vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

آشنایی با انواع صدای انسان

دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۳، ۰۹:۵۶ ب.ظ





به نام خدا 


آشنایی با انواع صدای انسان



۱. صدای سینه : 


صدای ناشی از  عبور هوا از ریه ها و ارتعاش استخوانهای قفسه سینه 



این نوع صدا به مرور زمان و با  بالا رفتن سن و  با ناپرهیزی و تغذیه نامناسب و استرس و داد و فریاد زدن و هوای سرد و خشک و سایر چیزهای مضر ؛ خراب می شود . 



مثال : صدای اکثر خواننده های مرد و اکثر  قاریان قرآن و اکثر مداحان اهل بیت و نوحه خوانها و مرثیه خوانها و مناجاتخوان ها و ..‌...  از جنس صدای سینه می باشد و به مرور زمان،  خراب می شود زیرا فشار و صدمه ی جدی و شدید به حنجره و تارهای صوتی وارد می کند . 


نتیجه: 


سرطان حنجره و مرگ فوری 



پایانی دردناک و غم انگیز 





۲. صدای سر : 


صدای ناشی از برخورد هوا با سینوس ها و حفره های پشت بینی و پشت چشم و پشت پیشانی  که بسیار سبک و روان است و به ندرت به حنجره فشار وارد می کند . 



نتیجه : 


عمر بسیار طولانی حنجره و عدم تغییر صدا و عدم افت کیفیت صدا حتی در دوران پیری و کهولت سن  و حفظ سلامتی بدن 




صدای سر ؛ ظاهرا کودکانه یا زنانه است اما در آقایان نیز صدای سر بطور ذاتی و ژنتیکی و البته نهفته وجود دارد که باید کشف شود و بکارگرفته شود . 




اصولا افرادی که بجای استفاده مستقیم و کامل از حنجره و دیافراگم و قفسه سینه که همان عامل اصلی تولید صدای سینه و سپس تخریب حنجره و نابودی تدریجی صدای سینه می شود ؛؛؛ فقط  از سینوس ها و بینی و سایر حفره های درون صورت برای تولید صدا استفاده می کنند و با کمترین مقدار هوای درون ریه و با کمترین فشار به دیافراگم و حنجره ؛ صدای سر را به راحتی و در  آرامش و خونسردی کامل ؛ تولید می کنند ؛؛ ؛ عمر حنجره ی خود را چند برابر بیشتر کرده و حتی در دوران پیری و کهنسالی نیز می توانند خیلی راحت و بی دردسر ؛  آواز بخوانند بدون اینکه به گرفتگی صدا و سرفه و التهاب حنجره دچار شوند . 



کسی که صدای سر دارد هرگز به داد و فریاد زدن نیاز ندارد و برای رسیدن به نت های بالا مثل نت F5  یا نت های  بسیار بالا مثل نت F6 یا F7  اصلا مجبور نیست به حنجره و ریه و دیافراگم خود فشار وارد کند . 



این افراد؛ ؛  خیلی آرام و ریلکس و خونسرد و بدون نیاز به  حجم فراوان هوای حبس شده در ریه و بدون نیاز به هرنوع فشار خطرناک به دیافراگم و حنجره ؛؛  تنها با  باز کردن فضای پشت حلق و پایین آوردن غده ی سیب آدم در گلو - کل حنجره همراه با غده ی تیروئید -  به سمت پایین گردن و  ارسال هوای سبک و کم فشار به درون سینوس ها و بینی و البته به حفره ی دهان و استفاده ی مختصر و مفید از حنجره و تارهای صوتی ؛   به راحتی می توانند به بالاترین نت های موسیقی برسند و صد البته حنجره شان هرگز صدمه نمی بیند و صدایشان هرگز نمی گیرد و خراب نمی شود . 




به این ترفند بسیار ساده یعنی پایین آوردن غده ی سیب آدم و باز کردن فضای پشت حلق ؛ اصطلاحا ؛ صداسازی گفته می شود !! 



به همین سادگی و راحتی ! 



برای اینکه بتوانید  غده ی سیب  آدم را پایین بیاورید کافی است ابتدا دهان و لب ها بسته باشند سپس با حفظ حالت بسته بودن لب ها ؛ فک پایین را کمی به سمت جلو و  پایین می آوریم و همزمان با اینکار ؛  از بینی نفس می کشیم تا پشت حلق ؛ باز شود . 



با این ترفند ساده ؛  هم غده ی سیب آدم ، به سمت پایین گردن حرکت می کند و هم فضای پشت حلق ؛ باز می شود و سپس باید دهان و لب ها را باز کرده و هوا را از درون بینی و دهان به آرامی خارج می کنیم 



برای رسیدن به نت های خیلی بالا کافیست دهان را کمی بیشتر از حد معمول ؛ باز کنیم . فقط کمی . نه خیلی زیاد !!



 حالا می توانیم به راحتی آب خوردن ؛ نت های بسیار بالا را بدون فشار و بدون جیغ و داد ؛ اجرا کنیم . 




به این می گویند : تولید صدای سر با کمک صداسازی 


کل فرایند صداسازی ؛ فقط همین است 


به همین سادگی !


من با همین ترفند ساده و بدون نیاز به علم موسیقی و ساز موسیقی و استاد آواز  و آهنگساز ؛ توانستم گستره و مساحت صدایم را از یک اکتاو به چهار اکتاو افزایش دهم !! 


یعنی از نت C2 تا نت C6 


اجرای چهار اکتاو یا هشت دانگ کامل صدا در آواز و تلاوت قرآن و تنها  با یک نفس  و بدون جیغ و داد و با آرامش و اعتماد به نفس کامل . 



من همین حالا هم می توانم براحتی بین نت های C2 و C6 در حرکت و رفت و آمد باشم . آنهم تنها با یک نفس و بدون داد و فریاد و جیغ ! 



من هر روز این تمرین را  انجام می دهم . 


+

+

+

+

+


خاطره:


مرحوم پدرم همیشه می گفت : 


" خواننده هایی که صدای سر دارند تا پیری صدایشان سالم می ماند 


صدای سینه خراب می شود اما صدای سر هیچوقت خراب نمی شود " 



من آن زمان ؛ کودک بودم و همراه پدرم ؛ صدای خواننده ها را از رادیو و تلویزیون می شنیدم و لذت می بردم 



پدرم همیشه می گفت : 


" این خواننده ها همگی خوب هستند اما "سیاوش"  از تمام خواننده ها بهتر است . " 



بدبختانه تلویزیون ایران ، هیچوقت در آن دوران کودکی ؛  "سیاوش"  را نشان نداد .



تا اینکه در دوران نوجوانی با نوار کاست هایی آشنا شدم که  روی جلد  آنها جلوی نام خواننده نوشته بود : 


"سیاوش بیگدلی" 


یا 


"سیاوش بیدکانی" 


یا 


"سیامک" 




بعدها  این نام ، روی نوارهای کاست ؛ به "سیاوش شجریان"  یا  " سیامک شجریان "   تغییر کرد !! 



من این موضوع را به پدرم گفتم و او گفت : " خودش هست!!  . او بهترین خواننده ی ایران است " . 



در دهه 1370 هجری شمسی که من برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی ایران و در ایام عید نوروز و در پادگان محل خدمتم و در هنگام شب تحویل سال نو ؛  از زبان مجری مشهور تلویزیون ؛   با نام و چهره ی استاد "محمد رضا شجریان"  ؛ آشنا شدم ؛ و تصنیف " باد نوروزی" را با صدای خود استاد شنیدم !  خیلی خوشحال شدم و بعدا موضوع را به پدرم گفتم اما گویا پدرم به همراه سایر اعضای خانواده ؛  آن شب تحویل سال ؛  داشتند  "مهین دیهیم" را از آن یکی شبکه تماشا می کردند !! 



لذا پدرم ؛ سعادت دیدار  استاد شجریان در برنامه زنده تلویزیونی را از دست داد !!!!! 



من بعدا کنسرت های صوتی و تصویری استاد محمد رضا شجریان و استاد شهرام ناظری را خریدم و در قالب سی دی ؛ به درون کامپیوترم وارد کردم و از  پدرم دعوت کردم که کنسرت های تصویری شجریان را ببیند . 




یادم می آید یک روز ، آلبوم صوتی " دستان " با  صدای زیبا و سوزناک و  غمگین استاد شجریان را از کامپیوترم پخش کردم . 



پدرم نشسته بود و سکوت کرده بود و مثل چوب خشک شده بود و اشک در  چشمانش حلقه زد . 



خودم نیز مثل چوب خشک شدم و مو به تنم راست شد و به سختی نفس می کشیدم . 




آن تحریرهای طولانی و یک نفس ؛ و آن صدای تیز و زیبا و جذاب و سوزناک و پر از  تکنیک و احساس ؛  آدم را منقلب و دیوانه می کرد . 




اثر زیبای دیگر استاد شجریان ؛  با این بیت ؛ معروف شد : 


اجرای یک نفس ؛ از  پایین ترین نت تا بالاترین نت و با صدای میکس  در حد سه اکتاو : 


اوج صدای شجریان 


حدیث آرزومندی که در این نامه ثبت افتاد 


همانا بی غلط باشد که حافظ داد تلقینم 



این تجربیات و نیز ترفندهایی که از فضای مجازی و بطور غیرمستقیم از اساتید  آنلاین علم صداسازی یاد  گرفتم ؛  به من فهماند که من با هردوی "عبدالباسط" و "شجریان"  ؛ تفاوت دارم و نباید با آنها رقابت کنم و باید "خودم باشم". 




من فهمیدم که می توانم بدون صدای میکس و تنها با صدای سر ؛  آواز یا قرآن بخوانم . 



من هنجارها و تابوها را شکستم و از خطوط قرمز رد شدم و تصمیم گرفتم که هم آواز و هم تلاوت قرآن را با صدای سر یا صدای فالستو اجرا کنم !! 




با دیماش آشنا شدم و فهمیدم که جنس صدای دیماش ؛ کنترتنور است . 



می دانستم که جنس صدای شجریان؛  تنور ؛  و جنس صدای عبدالباسط ؛ باریتون است . 



الان هم شاید جنس صدایم ؛ باریتون باشد !! 



اما خودم دوست دارم صدایم ، تنور  یا  کنترتنور  باشد 



زیرا از صدای زیبا و  کودکانه و مخملی و معنوی و ملکوتی و جاودانه و نرم استاد عبدالباسط و استاد  ایرج بسطامی  لذت می برم . 



البته صدای حماسی و احساسی و زیبای استاد شهرام ناظری را نیز دوست دارم 



صدای زیبای استاد علیرضا افتخاری و استاد عبدالحسین مختاباد و  استاد سعید مسلم و صدای کودکانه و زیبا و معنوی  استاد  تسویه چی  را نیز دوست دارم 



صدای تیز و زیبای استاد تاج اصفهانی و استاد ابوالحسن اقبال آذر را نیز دوست دارم 



تمام این افراد ؛ صدای سر دارند .



صدای سر هرگز خراب نمی شود . 




من با تکنیکهای ساده ی صداسازی ؛ سعی کردم انواع صدای زیر را در تلاوت قرآن و آواز ؛ عملا اجرا کنم : 



انواع صدای انسان: 


آقایان : 


باس



باریتون



تنور 





خانم ها: 



آلتو



کنترآلتو



سوپرانو 




من سعی کردم این انواع اصلی صدای انسان را بطور یکجا اجرا کنم :




از باس تا سوپرانو و حتی سوپرانینو !!! 



هرچقدر که صدای باس ؛  قویتر و  پرحجم تر باشد ؛ صدای تنور یا سوپرانو نیز قویتر و محکمتر و  پرحجم تر خواهد بود . 



بلعیدن آب دهان و نگه داشتن حالت بلع به مدت چند ثانیه ؛ باعث افزایش قدرت و حجم صدای مردانه و حتی زنانه می شود 



اما  غده ی سیب آدم را به بالای گردن می فرستد 




پس بهتر است هردو تکنیک که یکی باعث پایین آمدن حنجره و باز شدن پشت حلق و توانایی اجرای نت های بسیار بالا  و  دیگری باعث بالارفتن حنجره  و افزایش حجم و قدرت صدا می شود را با هم و بصورت یک خط در میان اجرا کرد تا به حنجره و حلق و زبان کوچک و سیستم بلع و تنفس ؛  صدمه وارد نشود  و  از هردو نعمت یعنی:  ۱.  صدای شش دانگ  و  ۲. صدای پر حجم  همزمان  استفاده کرد و لذت برد . 



شاید این ترفند ؛ همان صدای میکس و رزونانس باشد ! 


نمی دانم ! 


من سواد موسیقی ندارم ! 




فارغ از نوع صدای انسان ؛  شاید هردو جنس مرد و زن بتوانند صداهای همدیگه را بخوبی تقلید و اجرا کنند 




شاید اینطوری  یک صدای جدید به انواع صدای انسان اضافه شود !!! 



صدای  "باسرانو" !!



"باسرانو"  یعنی  "باس-سوپرانو"



شاید هم صدای " کنترتنور" ؛  اینجا رسمیت و اعتبار پیدا کند و  نیازی به خلق صدای جدید نداشته باشیم !! 



پایان