به نام خدا



مرد حنجره دریده


در تاریخ موسیقی ایران به برخی از خواننده های قدیمی که صداهای عجیب و غریب داشتند لقب مرد حنجره دریده  داده اند .


من دقیقا نمی دانم که این لقب را به کدامیک از خواننده های موسیقی سنتی اصیل ایرانی داده اند اما حدس می زنم این لقب برازنده ی استاد  ابوالحسن اقبال آذر باشد که تا سن 100  سالگی به راحتی و بخوبی و بدون هیچ مشکلی ،  آواز می خواند و در جوانی نیز صدای بسیار زیبا و پرحجم و قدرتمند و همراه با تحریرهای عجیب دارد  . البته ایشان در نوجوانی و جوانی مرثیه خوان نیز بوده است .


فیلم این اثر ( مصاحبه همراه با خوانندگی در سن 100 سالگی بر روی تخت و به حالت نشسته )  را می توانید از آپارات  مشاهده و دانلود نمایید .


شبکه ی 1 سیما . برنامه ی عرصه ی سیمرغ:





https://www.aparat.com/v/t6CfI




آلبوم کامل آوازهای مرحوم استاد ابوالحسن اقبال آذر ( خانه موسیقی ایران ) :


https://www.aparat.com/v/qjIXv/







+

+

+



( داخل پرانتز :


نظر شخصی :


از نظر من  ،  خوانندگی شغل نیست . تلاوت قرآن شغل نیست . مداحی اهل بیت و مرثیه خوانی و اذان و مناجات خوانی شغل نیستند و نباید بابت این کارها از کسی پول بگیرید .

حرمت هنر موسیقی بالاتر از اینست که بابت اش از کسی پول بگیرید .

 پرانتز بسته ) .




جنس صدای استاد ابوالحسن اقبال آذر ، براساس برخی منابع ،  متزوسوپرانو می باشد !!


بهرحال اوج صدای استاد اقبال آذر بسیار بالا می باشد و دستکمی از خواننده های زن ندارد .


من نمونه هایی از صدا و آثار استاد ابوالحسن اقبال آذر را پیدا کرده ام که در اولین فرصت  ، در همین وبلاگ ؛ این ٍآثار را  آپلود خواهم کرد . انشاا...



همچنین استاد سید نورالدین رضوی سروستانی نیز جنس صدای خاصی دارد و تحریرهای بسیار زیبا و دقیق و درست و  البته صدایی بسیار شبیه به صدای خانم ها ( البته در اوج ) دارد .


با مراجعه به آپارات می توانید برخی از آثار زیبای مرحوم استاد رضوی سروستانی را دانلود نمایید .



استاد سروستانی هم عصر با  استاد شجریان بود اما هیچ علاقه ای به شهرت نداشت و یک خواننده ی کاملا بی حاشیه بود  و  در سکوت خبری ، از دنیا رفت . روح اش شاد .


شاید بتوانم  مرحوم استاد رضوی سروستانی را نیز در لیست مرد حنجره دریده ( یا شاید  مرد حنجره طلایی )  قرار دهم . بهرحال ایشان صدای بسیار زیبا همراه با تحریرهای دقیق و درست داشتند .



http://www.iranava.blogfa.com/post/63







+


بروزرسانی:


طبق نوشته ی برخی سایتها و وبلاگها ، علی خان نایب السلطنه  ، به عنوان  مرد حنجره دریده  ، در تاریخ موسیقی ایران ؛ معروف گشته است .


http://www.harmonytalk.com/id/128864



http://www.4gahmansuri1368.blogfa.com/post/108




http://www.ritmahang.com/blog/?blog=1502





+

+

+

اما در دنیای تلاوت قرآن ، شخصی را می شناسم که می توانم لقب مرد حنجره دریده را به او نسبت بدهم !!


از نظر من ، این آقا که هم خواننده است و هم قاری قرآن می باشد شایسته ی لقب  مرد حنجره دریده می باشد . چون صدا و حنجره اش استثنایی و عجیب است و خیلی راحت و آزاد و بی پروا ( و بدون رعایت قوانین )  ، قرآن یا آواز می خواند و حنجره اش را تا سر حد مرگ ، بکار می گیرد .


این شخص اصلا به قوانین علم موسیقی  پایبند و مقید  نیست و هرطور که دلش می خواهد آواز یا قرآن می خواند . او یک آنارشیست و هرج و مرج طلب است .

صدای او در اکثر اوقات ، فالش است و استاد فالستو می باشد !!


او برای ایجاد وسعت صوتی ، هرگز از صدای میکس استفاده نمی کند بلکه منحصرا از حنجره اش برای این وسعت و مساحت صوتی ، کمک می گیرد .


درواقع او صدای سینه و صدای سر را با یک نفس و با کمک حنجره ، به هم وصل می کند و اصلا اهل صدای میکس و رزونانس نیست .


این آقا سواد موسیقی ندارد و همینطور دیمه ای ، آواز یا قرآن می خواند .





من در پستهای قبلی ،  چهار نمونه از آثار او را به شما معرفی کرده ام . کافیست  کلمه ی کلیدی  TheMostCompleteVoice را در این وبلاگ جستجو کنید تا به نمونه های قبلی آثار این شخص  دست یابید و درصورت تمایل ، دانلود نمایید .


+

من هنوز نمی دانم که نام این شخص چیست و فقط می دانم که او یک خواننده و قاری ایرانی می باشد . همین . هیچ اطلاعات دیگری از او در دست ندارم .


+

خب اینجا قصد دارم  شما را با نمونه ی دیگری از آثار ایشان  آشنا کنم .




تلاوت سوره ی بقره - آیات 1 تا 24 با صدای مرد حنجره دریده :



https://bayanbox.ir/download/9002610037022778423/AL-Baqara-1-24.3gp


حجم فایل : 17 مگابایت

+

+


درصورت تمایل ، آثار این شخص را بازنشر نمایید . بعید می دانم اهل شکایت و اینطور مسائل باشد . پس نیازی نیست بابت بازنشر آثارش نگران باشید .


+

+

وحید محمدی - وبلاگ وحیدمی