vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

احکام طهارت.نجاسات

سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۰۸:۵۸ ب.ظ




به نام خدا 



احکام طهارت . نجاسات : 



حکم ۸۶ :  نجاسات عبارتند از : 


اول: ادرار 


دوم : مدفوع 


سوم : منی 


چهارم : مردار و لاشه


پنجم : شراب و هر ماده ی مست کننده و روانگردان و توهم زا  که عقل انسان را زایل و نابود می کند . 




حکم ۸۷ : ادرار و مدفوع انسان و تمام حیوانات ؛ نجس است . 



حکم  ۸۸: مدفوع پرندگان و حشرات و ماهی ها ؛ نجس است. 



حکم ۸۹ : ادرار و مدفوع حیوان نجاستخوار ؛ نجس است .


 ادرار و مدفوع حیوانی که انسان با او وطی کرده یعنی با آن حیوان رابطه جنسی برقرار کرده ؛ نجس است 





حکم ۹۰ : منی  انسان و  تمام حیوانات ؛ نجس است و خوردن منی حرام است . 





حکم ۹۱ : مردار  انسان و  لاشه ی تمام حیوانات؛  نجس  است  و  آب را نجس می کند .‌



مردار  انسان و لاشه ی حیوان  به این دلیل نجس است که متعفن و بدبو می شود و محیط زندگی را آلوده می کند و سمی و  خطرناک است و موجب شیوع بیماری های خطرناک می شود و باید سریعا دفن شود .



احکام قبلی که در مورد عدم نجاست مردار انسان بحث می کردند از اینجا به بعد نسخ و باطل می شوند  و طبق احکام جدید ؛ مردار انسان نجس است و باید سریعا دفن شود تا محیط زندگی آلوده و فاسد نشود 






حکم ۹۲: چیزهایی از مردار انسان و سایر حیوانات؛  از قبیل پشم و مو و کرک و استخوان و دندان و ناخن  که روح و عصب ندارند ؛ و همچنین خون ؛  پاک است . 




حکم ۹۳: اگر از بدن انسان یا هر حیوانی در حالی که زنده است گوشت یا چیز دیگری را که روح و عصب دارد جدا کنند ؛ آن عضو نجس است . 



حکم ۹۴: پوستهای مختصر لب و جاهای دیگر بدن انسان که موقع افتادنشان رسیده و نیز شوره ی لایه لایه  و صدفی شکل  پوست بدن انسان مبتلا به بیماری درماتیت سبورییک  که هنوز موقع افتادنشان نرسیده اما از بدن انسان جدا می شوند ؛ پاک هستند . 



حکم ۹۵ : تخم مرغی که از شکم  مرغ مرده بیرون می آید ؛ اگرچه پوست روی آن سفت نشده باشد ، پاک است 



حکم ۹۶ : اگر بره و بزغاله  بمیرند ، پنیر مایه ای که در شیردان آنها می باشد پاک است ولی بیرون آن را باید آب کشید . 



حکم ۹۷ : داروهای مایع و عطر و ادکلن و روغن و واکس و موم و صابون و مواد آرایشی  که از کشورهای غیر مسلمان وارد می شوند اگر از نجاست  ساخته نشده باشند ؛ پاک هستند . 




حکم ۹۸ : گوشت و چربی و چرم که در دست مسلمان است ، پاک است اما اگر مردم بدانند که آن مسلمان اینها را از  چربی یا گوشت هر حیوانی که بطور غیر شرعی ذبح شده و از دست انسان غیرمسلمان گرفته است ؛ نجس نیست اما خوردن این گوشت و چربی حرام است و نماز در لباسی که از این چرم نامشروع ساخته شده است ؛ جایز نیست . 



 

حکم ۹۹ : خون انسان و تمام حیوانات پاک است زیرا خون  یکی از فضولات و مواد سمی و  متعفن و بدبو و اضافی که لازم است از بدن دفع شوند نیست بلکه مایه ی حیات و زندگی انسان و حیوانات است و باید حتما در بدن باشد و جلوی خروج آن گرفته شود .  


خون هیچکدام از شرایط نجاست یعنی بوی بد و متعفن و خاصیت گندیدگی و آلودگی و سمی بودن و فضله و اضافی بودن و دفع شدگی از بدن را ندارد بنابراین خون نجس نیست اما خوردن خون انسان و حیوانات ؛ حرام است .  




حکم ۱۰۰ : خون حیوانات حلال گوشت اگر طبق شرع کشته شده باشند ؛ پاک است اما خوردنش حرام است  




حکم ۱۰۱ : خونی که در تخم مرغ می باشد پاک است اما بهتر است که از خوردن این خون خودداری شود ولی اگر با قاشق یا هر چیز دیگری این خون از تخم مرغ جدا شود  می توان تخم مرغ را پخت و خورد . 




حکم ۱۰۲ : زردابه ای که در حال بهبودی زخم در اطراف آن پیدا می شود ؛ پاک است . 



حکم ۱۰۳ : خونی که گاهی موقع دوشیدن شیر دیده می شود پاک است و شیر را نجس نمی کند . 



حکم ۱۰۴ : خونی که از لای دندانهای انسان می آید ؛  یا بعد از کشیدن دندان یا جراحی فک یا لثه  یا بر اثر زخمی شدن زبان یا بخشی از دهان ؛ در درون حفره ی  دهان جاری می شود ؛ پاک است و انسان می تواند خون درون دهان خود را بخورد تا بر اثر خونریزی فوت نکند . 


خون زخم بدن انسان مثلا زخم انگشت دست ؛ اگر  بواسطه ی قرار دادن انگشت در دهان ؛ وارد دهان شود  پاک است و خوردن این خون که به خود انسان تعلق دارد در جهت جلوگیری از خونریزی و مرگ ؛  حلال است . 


اما اگر زخم انگشت دست  را با دندانش فشار دهد یا با دهانش بمکد  بهتر است این خون را با آب دهان مخلوط کند و سپس آنرا بخورد .  




حکم ۱۰۵ : خونی که بواسطه ی کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست می میرد و لخته می شود ؛ اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند  پاک است و اگر به آن خون بگویند و ناخن یا پوست سوراخ شود اگرچه پاک است اما  بهتر است اطراف آنرا بطوری که خونریزی زیاد نشود و جان شخص به خطر نیفتد با آب بشویند و پارچه یا چیزی شبیه پارچه روی زخم بگذارند تا خونریزی بند آید و سپس روی پارچه دست مرطوب بکشند تا وضو یا غسل جبیره ای بگیرند و نماز بخوانند و سپس زخم را  پانسمان کنند تا شخص دچار خونریزی نشود و زنده بماند . 





حکم ۱۰۶ : اگر انسان نداند که خون ؛ زیر پوست مرده است یا گوشت بواسطه ی کوبیده شدن به آن حالت درآمده است ؛  آن چیز اعم از خون یا گوشت ؛ پاک است . 



حکم ۱۰۷ : اگر موقع جوشیدن غذا خون در غذا بیفتد ؛ غذا و ظرف آن پاک است زیرا خون انسان و هیچکدام از  حیوانات جزو نجاسات محسوب نمی شود و پاک است و مایه ی حیات و بقای انسان و حیوانات است  .



خون  انسان و هیچکدام از  حیوانات نجس نیست زیرا خون مایه ی حیات و زندگی است و  هیچکدام از شرایط نجاست را ندارد . 





حکم ۱۰۸ : سگ و خوکی که در خشکی زندگی می کنند ؛ نجس نیستند زیرا هیچ تفاوتی با همنوعان خود از قبیل روباه و گرگ و شغال و  گراز  ندارند و از طبیعت یکسان و نژاد و ژنتیک مشابه برخوردار می باشند و عادات غذایی مشابه نیز دارند .   



هیچ دلیل عقلی و علمی و تجربی  برای اثبات نجس بودن سگ و خوک  وجود ندارد زیرا سگ از خانواده ی گرگ و خوک از خانواده ی گراز است  و هیچکدام نجاستخوار نیستند لذا سگ و خوک پاک هستند و از نجاسات محسوب نمی شوند . 






حکم ۱۰۹ : کافر و مشرک و منافق و منکر  دین و منکر نبوت  و  مرتد ؛  نجس نیستند و اینکه قرآن می گوید که مشرکین نجس هستند فقط یک تمثیل و در جهت تنبیه مشرکین است تا از دشمنی با خدا دست بردارند وگرنه به صرف عقیده ی مخالف ؛ هیچ انسانی حتی کافر و  مشرک و منافق و مرتد و محارب و مفسد فی الارض ؛ نجس نمی باشد زیرا انسان نماینده ی خداوند در زمین است و اشرف مخلوقات است و به حکم آیه لا اکراه فی الدین؛  تمام انسان ها  پاک هستند و هیچ انسانی نجس نیست . 




حکم ۱۱۰ :  تمام بدن کافر یا  مشرک یا منافق یا مرتد یا محارب ؛ حتی خون و مو و ناخن او پاک است . 




حکم ۱۱۱ : اگر  پدر و مادر و جد و جده ی کودک نابالغ  یعنی نوجوان کمتر از هجده سال ، کافر باشند  آن کودک و پدر و مادر و جد و جده اش پاک هستند .


نکته : 

سن بلوغ و تکلیف در دین اسلام در هر دو جنس زن و مرد ؛ هجده سال کامل است . بلوغ و سن تکلیف و واجبات و محرمات و حدود الهی و تعزیر ؛ از سن هجده سالگی بر مرد و زن  تعیین می شود زیرا  سن تکلیف بر اساس عقل است و نه براساس بلوغ جنسی . 


بلوغ جنسی هرگز سن تکلیف را تعیین نمی کند و تکلیف فقط بر اساس بلوغ عقلی یعنی سن هجده سالگی تعیین می گردد 


بنابراین نماز و روزه و سایر واجبات و همچنین محرمات و مجازاتهای اسلامی از سن هجده سالگی واجب می شوند . 



تنها نشانه ی بلوغ و سن تکلیف در دین اسلام ؛ بلوغ عقلی است که همان سن هجده سالگی می باشد و سایر  مظاهر از قبیل روییدن موی خشن  در بالای عورت و آلت تناسلی  پسر یا دختر ،  هرگز  نشانه ی بلوغ  عقلی  و سن تکلیف نیست . 


تا قبل از هجده سالگی هیچگونه واجبات یا محرمات  یا حدود الهی  و مجازاتهای اسلامی  بر انسان  تحمیل نمی شود .‌


زیرا مبنای دین بر عقل است نه بر بلوغ جنسی . 






حکم ۱۱۲: کسی که معلوم نیست مسلمان است یا نه کافر محسوب نمی شود و اگر هم بشود پاک است و احکام سایر مسلمان ها را دارد و می تواند با زن مسلمان ازدواج کند یا در قبرستان مسلمانان دفن شود . 




حکم ۱۱۳: اگر مسلمانی به یکی از دوازده امام دشنام دهد یا با آنان دشمنی داشته باشد باید تنبیه  شود اما کماکان مسلمان  و  پاک است . 




حکم ۱۱۴: مرتد ملی یا فطری یعنی مسلمانی که تغییر دین دهد و کافر شود  و همچنین اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان  ؛ همگی پاک هستند . 



هیچ انسانی به صرف تغییر دین یا مذهب یا  تغییر عقیده ؛ نجس نمی شود و کماکان پاک است زیرا دین یک امر اختیاری و معنوی و ذهنی و اعتقادی است و خداوند متعال تمام ادیان و مذاهب را قبول می کند و می پذیرد . زیرا خداوند متعال هرگز دادگاه تفتیش عقاید را تشکیل نداده و نخواهد داد و تمام عقاید مختلف و متضاد ؛ نزد خداوند محترم هستند . زیرا خداوند متعال تمام انسان ها را دوست دارد و جهنم فقط نوعی تنبیه است و هرگز به معنای نفرت و کینه توزی نیست . 



+

+



توضیح در مورد عرق شتر نجاستخوار : 


اگر شتر نجاستخوار به مدت چهل شبانه روز  فقط آب و غذای پاک بخورد و از نجاست پرهیز کند  بعد از چهل شبانه روز ؛  عرق شتر  پاک می شود . 


اگرچه عرق کردن یک چیز طبیعی است و هیچ ربطی به نجاستخواری ندارد  و شتر نمی تواند جلوی عرق کردن خود را بگیرد . 


بنابراین به احتمال زیاد عرق شتر نجاستخوار ؛   از دسته ی نجاسات محسوب نمی شود . 


به تشخیص من ؛ عرق شتر نجاستخوار نجس نیست . 





در مورد انسان نیز  حتی بعد از جنابت حرام یعنی زنا و لواط و استمنا ؛  عرق او نجس نیست  زیرا  انسان نمی تواند جلوی عرق کردن خود را بگیرد و بطور طبیعی و ناخواسته عرق می کند که این عرق کردن هیچ ربطی به جنابت ندارد و یک چیز طبیعی و همیشگی است .  بنابراین عرق انسان بعد از جنابت حرام ؛  نجس نیست و بدن و لباس را نجس نمی کند  . 


+













.











  • ۰۳/۰۵/۲۳
  • vahidmy

احکام

رساله

وحیدمی