vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

تاریخ محاسبات بخش دوم چرتکه

چهارشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۳، ۰۴:۲۸ ب.ظ




به نام خدا


تاریخ محاسبات بخش دوم چرتکه



در مورد چرتکه و سایر ابزارهای محاسبه و تاریخچه کامپیوتر  ، می توانید به پست " انقلاب اسمبلی " در همین وبلاگ وحیدمی ، مراجعه فرمایید .



البته عنوان پست را به زبان انگلیسی نوشته ام یعنی به این شکل :


Assembly Revolution



بعدا آدرس دقیق پست " انقلاب اسمبلی " را در همین پست ؛ خواهم آورد .



فعلا در مورد چرتکه بعنوان نخستین کامپیوتر و ابزار محاسبه در تاریخ ، به رفرنس های زیر مراجعه نمایید :



https://ucmas.ir/fa/blog/what-is-abacus






https://en.wikipedia.org/wiki/Abacus



abacus  یعنی چرتکه



گویا نخستین شکل چرتکه ، در میان کشورهای خاور دور یعنی ژاپن و چین باستان ، اختراع شده است  .


البته در ایران باستان نیز اشکالی از چرتکه وجود داشته است و امروزه نیز در ایران و چین و ژاپن و بسیاری از کشورها ، چرتکه هنوز هم بعنوان نخستین و قدیمی ترین کامپیوتر دستی تاریخ ، برای محاسبات ساده بکار می رود .



شاید چرتکه تنها کامپیوتر تاریخی و باستانی است که بعد از گذشت هزاران سال ، هنوز هم توسط برخی افراد بکار می رود و هنوز منسوخ نشده است .


شاید سادگی و کوچکی و قابلیت حمل چرتکه  از اسرار بقای آن باشند و اگر کامپیوترهای امروزی نیز به شدت ساده و کوچک و قابل حمل شوند و به سیستم عامل وابسته نباشند و محاسبات را به شکلی ساده انجام دهند ، همانند چرتکه  عمری ابدی و جاودانه داشته باشند و هرگز منسوخ نشوند .


شاید کامپیوترهای کوانتومی که جدیدترین ابزارهای محاسباتی می باشند و دیر یا زود سوپرکامپیوترهای قدرتمند امروزی را از رده خارج خواهند کرد و در دنیای دیجیتال و زبانهای ماشین و اسمبلی ، یک انقلاب جدید ایجاد می نمایند ، بتوانند همچون چرتکه ، عمری ابدی داشته باشند .



البته زبان ماشین بعنوان یک زبان همه منظوره و بعنوان اولین و آخرین زبان دنیای برنامه نویسی ، کماکان و تا ابد بتواند حضور خود را اعلام کند و از بلایی به نام محاسبات کوانتومی  جان سالم بدر ببرد !



زبان ماشین بعنوان یک زبان باستانی و ماقبل تاریخ و زبان فلسفه و عرفان و ادیان و مذاهب و زبان خیر و شر و درستی و نادرستی ، زبان مشترک بین  خدا و انسان و کامپیوتر است و شک ندارم که هیچ چیز حتی محاسبات کوانتومی قادر نیست زبان ماشین را منسوخ کرده و از رده خارج کند .



بهرحال برای برنامه نویسی با زبان ماشین کامپیوترهای کوانتومی نیز فکری در سر دارم که بعدا به شما خواهم گفت !!



بهرحال تاریخ مستند و دقیق محاسبات که قابل استناد و دقیق باشد به چرتکه برمی گردد .



قبل از چرتکه تقریبا هیچ کامپیوتر یا ابزار محاسباتی توسط بشر اختراع نشده بود .



چرتکه برای اعداد ، ارزش مکانی قائل است .



در این مورد می توانید به وبسایت بالا و نیز به ویکی پیدا و سایر وبسایتهای تخصصی رجوع کنید .



اما سیستم شمارش در چرتکه  هرچه که باشد شکلی از اشکال زبان ماشین است .



 زیرا زبان ماشین بر مبناهای مختلفی بنا شده است :


1- مبنای دسیمال یا ده تایی :


مبنای دسیمال یا ده تایی ،  قدیمی ترین و رایج ترین مبنای زبان ماشین است و از هزاران سال پیش تا به امروز ، توسط انسان بکار رفته است.



در برنامه نویسی نیز وقتیکه با اعداد سرو کار داریم فارغ از اینکه  از کدام زبان برنامه نویسی استفاده می کنیم ، خواسته یا ناخواسته از زبان ماشین استفاده می کنیم یعنی همان سیستم دسیمال یا ده تایی



دسیمال یا ده تای یعنی اعداد  0 تا 9  یا  اعداد 1 تا 10



این سیستم ، رایج ترین و نخستین شکل از زبان ماشین است که هنوز هم توسط انسان بکار می رود و در ماشین حساب و چرتکه نیز کاربرد دارد .



اما کامپیوترهای امروزی ، بجای دسیمال ، از باینری یعنی دوتایی 0 و 1  برای شمارش و محاسبات و سایر عملیاتها استفاده می کنند .


کامپیوترها از سال 1935 میلادی یعنی از زمان اختراع نخستین کامپیوتر دیجیتال تاریخ توسط دکتر کنراد زوس -konrad zuse- دانشمند آلمان نازی - شهر برلین ،  تا به امروز یعنی سال 2025 میلادی ،  از سیستم باینری استفاده می نمایند.



تمام کامپیوترهای دیجیتال تاریخ ، از سال 1935 میلادی یعنی سال اختراع زبانهای ماشین و اینستراکشن ( اسمبلی )  ،  تا امروز یعنی تا سال 2025 میلادی و تا قبل از فراگیر شدن کامپیوترهای کوانتومی ، از زبان ماشین و بر مبنای باینری استفاده می نمایند .



من خودم شخصا با چرتکه کار نکرده ام و نمی توانم دقیقا بگویم که سیستم محاسباتی چرتکه به چه شکلی است اما این را می دانم که زبان شمارش در انسان و میمون ، زبان ماشین و براساس دسیمال است .



یعنی از 1 تا 10


اعداد 1 تا 10 در دنیای میمون و انسان ، شکل دسیمال زبان ماشین را تشکیل می دهند .



اعداد 0 تا 9 در دنیای کامپیوترها از سال 1935 میلادی تا به امروز ، شکل دسیمال زبان ماشین را تشکیل می دهند .



سیستم دسیمال توسط تمام زبانهای برنامه نویسی سطح پایین و سطح بالا و توسط انسان و میمون بکار می رود و رایج ترین و قابل فهم ترین شکل زبان ماشین محسوب می شود



بنابراین سیستم دسیمال زبان ماشین یعنی اعداد 1 تا 10  از میلیونها سال پیش یعنی از زمان خلقت میمون و انسان ،  تا به امروز  بکار رفته  و بکار می رود  و بکار خواهد رفت .




2- مبنای باینری


در مورد مبنای باینری یا دو تایی 0 و 1  ، گویا  چارلز بابیج ، پدر کامپیوتر و مخترع نخستین کامپیوتر مکانیکی جهان ، در قرن نوزدهم میلادی یادداشتهایی برجا گذاشته است که این یادداشتها بعدا توسط دکتر کنراد زوس ، پدر کامپیوتر و مخترع نخستین کامپیوتر الکترومکانیکی تمام دیجیتال جهان و مخترع زبانهای برنامه نویسی ماشین و اسمبلی ، این مبنا را به شکل عملی در نخستین کامپیوتر دیجیتال جهان یعنی کامپیوتر Z1 پیاده سازی کرد .



بعد از دکتر کنراد زوس ، دکتر آتاناسوف و سایر دانشمندان علوم کامپیوتری ، مبنای باینری را بکار گرفتند تا به امروز که این مبنا  ، رایج ترین مبنای زبان ماشین و محاسبات در کامپیوترها می باشد .


باینری یعنی دوتایی .


باینری در علم کامپیوتر یعنی ارقام 0 و 1


مبنای باینری از ابداعات چارلز بابیج بود که بعدا بصورت عملی و واقعی توسط دکتر کنراد زوس در کامپیوترها بکار گرفته شد .


امروزه نیز مبنای باینری در کامپیوترها بکار می رود .



البته مبنای باینری توسط کامپیوترهای کوانتوم به چالش کشیده شده است اما بعید است که از بین برود .




3 - اوکتال


در مورد این مبنا  فقط این را می دانم که منسوخ شده و در هیچ کامپیوتری بکار نمی رود اما ما می توانیم این مبنا را در هگز ادیتورها و سایر ابزارهای برنامه نویسی بکار گیریم اما نهایتا به مبنای باینری ترجمه خواهد شد .


زیرا کامپیوترهای دیجیتال از سال 1935 میلادی تا به امروز ، فقط مبنای باینری را بکار می گیرند .


لذا سایر مبناهای زبان ماشین از قبیل دسیمال و هگزادسیمال و اوکتال ، توسط خود پردازنده ی کامپیوتر ، به مبنای باینری ترجمه می شود




3 - هگزادسیال :


هگزادسیمال یعنی شانزده تایی یعنی ارقام 0 تا 9 و حروف A  تا F


مبنای هگزادسیمال ، بنا به برخی نوشتارها ، در دهه 1950 میلادی ابداع شد و به حرف Z  ختم می شد.


اما در دهه 1960 میلادی ، شرکت IBM  تمام شرکتها را وادار کرد که مبنای هگزادسیمال زبان ماشین را تغییر دهند و بجای حروف X و Y و Z ،  حروف  E و D و F  را بکار گیرند .



از دهه 1960 میلادی تا به امروز ، تمام سازندگان کامپیوتر ، از مبنای جدید هگزادسیمال استفاده می نمایند .



مبنای هگزادسیمال ، پایه و اساس کار با هگز ادیتورها محسوب می شود و رایج ترین شکل زبان ماشین است که عملا بکار می گیریم زیرا ساده و کوچک و قابل فهم و قابل بخاطرسپاری است و فراموش نمی شود



در این مورد یعنی زبان ماشین و کامپیوتر دیجیتال ، در پست های بعدی بصورت مفصل تر می نویسم .




این پست و شاید پستهای بعدی ، اگر به چرتکه مربوط باشند بعدا  و با تکمیل اطلاعات شخصی ،   کامل خواهند شد .


البته من چرتکه ندارم لذا مجبورم به منابع آنلاین مثل ویکی پدیا  استناد کنم .



بنابراین  من مجبورم خیلی سریع از روی چرتکه عبور کنم و به کامپیوترهای پیشرفته تر برسم




آدرس پست انقلاب اسمبلی :



https://vahidmy.blog.ir/post/Assembly-Revolution