی یونیکس را بر کاربر تحمیل می نمایند  کاملا مبهم است و این سیستم عاملهای آزاد ، هیچ آینده ی درخشان و روشنی در دسکتاپ ندارند .


من معتقدم که سیستم عامل آزاد فقط زمانی می تواند ویندوز را شکست دهد که شبیه به خود ویندوز باشد یعنی ری اکت او اس . هرچند مایکروسافت به حدی با این نوع سیستم عاملها دشمنی دارد که اجازه نمی  دهد هیچکس نگاه چپ به ویندوز بیاندازد .


بنابراین حتی ری اکت او  اس هم که از هر جهت شبیه به ویندوز است نمی تواند ویندوز را شکست بدهد چه رسد به لینوکس که یک شبه یونیکس است و از زمین تا آسمان هفتم با ویندوز فرق دارد .


لایسنس گنو ، دشمن شغل برنامه نویسی است و عملا  این لایسنس ،  عامل نابودی تمام سیستم عاملها و نرم افزارهای آزاد است و این نرم افزارها را از اصالت  محروم می کند .


طوریکه از هر نرم افزار آزاد هزاران مشتق ساخته می شود که هیچکدامشان از نرم افزار اصلی ، بهتر نیستند و فقط نام شان فرق دارد .


مثل توزیعهایی که از روی اوپن آفیس و فری آفیس ساخته شده اند .


در فروشگاه مایکروسافت با صدها آفیس جورواجور مواجه می شویم که بسیاری از آنها  تکرار مکررات هستند و هیچ فرقی با لیبره آفیس ندارند !!!

فقط نام شان جورواجور است ولی در باطن یکسان هستند


این است ارمغان فلسفه بافی های ریچارد استالمن و لایسنس گنو


لینوکس و سایر نرم افزارهای آزاد قربانی فلسفه های اشتباه جناب استالمن شده اند . سرنوشت لینوکس و بسیاری از نرم افزارهای آزاد در هاله ای از ابهام است و عملا این نرم افزارها و سیستم عاملها هیچ چیزی به دنیای نرم افزار اضافه نکرده اند و فقط سربار بوده اند و جای نرم افزارهای مفید و کاربردی را تنگ کرده اند .


نرم افزار آزاد چیزی به دنیای نرم افزار اضافه نکرد بلکه جای نرم افزارهای کاربردی را تنگ کرد . نرم افزار آزاد ، اصالت ندارد .


نرم افزار آزاد یعنی تکرار مکررات . نرم افزار آزاد یعنی موازی کاری .


بسیاری از نرم افزارهای آزاد سالهای سال از مشابه های انحصاری ویندوزی شان عقب هستند .


عملا اتوکد 2000 بسیار مدرن تر و پیشرفته تر از لیبره کد 2022 می باشد  .


کافیست این دو نرم افزار را با هم روی ویندوز نصب کنید تا بفهمید که نرم افزارهای آزاد تا چه حد ناقص و بدوی هستند و چقدر از فناوری روز و نیازهای کاربران دور مانده اند .


آن امکانات پیشرفته ای که من در اتوکد 2000 دیدم هرگز در فری کد و لیبره کد سال 2021  ندیدم . این یعنی عقب ماندن نرم افزار آزاد از دنیای فناوری اطلاعات .


این یعنی تلاش بیهوده و موازی کاری .


آن امکاناتی که در فوتوشاپ 7 می دیدم را هرگز در جدیدترین نسخه ی گیمپ ندیدم و اصلا نتوانستم با گیمپ کار بکنم نه در لینوکس و نه در ویندوز .


آیا این به معنای بیهوده بودن نرم افزار آزاد نیست ؟؟؟


آیا لینوکس واقعا چیزی به دنیای سیستم عاملها اضافه کرد یا فقط بدعت ایجاد کرد و جریان سیستم عامل و نرم افزار را منحرف کرد و باعث شد که کاربران فراموش کنند که زبان برنامه نویسی واقعی  زبان ماشین است نه پایتون و پرل و روبی و ....


حقیقتا لینوکس به دنیای کامپیوترها و سیستم عاملها اهانت و توهین کرد و باعث  شکل گیری افکار پوچ علیه زبانهای واقعی برنامه نویسی یعنی زبانهای ماشین و اسمبلی شد . 


لینوکس و سایر نرم افزارهای رایگان و اوپن سورس و آزاد عمر ابدی ندارند زیرا رقیب یکدیگر هستند و همگی ناقص می باشند و کاربر را فراری می دهند .


کاربران حاضرند پول بدهند  و لایسنس ویندوز و آفیس مایکروسافت و سایر نرم افزارهای انحصاری را بخرند اما خیالشان بابت همه چیز راحت باشد .


من خودم شخصا به فوتوشاپ خیلی بیشتر از گیمپ اعتماد دارم و هنوز هم آفیس 2003 مایکروسافت را دوست دارم و هرگز به سمت لیبره آفیس نخواهم رفت زیرا به این آفیسهای درپیتی و غیراستاندارد و سلیقه ای  اعتماد ندارم .


+

من با کمک زبانهای ماشین و اسمبلی به آزادی مورد نظرم دست یافته ام و با این زبانها برنامه ساخته ام .


 لذا معتقدم که آزادی کاربر در لینوکس یا لایسنس گنو  محقق نمی  شود بلکه در برنامه نویسی با زبانهای ماشین و اسمبلی محقق می شود .


اگر به دنبال آزادی و استقلال هستید با زبانهای ماشین و اسمبلی آشتی کنید


+


باید با زبان ماشین و سخت افزار و ویندوز آشتی کنیم . باید زبانهای واقعی برنامه نویسی یعنی ماشین و اسمبلی را یاد بگیریم و بدانیم که اسمبلی ، اوپن سورس واقعی است . اینطوری به آزادی واقعی دست می یابیم .


 آزادی واقعی،  آزادی فنی است نه فلسفی و تخیلی .


دنیای فناوری اطلاعات ، فلسفه و سفسطه را برنمی تابد و تحمل نمی کند .


فلسفه ی نرم افزار آزاد که توسط ریچارد استالمن ابداع شد همچون فلسفه ی یونیکس که توسط دنیس ریچی ابداع گردید ،  محکوم به نابودی است .


دوران فلسفه بافی و شعار و هیجان و تعصب   به پایان رسیده است .


باید منطقی و عقلانی رفتار کنیم و با سخت افزار و زبان ماشین آشتی کنیم .


کامپیوتر یعنی سخت افزار یعنی 0 و 1 .  یعنی باینری . یعنی مدارات دیجیتال . یعنی زبان ماشین .



اوپن سورس یک تفکر انحرافی و خطرناک و ضد زبان ماشین و ضد سخت افزار  است مگر اینکه سورس کد  نرم افزارها را منحصرا با زبان اسمبلی بنویسیم و هرگز از زبانهای سطح بالا استفاده نکنیم .  تنها در این حالت است که اوپن سورس را تایید می کنم .


زیرا اوپن سورس واقعی همان دیس اسمبلی می باشد .


زیرا اسمبلی یعنی اوپن سورس واقعی . اگر نرم افزارها منحصرا با زبان اسمبلی نوشته شوند کاربران ،  هم به آزادی می رسند و هم اینکه از سخت افزار دور نمی شوند .

اوپن سورس تنها با زبان اسمبلی معنا و مفهوم پیدا می کند .


اسمبلی ، اوپن سورس واقعی است .


 زبان اسمبلی ،   علاوه بر اینکه به ما اوپن سورس و آزادی و انعطاف پذیری و بصیرت و قدرت را هدیه می دهد ، باعث می شود که ما مستقیما با سخت افزار ارتباط برقرار کنیم و عملا خیلی زود بر ماهیت واقعی کامپیوتر مسلط شویم و از طرز کار کامپیوتر سر در بیاوریم .


+

از پستهای بعدی مجددا سعی دارم در مورد زبان اسمبلی مطلب بنویسم تا بلکه لینوکس را از مغزم دور بریزم و راحت بشوم .



ویندوز عمری ابدی دارد و سرنوشت ویندوز کاملا درخشان و روشن است زیرا ویندوز صاحب دارد و البته ویندوز میلیاردها کاربر وفادار دارد که مانع از مرگ ویندوز شده و می شوند .


ترکیب ویندوز  و زبان اسمبلی  یعنی آزادی واقعی و عمر ابدی ویندوز .

ویندوز یک سیستم عامل همه منظوره است و حتی برای هک و تست نفوذ نیز می توانیم از ویندوز استفاده نماییم .  برای وبگردی ناشناس نیز می توانیم از نرم افزارهای ویندوزی که برای اینکار ساخته شده اند استفاده نماییم .


ویندوز سرور و حتی ویندوز 10 نیز می توانند براحتی روی سوپرکامپیوترها پورت شوند  . تا سال 2015 میلادی ،  ویندوز بر روی تعدادی از سوپرکامپیوترها حضور داشت .


الان نیز تعدادی از سرورهای غول پیکر و ورک استیشنهای بزرگ شرکت دل و تعدادی از سوپرکامپیوترها از ویندوز استفاده می کنند .


هنوز هم گوشیهای هوشمند ویندوزی زنده هستند و بکار گرفته می شوند .


بنابراین ویندوز خیلی راحت می تواند جای لینوکس را در همه ی عرصه ها و حوزه ها بگیرد .


اینجاست که می گویم ویندوز عمری جاودانه و آینده ای درخشان دارد .


یک سیستم عامل قوی و کامل و همه منظوره و کاربرپسند ،  بهتر است از هزاران سیستم عامل ناقص و مازوخیستی و منسوخ و بی برنامه و بی هدف   .

پس  با اجازه ی شما یک سلامی عرض کنم به محضر ویندوز ، و از لینوکس نیز برای همیشه خداحافظی نمایم :


سلام ویندوز !

خوش آمدی  . دلم برایت تنگ شده بود . بیست و سه  سال شبانه روز با هم خاطره داشتیم . یادش به خیر . تو مرا با زبان ماشین و مهندسی معکوس و سخت افزار و کامپیوتر آشنا کردی و باعث شدی که بتوانم مستقیما با هگز ادیتور و زبان ماشین برنامه نویسی کنم  و نرم افزار بسازم و بر تمام اجزای پردازنده و رم و سخت افزار کامپیوتر مسلط بشوم .   تو دوست کامپیوتر و زبان ماشین و سخت افزار هستی . تو مایه ی فخر سیستم عاملها هستی و عملا آبروی دنیای کامپیوتر را خریدی .  امیدوارم به پای هم پیر شویم !!




خداحافظ لینوکس !

 

برو خانه ات  لینوکس . به تو نیازی ندارم .  تو آبروی هرچی سیستم عامل بود بردی و به کامپیوتر و زبان ماشین  و سخت افزار و دنیای سیستم عاملها خیانت کردی .  تو یک انحراف بزرگ فکری هستی  . برو دیگه نمی خواهم چشم ام به تو بیفتد . برو رد کارت .

+

+

وحید محمدی - وبلاگ وحیدمی


https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml



مقالات مرتبط :


لینوکس اوریجینال


بهترین ویندوز و بهترین لینوکس


دلایل شکست لینوکس در دسکتاپ


خیانت شرکت ردهت به کاربران لینوکس سنت او اس