vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

ADD

شنبه, ۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸ ق.ظ




Assembly is real open source.



add


دستورالعمل ADD ( عملگر جمع در زبان اسمبلی )


Usage: ADD dest,src 


روش بکارگیری :   از چپ به راست : دستور ADD ؛  عملوند مقصد (dest ) ، عملوند مبدا (src)


 Modifies flags: AF CF OF PF SF ZF

دستور ADD  پرچمهای AF و CF و OF و PF و SF و ZF را تغییر می دهد .



Adds 'src' to 'dest' replacing the original contents of 'dest'.

دستور add  ، محتویات عملوندهای مبدا و مقصد را با هم جمع می کند و سپس نتیجه را جایگزین محتویات قبلی عملوند مقصد ، می نماید . یعنی رونویسی می کند .


نکته : دستور add در زبان اسمبلی با عملگر +  در سایر زبانها مطابقت کامل دارد . درواقع کار این دستور اینست که خیلی ساده ، محتویات درون دو عملوند مبدا و مقصد را با یکدیگر جمع کرده و حاصل جمع  را به درون عملوند مقصد ، ارسال می کند .



Add Integers

 دستور add بعنوان عملگر جمع ، اعداد صحیح را با یکدیگر جمع می کند .






رمزگشایی :

در تمام موارد زیر و سایر موارد مشابه باید به این نکات توجه کرد :


1- r و reg  هردو به معنای register ( ثبات - ثبت کننده ) می باشد که منظور همان رجیسترهای درون پردازنده  است .

2- m مخفف memory می باشد . یعنی مکان حافظه یا یک آدرس از حافظه . منظور از حافظه در اینجا می تواند حافظه ی رم باشد زیرا تمام نرم افزارها به محض اجرا به درون حافظه ی رم بارگیری می شوند و پردازنده ، محتویات درون نرم افزار را ازطریق حافظه ی رم می خواند .

اما در مواردی که با ادرس فیزیکی و دقیق یک عنصر در درون یک نرم افزار یا کتابخانه سروکار داشته باشیم انوقت منظور از حافظه ، هارد دیسک و سایر حافظه های  فرعی و همیشگی می باشد .


نکته : حافظه ی اصلی کامپیوتر شامل رجیسترهای پردازنده، حافظه ی کش درون پردازنده ، حافظه ی رم و حافظه ی رام می باشد .


حافظه ی فرعی کامپیوتر شامل نوار مغناطیسی ( شبیه  حلقه های فیلم  دستگاه آپارات که توسط آپاراتچی نصب می شود ) که در دهه های 50 تا 70  میلادی در کامپیوترها بکار می رفته است ) ، کارت پانچ ( شبیه به دستگاه حضور و غیاب در برخی ادارات که باید کارت را سوراخ کرد . کارت پانچ در دهه های 30 تا 50 میلادی  بعنوان قدیمی ترین شکل حافظه ، برای برنامه نویسی با زبان ماشین ، بکار می رفته است . )  ، فلاپی دیسک . هارد دیسک . دیسک جامد . لوح نوری . فلش مموری و سایر انواع حافظه های جانبی می باشد .


نکته ی ظریف : در برنامه نویسی با تمام زبانهای سطح بالا و سطح پایین ( بجز زبان ماشین ) منظور از  حافظه ، همان حافظه ی رم می باشد .

اما در برنامه نویسی با زبان ماشین که با کمک هگز ادیتور انجام می شود منظور از حافظه هم حافظه ی رم می باشد و هم حافظه ی فرعی کامپیوتر و محتویات درون نرم افزار یا فایلهای کتابخانه که روی هارد یا فلاپی یا سایر انواع حافظه قرار دارد .


زیرا در برنامه نویسی با زبان ماشین ما مستقیما با معماری خود نرم افزار سروکار داریم لذا با انواع ادرسها درگیر می شویم و درنتیجه منظور از حافظه در زبان ماشین ، حافظه ی روی هارد دیسک است .

این موضوع یعنی برنامه نویسی با هگز ادیتور تاکنون در هیچ سایت ایرانی یا خارجی مطرح نشده است و من  برای اولین بار قصد دارم در اینده ، این موضوع را عملا به همه نشان دهم .


هرچیزی که در سمت راست کاراکتر  ;  نوشته می شود اصطلاحا کامنت یا توضیح  نامیده می شود . به این کاراکتر ،  اصطلاحا سمی کالن ( semicolon = نصف کالن ) گفته می شود  . سمی ( semi ) یعنی نصف .

کالن (Colon) همان علامت دو نقطه یعنی : می باشد .


برای تایپ کردن کاراکتر سمی کالن ،  کافیست در حالت انگلیسی ؛  کلید مربوط به حرف  ک  را فشار دهیم . به همین راحتی  .


به سمی کالن اصطلاحا نقطه ویرگول نیز گفته می شود . البته ویرگول یک اصطلاح فارسی است و شکل اش دقیقا عکس کاما می باشد .

ویرگول  یعنی   ،   که در ویندوز از فشردن کلیدهای ترکیبی Shift+T  بدست می آید .


نقطه ویرگول یعنی  ؛   که از فشردن کلیدهای ترکیبی Shift+Y  بدست می آید .


نقطه ویرگول در زبان فارسی  به ندرت استفاده می شود و دارای مکث طولانی تری نسبت به ویرگول می باشد .

من خودم شخصا از ویرگول استفاده می کنم  و کمتر پیش می آید که از نقطه ویرگول استفاده نمایم .


البته اینها به زبان فارسی معمولی ویندوز مربوط می شود که دقیقا با چینش و آرایش حروف فارسی کیبوردهای فیزیکی  مطابقت دارد و فارسی استاندارد واقعی و حقیقی است که کاملا با استانداردهای ویندوز و کیبوردهای ویندوزی  سازگار است  .


در فارسی به اصطلاح استاندارد که سابقه اش به قبل از انقلاب می رسد و بعد از انقلاب نیز برای سهولت کار تایپیستهای قدیمی ( ماشین تحریر ) چندین بار مطرح شد و توسط گروهی از متعصبین  بی مغز ایرانی و فاقد سواد کامپیوتری   ، به زور وارد لینوکس و مک و سپس ویندوز گردید عملا یک چینش عجیب و غریب و نامانوس با عنوان غلط انداز " فارسی استاندارد "  بر کاربران تحمیل شد .


من خودم شخصا از فارسی استاندارد استفاده نمی کنم چون اصلا و ابدا به درد تایپ نمی خورد و یک چیز مسخره و جفنگ است . فارسی استاندارد توسط یک مشت بیسواد  و متعصب و میهن پرست  مطرح و ترویج شد که  البته  سواد کامپیوتری خصوصا سواد تایپ در ویندوز را نداشتند  و می خواستند چرخ را از نو اختراع کنند  .   من همیشه و تا ابد  از فارسی معمولی و قدیمی ویندوز استفاده می کنم و کاملا راضی هستم  چون با چینش حروف فارسی کیبورد فیزیکی ، کاملا تطابق و سازگاری دارد . من  از سال 1378 شمسی تا الان ( سال 1400 شمسی )  سالهاست که شبانه روز با زبان فارسی معمولی ویندوز ،  تایپ کرده ام و تا ابد نیز با همین فارسی معمولی ویندوز  تایپ خواهم کرد و هرگز به سمت فارسی استاندارد نخواهم رفت .



فارسی استاندارد به درد کیبورد کامپیوتر نمی خورد و یک چیز زائد و اضافی است که توسط افراد متعصب  ، به سیستم عاملها وارد گردید و من اصلا و ابدا  آنرا قبول ندارم . زیرا تایپ کردن با فارسی استاندارد یک شکنجه و خودآزاری محسوب می شود .


من ترجیح می دهم از صفحه کلید فارسی معمولی ویندوز استفاده نمایم . چون در فارسی معمولی ویندوز جای حروف فارسی دقیقا همان جایی است که کیبورد فیزیکی به من نشان می دهد . در جایگاه  یک تایپیست ، بطور کامل با صفحه کلید  فارسی استاندارد ، مخالف هستم و انرا نوعی  بدعت  می دانم . لذا هرگز از این فارسی به اصطلاح استاندارد که نوعی بدعت می باشد  استفاده نمی کنم .


بگذریم .....

 




کاراکتر / را می توان بعنوان  " یا "  قلمداد کرد .

مثلا در عبارات زیر منظور از r/m8  این است : رجیستر یا حافظه ی 8 بیتی .


ADD r/m8,reg8   ; 00 /r [8086]


متاسفانه سهل انگاری طراحان اسمبلرها و مبلغان زبان اسمبلی،  تا به امروز مانع از فهم این عبارات شده است .  لذا رمزگشایی از این عبارات ، یک کار بسیار دشوار می باشد ( لااقل برای من که فقط یک تایپیست ساده هستم  رمزگشایی از این عبارات ، خیلی دشوار است و ممکن است ناخواسته دچار اشتباه شوم  ) .


دستور add اگر با رجیستر و حافظه ی 8 بیتی سروکار داشته باشد ، پس از کامپایل شدن به کد هگز 00 تبدیل می شود . 

/  یعنی   " یا " 

 این به پردازنده های بسیار قدیمی هشت بیتی اینتل مربوط می شود . مثل پردازنده ی   اینتل 4004   یا هر پردازنده و میکروکنترولر 8 بیتی خانواده ی اینتل .


ولی خب ، می توان انرا روی پردازنده های 16 بیتی و  32 بیتی و 64 بیتی نیز اجرا کرد .


اما باید دانست که زبان اسمبلی پردازنده های قبل از 8086  با پردازنده های بعد از 8086  تا حدودی متفاوت است .  این تفاوت البته کامل و صد درصدی نیست و یکسری شباهتها نیز وجود دارد .


در مجموع اگر کد مربوط به  پردازنده های 8 بیتی را نتوانستید روی پردازنده ی 32 بیتی یا 64 بیتی اجرا کنید کاملا طبیعی است .


مثلا در زبان اسمبلی پردازنده ی اینتل 8080  ، دستور nop به جای اینکه به کد هگزادسیمال 90h تبدیل شود به کد هگزادسیمال  00h  تبدیل می شود .


هرچند برای هر دستور زبان اسمبلی اینتل خانواده ی ایکس 86 ( پردازنده های مدرن امروزی ) نیز می توانیم چندین کد زبان ماشین تولید نماییم . اما باید به دنبال صحیح ترین کد باشیم . زیرا برخی از این کدهای هگز عملا مشکلاتی دارند و برنامه را دچار هنگ و کرش می نمایند .


اصولا امروزه در هیچ کامپیوتر نمی توانیم پردازنده ی اینتل 8 بیتی پیدا کنیم زیرا منسوخ شده است .


البته امروزه نیز پردازنده ها و میکروکنترلرهای 8 بیتی اینتل در برخی جاها  مثلا در کنار موتورخانه یا دیزل ژنراتور  یک بیمارستان  هنوز بکار می رود .


برای فهم بهتر این کدها باید از هگز ادیتورها کمک بگیریم . برنامه ی C32asm می تواند به ازای هر کد اسمبلی ،   چندین کد هگز تولید کند . اما شما باید فقط آن کد هگز را که با  انکودر اسمبلر RosAsm یعنی ابزار encoding   مطابق می باشد را در برنامه ی C32asm بکار گیرید . زیرا برخی از کدهایی که برنامه ی C32asm   تولید می کند باعث هنگ کردن سیستم می شوند و خطرناک هستند .


بنابراین  باید از RosAsm  و ابزار Encoding اش کمک بگیریم .


ابزار Encoding اسمبلر RosAsm  را می توانید از منوی Tools  پیدا کنید .


در باکس بالایی این ابزار ،  دستور اسمبلی را بنویسید و کلید Enter   را فشار دهید تا کد هگز واقعی را در باکس پایینی به شما نشان دهد .



اینها بخش کوچکی از اسرار هگز ادیتورها می باشند . دنیای هگز ادیتورها بسیار بسیار وسیع و عمیق و شگفت انگیز است .


اسرار هگز ادیتورها را کمتر کسی به شما می گوید  . من اگر خدا بخواهد در آینده ی نزدیک قصد دارم اسرار هگز ادیتورها  و روش برنامه نویسی با هگز ادیتور را  برملا کنم تا متوجه شوید که طراحان کامپایلرهای زبانهای سطح بالا و البته مایکروسافت و اینتل  چه جنایاتی در حق کاربران  ویندوز مرتکب شده اند .





ADD r/m16,reg16    ; o16 01 /r [8086]


دستور add  اگر با رجیستر 16 بیتی سروکار داشته باشد به کد اوکتال 1601 تبدیل می شود .

حرف o در عبارت بالا مخفف  octal می باشد . اوکتال یعنی اعداد 0 تا 7 که روی هم   8 کاراکتر را تشکیل می دهند . اوکتال یعنی هشت تایی .

/  یعنی   " یا " 




نکته بسیار مهم  :

من شخصا از این عبارات نامفهوم   و مضحک  از قبیل  : دهدهی ، هشت هشتی ، دودویی ، شانزده شانزدهی ؛  متنفر هستم و نمی دانم کدام دیوانه ای این عبارات  احمقانه و جفنگ  را اختراع کرده   و در تمام متون اموزش برنامه نویسی  و در سرتاسر وب و البته در تمام دیکشنری ها  ، رایج کرده است؟؟؟؟



خب چرا مثل بچه ی آدم نمی گویید : ده تایی ، هشت تایی ، دو تایی ، شانزده تایی ؟؟؟


واقعا چه دلیل دارد که یک کلمه را دوبار تکرار می کنید و بدبختانه در تمام متون آموزشی نیز از این کلمات قلمبه سلمبه استفاده می نمایید ؟؟؟ . جای تاسف است .


عبارت دودویی آدم را به یاد ورزش دو میدانی می اندازد !!!


والاه .  یک مشت دیوانه  ، این کلمات احمقانه را باب کرده اند . اینها باید  اصلاح شوند :


بجای کلمه ی مضحک دودویی خیلی راحت بگویید : دوتایی .


بجای کلمه ی مضحک دهدهی ، خیلی راحت بگویید :  ده تایی .


بجای کلمه ی مضحک  شانزده شانزدهی ، خیلی راحت بگویید : شانزده تایی


بجای کلمه ی مضحک هشت هشتی ، خیلی راحت بگویید : هشت تایی .



اصلا معلوم نیست کدام بیمار روانی اولین بار این کلمات جفنگ و خنده دار و نامفهوم را  در فرهنگ فارسی برنامه نویسان وارد کرده است . خدا از سر تقصیرات اش بگذرد و اگر از دنیا رفته خدا رحمت اش کند که  مانع فهم خیلی مسائل شده است .




ADD r/m32,reg32   ; o32 01 /r [386]

 دستور add اگر با رجیستر 32 بیتی و حافظه ی 32 بیتی سروکار داشته باشد به کد  اکتال ( هشت تایی )  3201   تبدیل می شود که می توانید با کمک یک هگز ادیتور  این کد را در مبنای اکتال ( هشت تایی )  با چشم ببینید .

حرف o مخفف  octal و به معنای سیستم عددی  هشت تایی می باشد . یعنی اعداد 0 تا 7  .


386  یعنی اینکه این کد فقط روی پردازنده ی اینتل 80386  و بالاتر اجرا می شود و روی پردازنده های پایین تر از 80386  اجرا نمی شود .  بالاتر یعنی جدیدتر و مدرن تر . پایین تر یعنی قدیمی تر .


البته بسیاری از پردازنده های مدرن امروزی براساس پردازنده ی 80386 ساخته شده اند .



فقط این حرف r  آخری  را هنوز نتوانستم رمزگشایی نمایم !!


/  یعنی   " یا " 






ADD reg8,r/m8 ; 02 /r [8086]

دستور add اگر با رجیستر 8 بیتی و رجیستر/حافظه ی 8 بیتی بکار رود به کد 02 تبدیل می شود .

/  یعنی   " یا "   



ADD reg16,r/m16 ; o16 03 /r [8086]


دستور add   اگر با رجیستر 16 بیتی و  رجیستر / حافظه ی 16 بیتی بکار رود به کد  اوکتال  1603  تبدیل می شود .

/  یعنی   " یا " 



ADD reg32,r/m32 ; o32 03 /r [386]

 دستور add  اگر با رجیستر 32 بیتی و رجیستر / حافظه ی 32 بیتی بکار رود به کد اوکتال 3203  تبدیل می شود .

/  یعنی   " یا " 


ADD r/m8,imm8 ; 80 /0 ib [8086]

دستور  add اگر با  رجیستر / حافظه ی 8 بیتی و  عدد فوری 8 بیتی بکار رود به کد  80 تبدیل می شود .

ib یعنی عدد فوری در اندازه ی بایت

b = بایت

0 = عدد صفر ( البته  احتمالا  همان عدد فوری است که در اینجا صفر می باشد)


/  یعنی   " یا " 



ADD r/m16,imm16 ; o16 81 /0 iw [8086]

دستور add  اگر با رجیستر /حافظه ی 16 بیتی و عدد فوری 16 بیتی بکار رود به کد اوکتال  1681 تبدیل می شود .

iw = عدد فوری در اندازه ی ورد 

w = word

word یعنی دو بایت یعنی 16 بیت

0 = عدد صفر ( البته  احتمالا  همان عدد فوری است که در اینجا صفر می باشد)

/  یعنی   " یا " 


این ورد را با   عبارت word  که  به معنای : لغت  می باشد اشتباه نگیرید . این ورد یعنی اینکه دو بایت پشت سرهم قرار گیرند . یعنی مجموع  16 بیت از فضای حافظه .

هر بایت یعنی 8 بیت .




ADD r/m32,imm32 ; o32 81 /0 id [386]

دستور add اگر با رجیستر /حافظه ی 32 بیتی و عدد فوری 32 بیتی بکار رود به  کد اوکتال 3281  تبدیل می شود .


id  یعنی عدد فوری در اندازه ی دی ورد

دی ورد یا dword یعنی دوتا  ورد یعنی 4 تا بایت یعنی 32 بیت 

d  یعنی double  یعنی دوتایی  دوگانه . دولایه  . دوبرابر . دولا .

dword یعنی 32 بیت .

0 = عدد صفر ( البته  احتمالا  همان عدد فوری است که در اینجا صفر می باشد)

/  یعنی   " یا " 


 

ADD r/m16,imm8 ; o16 83 /0 ib [8086]


b یعنی byte

i یعنی عدد فوری

0 = عدد صفر ( البته  احتمالا  همان عدد فوری است که در اینجا صفر می باشد)

/  یعنی   " یا " 


ADD r/m32,imm8 ; o32 83 /0 ib [386]

b یعنی byte

i یعنی عدد فوری 

0 = عدد صفر ( البته  احتمالا  همان عدد فوری است که در اینجا صفر می باشد)

/  یعنی   " یا "   


 

ADD AL,imm8 ; 04 ib [8086]

b یعنی byte

i یعنی عدد فوری


دستور add اگر با رجیستر AL و عدد فوری 8 بیتی بکار رود به کد 4 تبدیل می شود که احتمالا همان عدد فوری می باشد .




ADD AX,imm16 ; o16 05 iw [8086]

iw  یعنی عدد فوری در اندازه ی Word

word یعنی 2 بایت پشت سرهم

بایت = هشت بیت

بیت =  0 یا 1

دستور add    اگر با رجیستر AX ( که 16 بیتی می باشد ) و عدد فوری 16 بیتی بکار رود به کد اوکتال 1605 تبدیل می شود .



ADD EAX,imm32 ; o32 05 id [386]

id یعنی عدد فوری در اندازه ی دی ورد

دی ورد = دو تا ورد

ورد = دو تا بایت پشت سرهم

بایت = هشت بیت

بیت = 0 و 1

دستور add  اگر با رجیستر 32 بیتی eax  و عدد فوری 32 بیتی بکار رود به کد اوکتال 3205 تبدیل می شود .


 

ADD performs integer addition: it adds its two operands together, and leaves the result in its destination (first) operand. The destination operand can be a register or a memory location. The source operand can be a register, a memory location or an immediate value.

دستور add  عملیات جمع بین دو عدد صحیح را اجرا می کند . این دستور ، دو عملوند اش را با یکدیگر جمع می کند ، و  باقی می گذارد نتیجه را در عملوند مقصد  ( اولین عملوند از سمت چپ به راست ) . عملوند مقصد ( اولین عملوند از سمت چپ )  می تواند یک رجیستر یا مکان حافظه باشد . عملوند مبدا می تواند یک رجیستر یا یک مکان حافظه یا یک عدد فوری باشد 

 

The flags are set according to the result of the operation: in particular, the carry flag is affected and can be used by a subsequent ADC instruction.

رجیسترهای پرچم براساس نتیجه ی عملیات ، تنظیم می شوند : بطور خاص ، پرچم انتقال تحت تاثیر قرار گرفته است و می تواند بوسیله ی یک دستور adc  که بعدا می آید بکار گرفته شود .

+


یک مثال از کاربرد دستور add در اسمبلر RosAsm :

 

main:

std        ; set direction flag

Do        ; macro 

mov al bl | and al 0F | add al '0'

On al > '9', add al 7     ; on = macro

stosb | shr ebx 4

Do_Loop             ; Do_Loop = macro

cld     ;  clear  direction flag


ret

نکته : دستوراتی همچون stosb  و  shr را در پست مربوطه تفسیر و تشریح خواهم کرد . انشاء ا...


+

نکته : از پست بعد ، برای جلوگیری از اتلاف وقت ، از رمزگشایی چیزهای تکراری خودداری می کنم و به اصل موضوع  یعنی کاربرد  هر دستور زبان اسمبلی  می پردازم . انشاء ا... 


+

وحید محمدی - وبلاگ وحیدمی





  • ۰۰/۰۵/۰۲
  • vahidmy

00h

8080

8086

90h

ADD

Add Integers

Assembly

Assembly Language

C32asm

Colon

Encoding

HDD

IT

RAM

ROM

RosAsm

Shift+T

Shift+Y

c32asm

cache

encoding

memory

mnemonic

nop

register

semicolon

vahidmy

x86

x86 Opcodes

احمقانه

اسرار هگز ادیتورها

اوکتال

اینتل

ایکس 86

برنامه نویسی با هگز ادیتور

به ندرت

تایپ

تایپیست

تایپیستهای قدیمی

توضیح

ثبت کننده

جفنگ

جمع اعداد صحیح

جمع بین دو عملوند

حافظه

حافظه اصلی کامپیوتر

حافظه جانبی کامپیوتر

حافظه فرعی کامپیوتر

حافظه کش پردازنده

حافظه ی رام

حافظه ی رم

دستورات زبان اسمبلی

دستورات پردازنده اینتل

ده تایی

دهدهی

دو تایی

دودویی

دیسک جامد

رجیستر

رمزگشایی

زبان اسمبلی

زبان فارسی

سمی کالن

سهل انگاری طراحان اسمبلرها و مبلغان زبان اسمبلی

شانزده تایی

شانزده شانزدهی

عجیب

علامت دو نقطه

عملگر جمع در زبان اسمبلی

غریب

غلط انداز

فارسی استاندارد

فارسی استاندارد واقعی و حقیقی

فارسی به اصطلاح استاندارد

فارسی معمولی ویندوز

فلاپی دیسک

فلش مموری

قبل از انقلاب

لوح فشرده

ماشین تحریر

مثل بچه ی آدم

مکث

نامانوس

نصف کالن

نقطه ویرگول

نوار مغناطیسی

هارد دیسک

هشت تایی

هشت هشتی

وبلاگ وحیدمی

وحیدمی

ویرگول

ویندوز

کارت پانچ

کالن

کامنت

کد هگز واقعی

کدهای یادمان

کیبورد فیزیکی

کیبوردهای ویندوزی