بنام خدا


فوتوشاپ (Photoshop) :


فوتوشاپ ، مشهورترین نرم افزار کاربردی جهان است . انقدر مشهور است که در دنیای بازیگران سینما و تلویزیون  نیز مدام از این نرم افزار  سخن به میان می آید.


من شخصا هیچ نرم افزاری را ندیدم که به اندازه ی فوتوشاپ شهرت و محبوبیت  جهانی داشته باشد .


شخصا  فوتوشاپ و ترفندها و فیلترها و اکشنها و استایلهایش را دوست دارم . محیط ساده و قدرتمندی دارد . تمام قدرت فوتوشاپ در پشت پرده است  و به چشم نمی آید لذا محیط فوتوشاپ بسیار ساده  و خلوت می باشد تا کار ویرایش عکس براحتی انجام شود .



( متاسفانه شرکت ادوبی ، مدتهاست آی پی ایران را مسدود کرده و ما ایرانیها را تحریم نموده است . لذا سایت رسمی فوتوشاپ برای ما ایرانیها باز نمی شود ) .



کار کردن با فوتوشاپ  هم بسیار آسان است و هم بسیار سخت !!


یک مدت  عکسهای شکسته ی قدیمی را براحتی با فوتوشاپ ترمیم و رنگی می کردم.


گاهی اوقات کارهای جالبی در فوتوشاپ می کردم مثلا از یک عکس ،  قلم مو (brush )   می ساختم !


مدام با استایلها  و قلم موهای فوتوشاپ و البته با فیلترهایش بازی می کردم .


ولی این فوتوشاپ  با این سهولت استفاده و هزاران ترفند و هزاران  فیلتر و اکشن و ماسک و  قدرت  بسیار بالایش و محیط خلوت و تمیز اش ، یکسری نقاط ضعف هم دارد .



نقاط ضعف فوتوشاپ:

1- در هیچکدام از  نسخه های فوتوشاپ ، هیچ اثری از قلم موهای رنگی زیبای 3 بعدی دیده نمی شود. تمامی قلم موها  2 بعدی و سیاه  هستند .

من حتی با فوتوشاپ  CC   هم  کار کردم بازهم امیدوار  بودم شرکت  ادوبی  قلموهای زیبای  3 بعدی  را به فوتوشاپ اضافه کند ولی اضافه نکرد .


 

در زمینه ی طراحی ، نرم افزارهای بسیار قدرتمندی همچون کورل دراو  ، کورل فوتوپینت ،  فوتوبروش ،  ریل درایو  ، فوتو استودیو  و ....  وجود دارند که قلم موهای زیبای 3 بعدی رنگی برای انجام کارهای زیبا و جذاب گرافیکی را در اختیار گرافیست قرار می دهند .



این وسط ، نرم افزار گمنام   کورل فوتوپینت ، نه فقط در زمینه ی ادیت عکس   از فوتوشاپ بسیار قویتر و کارامدتر و دقیقتر است ( تجربه ی شخصی)  بلکه در زمینه ی کارهای طراحی نیز بسیار بهتر از فوتوشاپ است .

ریل درایو  و فوتوبروش هم  در هر دو زمینه ی ادیت عکس و  طراحی بهتر از فوتوشاپ هستند.


بنابراین  فوتوشاپ  لزوما  بهترین و کاملترین  نرم افزار گرافیکی دنیا نیست  و می توان گفت که فوتوشاپ فقط اسم درکرده و بی عیب نیست و نواقص  فراوان دارد .


شهرت فوتوشاپ فقط به خاطر تبلیغات فراوان شرکت ادوبی و دوستی این شرکت با شرکتهای اپل و مایکروسافت و عزلت و گوشه نشینی شرکت کورل   می باشد .  وگرنه فوتوشاپ   آش دهن سوزی نیست و مشکلات و نواقص فراوان دارد .




2- لایه لایه بودن مراحل کار در فوتوشاپ .  برای انجام بسیاری از ترفندها یا حتی کارهای عادی در فوتوشاپ  باید از هفت خوان رستم رد شوید که واقعا خسته کننده است . نظیر همین حالت لایه لایه بودن فوتوشاپ که کار را دشوار و خسته کننده می کند .



اما در سایر نرم افزارها  ، انجام هرکار گرافیکی  آسانتر بوده ( تجربه ی شخصی ) .

در بسیاری از نرم افزارهای قدرتمند گرافیکی  تنها با یکی دو کلیک  می توان کارهای فراوانی انجام داد و در وقت صرفه جویی کرد .




3- پیکسلی بودن ساختار عکسها در فئتوشاپ .   کافیست عکس را  زوم کنید . پیکسلها نمایان شده و اطراف عکس دندانه دار می شود و عکس از هم می پاشد .


به همین جهت برای طراحی  پوستر و سایر طرحهای بزرگ گرافیکی که نیاز به ابعاد بزرگ دارند اصلا نمی توان از فوتوشاپ استفاده کرد .  درعوض ، کورل دراو  در این زمینه بسیار عالی عمل می کند چون براساسِ  بُردار ، عمل می کند یعنی هرچقدر هم که تصویر را زوم کنیم  از هم نمی پاشد .


فوتوشاپ فقط برای ویرایش و ترمیم عکسهای کوچک  پرسنلی کارایی دارد و عملا به درد ویرایش و ترمیم عکسهای بزرگ و ایجاد تصاویر بزرگ گرافیکی و بنرها و پوسترها نمی خورد و برای این پروژه های بزرگ   اصلا کارایی ندارد .





4- رابط گرافیکی کاربر (GUI) بسیار خشک و بی روح و کلیشه ای در فوتوشاپ .  متاسفانه شرکت  ادوبی اصلا سلیقه به خرج نمی دهد و نسخه های مختلف فوتوشاپ همگی از یک  یوزر اینترفیس خشک و دو بعدی و بی روح  بهره می برند که اصلا کاربرپسند نیستند و  کار کردن را واقعا سخت می کنند .


درعوض ، تمامی نرم افزارهای خانواده ی کورل ( کورل دراو ، کورل فتوپینت و ... و سایر نرم افزارهای گرافیکی  از رابط گرافیکی نرم و انعطاف پذیر و 3 بعدی و کاربرپسند استفاده می کنند  و کار کردن با دیالوگها و پنجره ها در این نرم افزارها بسیار آسانتر است.



5- کاربرآزاری  فوتوشاپ ( دسیسه ی مشترک شرکتهای مایکروسافت و ادوبی ) . هر نسخه ی جدید از فتوشاپ را می بایست روی یک نسخه ی جدید ویندوز نصب می کردیم که واقعا نوعی کاربر آزاری است .


مثلا فتوشاپ 7  را نمی توانستیم روی ویندوز 95 نصب کنیم . فتوشاپ 8  را نمی توانستیم روی ویندوز 98 و 2000 نصب کنیم .  فتوشاپ  CS  را نمی توانستیم روی ویندوز ایکس پی نصب کنیم و الی آخر ....


شخصا از اینکار زشت شرکتهای ادوبی و مایکروسافت متنفرم .





6- عدم امکان تغییر زبان رابط کاربر در فتوشاپ مگر در نسخه های  ME .


در کورل دراو براحتی می توانیم از منوی  کاستومیزیشن ،  تمامی اجزای رابط گرافیکی کاربر کورل دراور  را سفارشی کنیم . مثلا من تمامی منوها و دیالوگهای کورل دراو را به زبان فارسی تغییر می دادم و لذت می بردم .  اما در فتوشاپ انجام اینکار تا مدتها امکان پذیر نبود .


همچنین امکان  تغییر  کلیدهای میانبر در فتوشاپ  تا  نسخه ی  8  وجود نداشت.


عملا نوعی سهل انگاری عمدی در رفتار شرکت ادوبی دیده می شد .  ( الان سالهاست که دیگه از فوتوشاپ استفاده نمی  کنم .. شاید نسخه های جدید  ، این مشکلات را نداشته باشند . ) .



7- سنگین و کند بودن فوتوشاپ : یک ساعت طول می کشید  تا فتوشاپ  فقط بالا بیاید که البته قبل از آن  جان کاربر بالا می امد !.  البته تنها فوتوشاپ این عیب را نداشت . تمامی نرم افزارهای شرکت ادوبی بشدت کند و سنگین بودند و هستند . 

من هرچی نرم افزار از شرکت ادوبی دیدم قاتل درجه ی یک پردازنده  بودند . 

بشدت کند و سنگینمثل ادوب فلش پلیر که بدبختانه در هر اپدیت ویندوز 10  ، این ادوبی فلش پلیر سنگین  نیز ناخواسته  دانلود و نصب می شود !!


مایکروسافت و ادوبی  دوست همدیگه و دشمن  آزادی کاربر هستند . 


فوتوشاپ هیچوقت رایگان نخواهد شد . این رو بهتون قول می دهم .


 



8-  حذف شدن  خودآموزها و فایلهای راهنما در نسخه های جدید فتوشاپ  .  4 گیگ  پکیج  نرم افزارهای ادوبی را روی هارد کپی می کردم و بعد نصب می کردم اما دریغ از حتی یک فایل help  !!!


( البته این سیاست الان در ویندوز نیز پیاده شده .  برای هرکاری در ویندوز 10  باید به نت وصل بشوی !!!)



9-  نیاز شدید فتوشاپ   به کرک و  پچ و کی جن و شماره سریال و کد اکتیوسازی و  کوفت و زهرمار !!!!


از هفت خوان رستم باید رد شوی  تا شاید  فتوشاپ اکتیو شود .



من  دهها  نرم افزار  مختلف  گرافیکی را در طول این سالیان  روی ویندوزهای مختلف نصب کرده ام . بسیاری از این نرم افزارها  کاملا رایگان هستند و هیچ نیازی به شماره سریال و کد فعالسازی و کرک و .... ندارند .


 هرچی فکر می کنم شباهتهای زیادی بین مایکروسافت  و ادوبی  می بینیم ( انحصارطلبی و دیکتاتوری  شدیدو پول پرستی و زورگویی .   ) .


البته از حق نباید گذشت . انصافا مایکروسافت گرچه دشمن آزادی کاربر است  اما بهترین سیستم عامل دنیا و بهترین نرم افزارها و درایورها و شبیه سازها و بازیهای رایانه ای  را  تا به امروز با بیشترین کیفیت  ، ساخته و به دست  ما رسانده است .


من شخصا  بعد از مشاهده ی معایب فوتوشاپ ،  برای ادیت عکس و کارهای گرافیکی از نرم افزارهای شرکت  کورل یا  برنامه های متفرقه مثل  ریل دراو  و فتوبروش  استفاده می کردم .


چون فوتوشاپ روز به روز  کاربرناپسندتر می شد و غیر قابل استفاده تر !!


وقتیکه نرم افزار گمنام  ولی قدرتمند و کاربرپسند   کورل  فتوپینت  از هر جهت بهتر از فتوشاپ است  خواه ناخواه آدم  به سمت این نرم افزار کشانده می شود.  البته می تواند کشانده نشود !. بستگی به  اراده ی  خودتان دارد  . کافیست این دو را خوب با هم مقایسه کنید و بعد  تصمیم بگیرید که از کدامیک استفاده نمایید .


خواستم بگویم از نظر من ،  فوتوشاپ فقط اسم در کرده و نرم افزارهای قدرتمندتر و بهتری نیز وجود دارد که  بد نیست  نصب و امتحان کنید .


اسامی لاتین برخی از نرم افزارهای گرافیکی که تا به حال با انها کار کرده ام و از نظر من ازفوتوشاپ بهتر بودند  را اینجا می نویسم تا متوجه ی منظورم بشوید:


Corel:

Draw

PhotoPaint

….

.....




Arc   PhotoStudio


Photo Brush


Real  Draw


…….


این قضیه مربوط به چندسال پیش می شود و من الان اسم بسیاری از نرم افزارهای قدرتمند گرافیکی را فراموش کردم  چون همه ی نرم افزارهای گرافیکی را از روی سیستم حذف کردم .    البته با  گیمپ (Gimp) هم کار کردم . هم تحت لینوکس و هم تحت ویندوز . رابط گرافیگی کاربر(GUI)  گیمپ ؛  خوب و کاربرپسند می باشد  . البته نسخه ی ویندوزی اش  بهتر و زیباتر است  . این رابط گرافیکی گیمپ ،  3 بعدی  و جذاب و البته قدرتمند است  .


همچنین  گیمپ یک نرم افزار گرافیکی کاملا رایگان و اوپن سورس و آزاد  است . البته نسخه ی ویندوزی اش سورس کد ندارد ولی بهرحال رایگان و آزاد است  و از فوتوشاپ بسیار سریعتر می باشد .




نکته ی مهم: نرم افزارهای اوپن سورس و آزاد مثل گیمپ یا بلندر یا  اینک اسکپ  یا  لیبره آفیس یا  لیبره کد  یا  ........  را فقط از سایت اصلی شان دانلود کنید .


اینکار  برای حفظ امنیت سیستم عامل تان  واقعا  ضروری است . نگویید ما دبیان داریم خودش  همه ی اینها را دارد ! نه !  حتی اگر تمامی نرم افزارهای رایگان و اوپن سورس و آزاد را در درون دبیان (لینوکس)  داشته باشید بازهم  بهتر است که از نسخه های اصلی (اوریجینال)  که از سایت های اصلی و رسمی قابل دانلود هستند استفاده کنید .  ضمن اینکه   سایتهای رسمی ، جدیدترین نسخه های این نرم افزارها را در اختیارتان قرار می دهند .


نرم افزارهای آزاد به دلیل ماهیت اوپن سورس بودن شان در معرض خطر دستکاری توسط هکرها هستند . پس باید احتیاط کرد . )



خوشبختانه اکثر نرم افزارهای آزاد لینوکسی ،  نسخه ی ویندوزی هم دارند .

ضمنا بسیاری از نرم افزارهای ویندوزی  ، رایگان نیز می باشند و حتی اوپن سورس و آزاد که مشابه ای در لینوکس ندارند مثل نرم افزارهایی که توسط زبان برنامه نویسی اسمبلی ساخته شده اند .  .

این نرم افزارها چون با زبان اسمبلی ساخته شده اند همگی رایگان و اوپن سورس و آزاد هستند و منحصرا برای ویندوز ساخته شده  اند .




اکثر نرم افزارهایی که اینجا اسم شان را  بردم  قلم موهای زیبای رنگی 3 بعدی چرخشی داشتند و واقعا می توانستم کارهای گرافیکی جذابی باهاشون انجام بدم .



بهرحال  تبلیغات شدید و فریبنده ی شرکت ادوبی ( با همدستی شرکت مایکروسافت )  عملا مانع از این شد که کاربرها ، با سایر نرم افزارهای قدرتمند  گرافیکی آشنا شوند .


شرکت کورل (Corel) اشتباه بزرگی مرتکب شد که از محصولات قدرتمند و بی نظیرش  هیچ تبلیغی نکرد .  اگر تبلیغات می کرد  شرکت ادوبی (Adobe) اینقدر عوامفریبی نمی کرد  و کاربرها را اذیت نمی کرد  و با مکر و حیله جیب کاربران را خالی نمی کرد



بدون تبلیغات ، مردم از کجا باید خبردار شوند که فلان محصول  بهتر از  محصولات رایج  بازار است ؟؟؟؟

مگر مردم علم غیب دارند که بفهمند اجناس بهتر و ارزانتری نیز هست که ارزش خرید دارند ؟؟؟



وقتیکه هر جنس بنجل  از رسانه ها  تبلیغ می شود  چرا  اجناس عالی و با کیفیت و گمنام  ، تبلیغ نمی شوند ؟؟؟؟!!!



فوتوشاپ خوبه . خیلی خوبه .  منکر اش  نیستم  .  اما از فوتوشاپ بهتر و قویتر و کارامدتر و محبوبتر  هم  داریم .  کافیست جستجو و تحقیق  و آزمایش کنید .



پیشنهاد می کنم  برای کارهای طراحی و گرافیکی از کورل دراو  و برای  ادیت عکس از  کورل فتوپینت استفاده کنید .

باور کنید  کورل فوتوپینت از هر جهت بهتر و عالی تر از فوتوشاپ است و عکسها را به روشهای بهتر و مناسبتری  ادیت می کند و جلوه های ویژه ی سه بعدی جذابی روی عکسها  ایجاد می کند . چون تنظیمات دقیقتر و ابزارهای قدرتمندتری دارد .


من براساس تجربه ی شخصی ام می گویم که  کورل فوتوپینت  بسیار قدرتمندتر و بهتر و کارآمدتر از  فوتوشاپ است .


می تونید گیمپ (نسخه ی ویندوزی)  را نیز  نصب کرده و آزمایش کنید .شاید گیمپ از  کورل فتوپینت هم بهتر و کاملتر باشد . من وقت نکردم زیاد با گیمپ کار بکنم .

+

+

بروزرسانیگیمپ برخی ابزارهای ضروری یک گرافیست یا عکاس را که عمدتا در فوتوشاپ می بیند ندارد و عملا کار کردن با گیمپ چه در ویندوز و چه در لینوکس دشوار است و  این بدان علت است که گیمپ یک نرم افزار رایگان و اوپن سورس و آزاد است و بیشتر به درد توسعه دهندگان نرم افزار می خورد نه عکاسان و گرافیستها . 

( نرم افزارهای رایگان و اوپن سورس و آزاد منحصرا برای خود برنامه نویسان ساخته شده و می شوند نه برای کاربران . درواقع نرم افزارهای آزاد همیشه در حال آزمون و خطا هستند و هیچ تعهدی نسبت به کاربر ندارند . این را در نظر داشته باشید  لذا 99 درصد سیستم عاملها و نرم افزارهای رایگان و اوپن سورس و آزاد به شدت بی کیفیت و ناپایدار و پر از باگهای ریز و درشت هستند و امکانات لازم و کافی را ندارند  و حتی نصب کردن شان می تواند خطرناک باشد و به سخت افزارتان خسارت وارد کند  . مثل نصب لینوکس روی کامپیوتر ویندوزی  که کاری اشتباه و پرخطر می باشد و خسارت ایجاد می نماید .   لینوکس حتی روی کامپیوترهای لینوکسی نیز به درستی کار نمی کند و به هارد دیسک صدمه می زند . این را شخصا تجربه کرده ام که می گویم . هیچ غرض شخصی یا دشمنی با لینوکس ندارم . فقط تجربیات شخصی ام را گفتم . در مجموع ، نرم افزارهای آزاد از استحکام و پایداری و قابلیت اطمینان پایینی برخوردار می باشند و نصب کردن شان بسیار پرریسک و خطرناک است  .  ) .




عدم وجود برخی ابزارهای ضروری در گیمپ و دشواری کار با این نرم افزار آزاد عملا مردم را مجددا به سمت فوتوشاپ یا سایر نرم افزارهای انحصاری متمایل می کند . 


بنابراین گیمپ هنوز خیلی مانده تا به حد فوتوشاپ برسد و عملا کاربرد حرفه ای در دنیای عکاسی و طراحی ندارد .  

حتی ساده ترین کارها در گیمپ مثل  کپی برداری از روی عکس ، یا غیرممکن است یا با دشواریهای فراوان روبرو می باشد .



به همین جهت من توصیه می کنم بجای گیمپ که هنوز در ابتدای راه است و ناقص است و  هیچ تعهدی نسبت به کاربر ندارد از نرم افزار کورل دراو یا سایر نرم افزارهای تجاری کارآمد و قدرتمند استفاده نمایید .


بسیاری از کارهایی که در فوتوشاپ براحتی انجام می شوند در گیمپ اصلا قابل اجرا نیستند و این را نه من بلکه بسیاری از کاربران با تجربه نیز اعلام کرده اند .


لذا گیمپ هرگز جایگزین مناسبی به جای فوتوشاپ نمی باشد .

+


موضوعات وبلاگ وحیدمی :

من  در تمامی پستهای وبلاگ وحیدمی ، سعی می کنم لااقل یک اشاره ای به موضوعات این وبلاگ داشته باشم . به همین دلیل برای تمامی پستهای این وبلاگ ،  تمام جعبه های موضوعات  وبلاگ  شامل  Idea ،  Assembly  ،  vahidmy  ، Music  ، Binary ، OS ، Weblog ، IT   ؛  را تیک می زنم که البته در دنیای وبلاگنویسی،  این رفتار ؛   کاری مضحک  و بی معنا و غیرحرفه ای محسوب می شود  ولی من به این قواعد و استانداردهای وبلاگنویسی اهمیت نمی دهم و دوست دارم هرطور که دلم می خواهد وبلاگنویسی نمایم و آزاد باشم . لذا  همینقدر که یک اشاره ی کوچک به این موضوعات در همین پاراگراف شد ،  از نظر خودم ، کافی است !!

من تافته ی جدابافته هستم و به سبک خودم وبلاگنویسی می نمایم  و به استانداردهای دنیای وبلاگنویسی اهمیت نمی دهم و برایم مهم نیست که مخاطبان پشت سرم چه می گویند . من به اشتهای مردم غذا نمی خورم و نگران حرف و حدیثهایی که مردم پشت سرم در می آورند نیستم و بی خیال و خونسرد هستم .

من رسومات  کهنه ی دنیای  وبلاگنویسی و مرزهای علم را جابجا می کنم !!

از نظر من ضرورتی ندارد که محتویات یک پست با موضوع مربوطه همخوانی داشته باشد لذا مجبور نیستم در تمام پستها در رابطه با  موضوعات وبلاگ ام  ، مطلب بنویسم . همینقدر که در همین پاراگراف که در تمام پستها انرا کپی  و الصاق می نمایم ، به این موضوع اشاره کردم از نظر خودم کفایت می کند !!


از نظر شما اینکار نوعی ترول گری و اسپم سازی است ولی من اهمیت نمی دهم که اینکار اسپم می باشد یا نه . می توانید پشت سرم هرچه قدر خواستید حرف بزنید و مرا مسخره کنید و به من بخندید ولی من اصلا اهمیت نمی دهم  .


این پاراگراف در تمامی پستهای وبلاگ وحیدمی  توسط خودم ، عینا الصاق و تکرار می شود .


+


 







وحید محمدی -  وبلاگ  وحیدمی


https://vahidmy.blog.ir





بروزرسانی

براثر حملات سایبری به وبلاگ وحیدمی ؛ تمام کامنت های کاربرها و پاسخ های من به کاربرها  ؛ حذف شدند 


لعنت خدا و نفرین ملائکه بر هکرها و اتکرها و مجرمان سایبری . 


تاریخ بروزرسانی 


یکشنبه مورخ 29 مرداد 1402 خورشیدی 


نکته : 

آدرسهای  آخرین پست وبلاگ وحیدمی را در زیر مشاهده می فرمایید . 




در پناه خداوند متعال عظیم الشان باشید 

ِ

الهم  عجل  لولیک الفرج . 



امضای همیشگی اینجانب  در جهت تایید صحت و درستی مطالب وبلاگهایم   : 


وحید محمدی . وبلاگ  وحیدمی 


https://vahidmy.blog.ir





https://vahidmy.blog.ir/archive


https://vahidmy.blog.ir/post/764