vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

امتیازات ویندوز نسبت به داس و یونیکس

چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۰۹:۵۳ ب.ظ



به نام خدا 



امتیازات ویندوز نسبت به داس و یونیکس:


۱.ویندوز یک سیستم عامل بی خطر و سالم و استاندارد است که از مدل حافظه محافظت شده برای جلوگیری از تخریب سخت افزار استفاده می کند . 


برخلاف داس که یک سیستم عامل Real Mode است و بر اثر کوچکترین اشتباه کاربر ؛ می تواند سخت افزار کامپیوتر را کاملا تخریب نماید و خسارت وارد کند و یک محیط خط فرمان سمی و مرگبار است ؛ ویندوز یک سیستم عامل با پشتیبانی از مدل حافظه محافظت شده یعنی Protect Mode  می باشد و با کمک ابزارهای سیستمی قدرتمند ؛ مانع از تخریب کامپیوتر و نابودی فایل ها می گردد . 


البته در ویندوز نیز می توانیم با کمک ابزارهای مهندسی معکوس و زبانهای برنامه نویسی سطح پایین ؛ به هسته مرکزی سخت افزار یعنی پردازنده و بایوس و رم نفوذ کرد و اگر اشتباه کنیم در ویندوز نیز می توانیم کامپیوتر را نابود کنیم ! 


اما اینکار به ندرت  و به دشواری انجام می شود زیرا معماری ویندوز  یک معماری بزرگ و پیچیده و تودرتو  و محافظت شده و هوشمند  و چند لایه است که اجازه نمی دهد هیچ برنامه ای یا هیچ خطایی ؛ ویندوز یا سخت افزار را نابود کند . 


یعنی در حالت پیشفرض و عادی ؛ حتی با کمک زبان ماشین و اسمبلی نیز امکان تخریب سخت افزار وجود ندارد و لایه های انتزاعی امنیتی چندگانه ؛ امنیت ویندوز و سخت افزار را تامین می کند و از حافظه نیز محافظت می شود  و برنامه ها همدیگر را رونویسی یا حذف نمی کنند و مثلا بوت لودر ویندوز ؛ توسط یک سیستم بوت جداگانه مثل برنامه ی TeraByte Image for Windows  رونویسی نمی شود در حالیکه همین برنامه در داس ؛ بوت لودر پیشفرض کامپیوتر را رونویسی می کند و کامپیوتر دیگه بوت نخواهد شد و شما مجبورید هارد دیسک کامپیوتر را که میلیونها فایل ارزشمند را نگهداری می کند فرمت کنید و ناگفته پیداست که چه فاجعه ی بزرگی رخ خواهد دهد .‌ 


البته من توصیه می کنم که حتی نسخه ی ویندوزی این برنامه را اجرا نکنید زیرا ممکن است همین فاجعه مجددا رخ دهد . 



کامپیوتر باید به روش های متعارف و  استاندارد و بی خطر ؛ بوت یا ریکاوری شود تا مشکلی برای سخت افزار و نرم افزار و فایل ها و پارتیشن ها رخ ندهد . 


اگر هم قرار است یک ایمیج پشتیبان از کامپیوتر گرفته شود بهتر است که اینکار یا توسط خود ویندوز یا نرم افزارهای بی خطر و استاندارد و در شرایطی که هارد دیسک کاملا خالی است و هیچ فایلی ندارد ؛ انجام شود . 




۲. بسیاری از نرم افزارهای قدرتمند سیستم عامل داس ؛  از مدتها پیش نسخه ی ویندوزی و بی خطر داشته اند که هیج خطری برای کامپیوتر و سیستم عامل و فایل ها ایجاد نمی کند 


مثال : 

نرم افزار بی خطر   و سالم Total Commander  از  سالها پیش بجای نرم افزار فوق العاده خطرناک و مرگبار  NC  سیستم عامل داس ؛  در محیط ویندوز برای انجام کارهای خاص و مفید بکار می رود بدون اینکه کامپیوتر را خراب کند . 


آن چیزی که در پست قبلی در مورد خراب شدن کامپیوتر آموزشگاه توسط مربی و بر اثر  قطع برق یا خاموش کردن کامپیوتر نوشتم ؛  درواقع ، همان برنامه ی NC بود که همان موقع یعنی در اوایل دهه 1380 شمسی  نیز به ما گفتند : هرگز در محیط NC  سیستم عامل داس ؛ کامپیوتر را خاموش نکنید بلکه از این محیط خارج شوید و به سیستم عامل داس برگردید و در داس ؛ با فشردن دکمه پاور ؛  کامپیوتر را خاموش کنید تا کامپیوتر خراب نشود . اما خودشان بر اثر فراموشی  سهوا این اشتباه مرگبار را مرتکب شدند و کامپیوتر آموزشگاه کاملا تخریب و نابود شد !!! 



البته چند سال بعد ؛ من با نسخه ی ویندوزی NC آشنا شدم و دیدم کاملا بی خطر است ! 


گویا مشکل از NC نبود بلکه مشکل از سیستم عامل داس بود وگرنه چرا نسخه ی ویندوزی NC هیچ بلایی بر سر کامپیوتر  نیاورد و کاملا بی خطر بود ؟؟؟ 



این ثابت می کند که سیستم عامل مدل واقعی مثل داس که سیستم بازدارنده برای ایجاد حافظه محافظت شده و فلت و یکپارچه ندارد ؛  تا چه حد خطرناک است و به همین دلیل بود که مایکروسافت از ویندوز ME به بعد ؛  سیستم عامل داس را بکلی منهدم کرد و ویندوز  NT  را که یک سیستم عامل با سیستم حافظه محافظت شده و فلت و یکپارچه بود را به دنیا معرفی کرد . 


ویندوز NT هسته مرکزی ویندوز های 2000 به بعد بود و هنوز هم در هسته ویندوزهای مدرن امروزی یعنی ویندوز 11 و ویندوز سرور 2022  بکار می رود . 


ویندوز NT از سال 2000 میلادی تا به امروز ؛ یک سیستم عامل کاملا فلت و یکپارچه و ایمن و با خاصیت حافظه ی محافظت شده را به دنیا عرضه کرده است . 


امروزه حتی برنامه های خطرناکی همچون NC  و  DiskPart  نیز نسخه ی ویندوزی و سالم و ایمن دارند . 


بنابراین ؛ ویندوز بطور ذاتی ما را از  خطرات نرم افزارهای سیستمی  در امان نگه می دارد . 



۳. پیرو  بند ۲  باید بگویم که دیگه هیچ نیازی به سیستم عامل داس نداریم زیرا بسیاری از نرم افزارهای سیستم عامل داس ؛  نسخه ی ویندوزی و سالم و حتی دارای رابط گرافیکی کاربر  دارند که هم بی خطر و سالم هستند و هم بخوبی با ماوس کار می کنند و هم اینکه با خود ویندوز و البته با سخت افزار  کامپیوتر ؛ سازگار و منطبق هستند و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند و ما عملا در این برنامه ها تجربه ی استفاده از سیستم عامل داس را این بار بصورت ایمن و بی خطر و با کمک ماوس و در محیط گرافیکی و سهل الاستفاده و کاربرپسند و به شیوه ای سریعتر و آسانتر ؛  بدست می آوریم . 



بنابراین امروزه دیگه هیچ نیازی به سیستم عامل داس نداریم زیرا داس و ویندوز سالهاست که در هم ادغام شده اند و آن خطرات سابق دیگر رخ نمی دهند . 




۴. وجود چندین ابزار  خط فرمان شبه داس در محیط ویندوز  از جمله پاورشل و ویندوز  ترمینال ؛ ما را بطور کامل از سیستم عامل داس بی نیاز کرده است . 


حقیقتا دیگه هیچ نیازی به سیستم عامل داس نداریم  چون داس در درون ویندوز ادغام شده است . 



۵. دوره ی خط فرمان و ترمینال و تایپ دستورات ؛ به پایان رسیده است و  امروزه همه چیز حتی برنامه های سیستمی و حتی زبانهای برنامه نویسی سطح پایین یعنی زبانهای ماشین و اسمبلی نیز ؛ رابط گرافیکی کاربر یعنی GUI  دارند و به آسانی با ماوس کار می کنند 


وقتیکه حتی زبان ماشین و اسمبلی ؛ دارای محیط کاملا گرافیکی و کاربرپسند است ، دیگه  حقیقتا باید خط فرمان و ترمینال را دور ریخت و از سیستم عامل ها و نرم افزارهایی که رابط گرافیکی کاربر یعنیGUI  دارند استفاده کرد . 


بنابراین ؛ با وجود ویندوز و نرم افزارهای گرافیکی اش ؛  نیاز به داس و لینوکس ؛ یک نیاز دروغین و کاذب و توعی خودفریبی و خود آزاری است . 



ترمینال لینوکس؛  هزاران مرتبه خطرناک تر از سیستم عامل داس است و صدمات و آسیب های بیشتری به سخت افزار کامپیوتر وارد می کند . 


من در این مورد یعنی ترمینال لینوکس تجربیات بسیار تلخی دارم . ترمینال لینوکس واقعا مخرب و  خطرناک است  و کامپیوتر را بکلی منهدم می کند . 


بنابراین  داس و لینوکس  دو سیستم عامل بسیار خطرناک و مخرب هستند و باید از آنها فاصله گرفت . 


من در این وبلاگ به حد کافی از خطرات مرگبار ترمینال لینوکس یا نصاب لینوکس  مطلب نوشته ام . 




۶. فشار بسیار زیاد داس و لینوکس به پردازنده کامپیوتر . طوریکه کم مانده که CPU بسوزد و جزغاله شود . 


در ویندوز هرگز  چنین رخداد وحشتناکی را تجربه نمی کنید . 




۷.ترکیب سرعت و قدرت و انعطاف پذیری لینوکس با کاربرپسندی و زیبایی و رابط گرافیکی چشم نواز سیستم عامل مک شرکت اپل  ،  را در سیستم عامل ویندوز  شرکت مایکروسافت  حقیقتا تجربه می کنید . 



ویندوز یعنی داس و لینوکس و  مک 


یعنی مزایای سه سیستم عامل را در ویندوز تجربه می کنید 



کلام آخر:

اگر استاندارد UEFI شرکت Intel ؛  دشمن داس و ویندوزهای قدیمی  است ایرادی ندارد زیرا درعوض ؛ امنیت و کارایی را به ویندوز جدید  هدیه می دهد . همان ویندوزی که ترکیبی از داس و لینوکس و  مک می باشد !! 


و البته ویندوز جدید می تواند ویندوز قدیم و داس و حتی سیستم عامل های  قدیمی دهه 1960 میلادی مثل سیستم عامل  IBSYS  را اجرا کند 



ویندوز جدید می تواند حتی لینوکس و مک و آیپد شرکت اپل و کنسول بازی نینتندو  و سگا و  پلی استیشن  و ...  را نیز اجرا کند . 



ویندوز جدید می تواند اندروید را نیز اجرا کند .



ویندوز آنقدر شبیه ساز و ماشین مجازی  دارد که می تواند تمام کامپیوترها و سیستم عامل های تاریخ را اجرا کند  . ویندوز حتی شبیه ساز کامپیوتر انیاک محصول سال 1945 میلادی را نیز اجرا می کند 



ویندوز حتی شبیه ساز نخستین کامپیوتر الکترومکانیکی دیجیتالی جهان یعنی کامپیوتر Z1  دکتر کنراد زوس دانشمند آلمانی که در سال 1936 میلادی اختراع شد را  نیز دارد و این کامپیوتر ماقبل تاریخ را نیز  شبیه سازی می کند !! 



اینها واقعیت هستند و من  تمام این شبیه ساز ها را از وبسایتهای معتبر خارجی و ایرانی ؛ دانلود و سپس روی ویندوز 10  اجرا کردم . 



بنابراین ؛ مطلب بالا  هرگز رویاپردازی و خیالبافی نیست بلکه واقعیت عینی و مستند است . 


من تمام این شبیه ساز ها را دانلود کرده ام و اگر فرصتی پیش آید انها را آپلود خواهم کرد تا شما نیز آنها را روی ویندوز  آزمایش کنید . 



این پست گرچه در تضاد و تناقض با پست قبلی بود ولی مرا مصمم کرد که بگویم : 



"ویندوز بهترین سیستم عامل جهان است و همتا ندارد"




بنابراین دیگه هرگز  به داس یا لینوکس فکر نمی کنم 



من انتخاب خودم را کرده ام : 


ویندوز 


و دیگر هیچ !!



+