به نام خدا


معایب تست شخصیت شناسی MBTI


نخستین بار که با تست شخصیت شناسی MBTI آشنا شدم زمانی بود که در سایتهای مختلف ؛ تست های هوش را انجام می دادم تا اینکه با سایت برخوردم به نام ای سنج که علاوه بر تست هوش ریون ، تست هوش ابداعی خود  را نیز که بسیار دشوار و مبهم و سخت بود را ارائه می کرد و طبعا کمترین نمره را بعنوان بهره هوشی اعلام می کرد و حتی شخصیت و خلق   و خوی کاربر را نیز اعلام می کرد . 

از اینجا بود که فهمیدم سایت ای سنج بیشتر از آنکه سایت تست هوش باشد سایت تست شخصیت شناسی می باشد . 


معروفترین تست شخصیت شناسی که در سایت ای سنج و سایت تست و تایپ و سایر سایتهای ایرانی ، ارائه می شود و انجام دادم ، تست MBTI می باشد . 


برای آشنایی کلی با آزمون شخصیت شناسی MBTI به این لینک مراجعه نمایید :


https://esanj.ir/myers-briggs-type-indicator-mbti



 در لینک بالا یک معرفی اجمالی از تست mbti  آمده است . این تیپهای شخصیتی در دو گروه اصلی  درونگرا و برونگرا تقسیم بندی شده اند . 


مشکل از جایی شروع می شود که مثلا من که یک انسان درونگرا هستم ذاتا اخلاق و رفتارم به چندین تیپ مختلف می خورد و اینجاست که این تست نمی  تواند شخصیت واقعی مرا اعلام کند . 


گرچه در سایت ای سنج ، بعد از اتمام آزمون تست mbti  یک آزمون راستی آزمایی نیز انجام می شود تا مطمئن شود که شخصیت آزمونگر دقیقا به کدام تیپ نزدیکتر است اما باز هم افراد مولتی تیپ مثل من یا افراد بدون تیپ ،  مردد می شوند و نمی دانند که شخصیت واقعی و اصلی شان دقیقا چیست . 


نخستین بار که در سایت ای سنج ، آزمون تست شخصیت شناسی mbti را انجام دادم ، تیپ شخصیتی ام را ISTP اعلام کرد . 


اما در دفعات بعد مرا در تیپهای زیر دسته بندی نمود :


INTP

INFP

ISTJ


 گرچه وجه مشترک این تیپها ، در درونگرایی است اما تفاوتهای بسیار زیادی بین اخلاق و خلق و خو و عادتهای افراد این تیپها وجود دارد و عملا مرا به شک انداخته که نکند من به بیماری چند شخصیتی یا چند قطبی دچار شده ام !!!


اینجاست که من به این نتیجه می رسم که تست MBTI یک تست ناقص است و بهتر بود که تیپهای شخصیتی ترکیبی زیر را نیز تعیین می کردند مثل :


INSTFP

INSTFJ


 و سایر تیپهای شش رقمی .  تیپ چهار رقمی ناقص است و تمام زوایای اخلاقی انسان را مشخص و معین نمی کند . 


من خودم حدس می زنم که تیپ شخصیتی واقعی ام   این  باشد :


INSTFPJ


زیرا من این خصوصیات را در یک زمان واحد بصورت مشترک دارم :


 I  = درونگرایی 


N - شهود . حس ششم . کل گرایی . تفکر کل گرا که موضوعات را بصورت کلی و عمومی بیان می کند و به جزئیات اهمیت نمی دهد . آرمانگرا  و  ایده آلیست و ایده پرداز  و جویای حقیقت .  اهل تخیل و تفکر کل گرا و جهان شمولی که مدام در پی کشف حقیقت است و جمود فکری ندارد و ذهن اش باز است . اهل تفکر . این افراد چندان اهل عمل نیستند و بیشتر تئوری و ایده طرح می کنند . 



S  - سنسور . حس . حواس پنچگانه . واقع گرا و رئالیست که دنبال آرمان و آرزو نیست و دنیا را به همین شکل که هست درک کرده و واقعیتهای زندگی را قبول کرده است و اهل رویا پردازی نیست و منطقی و عقلانی و جدی است . چنین کسی  خیلی از چیزها را خرافات و شبه علم می داند . او فقط چیزی را قبول دارد که  با حواس پنجگانه قابل درک باشد . 

صنعتگر . تکنیسین . به شدت عملگرا و عاشق فعالیت بدنی و کار . 



T - تفکر . فکر  تفکر منطقی . ترجیح دادن عقل بر احساسات . برخورد عقلانی و منطقی در رویایی با مشکلات و مسائل زندگی . نفرت از احساسات . در حل مسائل از عقل و منطق و محاسبات استفاده می کند و به احساسات انسانها کاری ندارد و اهل همدلی نیست .  متفکر . اندیشمند . 


F = احساسات . همدلی . خود را به جای دیگران قرار دادن و همدلی با مردم خصوصا افراد داغدیده و عزادار . استفاده از احساسات به جای عقل بصورت تعمدی و با اختیار .  طرفدار احساسات و مشکلات مردم و مخالف قوانین خشک و کلیشه ای . 

دلسوز . همدل . مراقب . نگران . دلواپس . 





P = انعطاف پذیر . کسی که به مردم آزادی می دهد و به  آزادی انسانها و آزادی بیان  و آزادی کاربر اعتقاد واقعی و عملی دارد و کاری به  خیر و شر هیچکس ندارد و از دیکتاتوری و رهبری و دستور دادن به مردم بیزار است و کار خودش را  انجام می دهد و دوست دارد راحت باشد و چندان به قوانین پایبند نیست و به قول معروف : راحت و صمیمی است  . متنفر از قوانین دست و پاگیر  و خشن . 




J =  قاضی . قضاوت . ساختارگرا . شخص طرفدار و مطیع قانون . قانونمدار . منظم و اهل برنامه ریزی . بسیار جدی و پرکار  و فعال و عاشق انجام کارهای عملی و عاشق کار انفرادی . عاشق تلاش و  کوشش و برنامه ریزی و نظم . اهل دستور دادن به مردم و میل به برقراری قانون . متنفر از بی نظمی و شلختگی . دیکتاتور خیرخواه . مثل قضات دادگستری و وکلا و پلیس  و نظامی ها و ...  


طرفدار اصالت و جنس اصل و اوریجینال . سنت گرا . متنفر از بدعت و سنت شکنی . مرد قانون . متنفر از موازی کاری و سلیقه ی شخصی . مدیر . رئیس . تابع  ضوابط و قوانین . بسیار جدی و پرتلاش . متنفر از شوخی و اتلاف وقت . عاشق قوانین و مقررات . دارای خط قرمزهای فراوان .  متنفر از محیطهای شلوغ و شلخته . متنفر از سیستم عاملهای شلخته . 




خب من خودم تمام این خصوصیات را دارم اما ایا من یک بیمار چند قطبی هستم و به اختلال چند شخصیتی دچار هستم و خودم خبر ندارم ؟؟؟؟!!!!!


مسلما خیر . زیرا من از تمامی این اختلافات شخصیتی ام آگاه هستم و برحسب شرایط و اوضاع ، رفتارم را به میل خودم عوض می کنم در حالیکه یک بیمار مبتلا به چند قطبی یا چند شخصیتی خودش هم نمی داند که چند شخصیتی است و این تغییر حالتهایش کاملا غیرارادی می باشد و تحت کنترل خودش نیست و نیاز به بستری و مراقبت دارد . ضمنا بیمار چند شخصیتی به شدت فراموشکار است و شخصیتهای مختلف خود را بکلی فراموش می کند و میل به خودکشی یا جنایت دارد . 



پس اینجا عیب از من نیست بلکه عیب از این آزمون شخصیت شناسی MBTI  می باشد که نه فقط من بلکه بسیاری از روانشناسان و کارشناسان نیز به این آزمون نقد و ایراد گرفته و آنرا ناقص و مبهم می دانند . 


حتی برخی افراد ، سایر انواع آزمونها را ابداع کرده اند که البته من در این آزمونهای جدید نیز یکسری نواقص و ایراد   و ابهام  دیدم  و به همین MBTI راضی شدم !!!!



بهرحال تیپ شخصیتی اینجانب به اعتقاد خودم ، ISNFTPJ  می باشد .   یک تیپ شخصیتی ترکیبی ! 



بگذریم ...  



+

+

+




لینک مربوط به شروع آزمون شخصیت شناسی  MBTI در سایت ای سنج :


https://esanj.ir/myers-briggs-type-indicator-mbti/start



تست ام بی تی آی توسط یک مادر و دختر به نامهای کاترین بریگز و  ایزابل مایرز و براساس نظریه کارل یونگ ( روانشناس و شاگرد زیگموند فروید ) طراحی و تدوین شده است . 



به دلیل حملات سایبری از ادامه بحث خودداری می کنم . 



وحید محمدی . چند شخصیتی !!!! 


به کلمات کلیدی نگاه کنید .