به نام خدا



خوانندگی


من هروقت غمگین یا افسرده می شوم  ، آواز یا قرآن  می خوانم . اصولا خوانندگی نوعی دفع انرژی های مسموم از بدن ، محسوب می شود . به همین دلیل است که خواننده ها همیشه انسانهایی شاد هستند حتی اگر غمگین بخوانند !


وقتیکه آواز می خوانیم  عملا انرژی های مسموم که ناشی از غم و ناراحتی و مصیبت می باشند ،  از ما خارج می شوند و حالمان خوب می شود . 


در روح و جسم انسان انواع و اقسام انرژی وجود دارد که برخی ها خوب و برخی ها بد می باشند . 


نفس عمیق کشیدن و ورزش کردن و آواز خواندن و هر کاری که موجب خروج انرژی های مسموم شود موجب می شود که حالمان بهتر شود . 


اگر اینکار همراه با خروج صدا از دهان باشد که خیلی بهتر است . یعنی همان آواز خواندن . 


شاید کسی بگوید : نه !  تلاوت قرآن یا مداحی اهل بیت بهتر جواب می دهد . 


من می گویم : همه ی اینها یک چیز هستند و نامشان موسیقی می باشد و همه ی اینها حال ما را خوب می کنند . 


موسیقی یعنی:  خوانندگی ، تلاوت قرآن ، مداحی اهل بیت ، اذان ، مناجاتخوانی ، سرودخوانی و هرکاری که با تنفس و حنجره سروکار داشته باشد . هرچیزی که با خروج هوا از ریه و بکارگیری تارهای صوتی همراه باشد حال ما را خوب می کند . 


(نکته : نوازندگی ، برخلاف خوانندگی  باعث ورود انرژی منفی به روح انسان می شود . زیرا صدای ساز ، یک صدای خارجی  حاوی انرژی منفی  است که از خارج به درون روح انسان وارد می شود و انسان را غمگین می کند .  به همین دلیل است که برخی نوازندگان بعد از مدتی افسرده می شوند . 

بنابراین تا جاییکه می توانید از نوازندگی  و ساز زدن  پرهیز کرده و سعی کنید آواز بخوانید و خوانندگی را بر نوازندگی ترجیح دهید . مثل استاد شجریان که هیچوقت در انظار عمومی نوازندگی نکرد اما تا می توانست آواز می خواند .  اصولا،  شان و منزلت و جایگاه  یک خواننده بالاتر از اینست که نوازندگی کند و ساز به دست بگیرد . ساز یک خواننده ، حنجره ی اوست نه این آلات موسیقی . یک خواننده ی واقعی همچون استاد شجریان هرگز ساز نمی زند زیرا از حنجره اش بعنوان ساز استفاده می کند . خواننده ی واقعی  و ماهر  هیچ نیازی به ساز و آهنگساز  و نت ندارد و فی البداهه آواز می خواند .   من خودم نیز  شخصا از نوازندگی و ساز زدن متنفرم  و  خودداری کرده و صرفا آواز می خوانم . ساز من همان حنجره ام می باشد .  )


همانطور که یک خواننده  از آواز خواندن لذت می برد یک قاری قرآن یا یک مداح یا یک مناجات خوان یا یک موذن نیز از این فرایند فیزیکی و روحی  لذت می برد و حال اش خوب می شود . 


همه ی این فعالیتها زیر مجموعه ی علم موسیقی می باشند و پایه و اساس همه ی اینها یکسان است . 


پس خروجی همه ی اینها باعث تخلیه ی روح و روان و البته لذت و نشاط می شود . 


من خودم شخصا هم از  آواز خواندن و هم از تلاوت قرآن لذت می برم  . یکی دوبار هم اذان گفتم و لذت بردم . چندبار هم زیارت عاشورا خواندم و حالم خوب شد . 


+


می خواستم تعدادی از آثار دیماش ، خواننده ی مشهور جهان که حدود 5 اکتاو ( معادل با 10 دانگ ) گستره ی صوتی دارد را برایتان اپلود نمایم .  اگر عمری باشد مسابقات آوازخوانی که در آن دیماش ، خواننده ی مشهور قزاقستانی آواز خوانده است را آپلود خواهم کرد . 


اوج صدای دیماش روی نت   ر 7  (D7) می باشد . اوج صدای این بنده ی حقیر نیز دیروز با تمریناتی مرگبار به نت  D7 رسید !!!


حنجره ام داشت منفجر می شد  و البته جنس صدای من با جنس صدای دیماش فرق دارد . 


دیماش نت های بسیار بالا را بسیار راحت تر از نت های پایین می خواند . دقیقا برعکس من . 


من نت های پایین را راحت تر می خوانم . 


جنس صدای من  ، باس می باشد ولی توانسته ام با تمرینات مرگبار ،  گستره ی صدای خودم را به 5 اکتاو برسانم یعنی معادل با 10 دانگ !!!


گستره ی صدای من از نت دو 2  (C2)  تا نت  دو 6  (C6) می باشد یعنی  4 اکتاو ( معادل با  8 دانگ )  ولی دیروز توانستم یک اکتاو بالاتر بخوانم و صدایم را به نت ر 7  یعنی  نت D7  برسانم و کم مانده بود صدایم را برای همیشه از دست بدهم و حتی حس کردم مرگ به من نزدیک شد !!


واقعا برای یک مرد 48 ساله مثل من خیلی سخت است که بتواند 5 اکتاو گستره ی صوتی  داشته باشد و در تمام نتهای این 5 اکتاو ( از پایین ترین نت یعنی نت دو2  تا بالاترین نت یعنی نت ر 7 )   بتواند کلمات اشعار یا آیات قرآن را بخوبی تلفظ نماید و به اصطلاح ، تقوای تجویدی را رعایت کند و کلمات را فدای تحریر نکند و نشکند و درست ادا نماید  . بهرحال من به جهنم رفتم  و برگشتم و الان در خدمت شما هستم !!


البته هرگز قصد خودنمایی ندارم . فقط خواستم یکی از تجربه های مرگبار زندگی ام که البته لذتبخش بود را برایتان تشریح نمایم .  همین و بس .  هیچ نیت دیگری از این حرفها ندارم . 


لطفا مرا به خودشیفتگی  و خودنمایی  ، متهم نفرمایید ! 


من شخصا از شهرت و دیده شدن بیزارم . فقط خواستم تجربه ام را به شما بگویم . 




دیماش شاید الان حدود 27  سال سن داشته باشد . دقیق نمی  دانم .  به ویکی پدیا مراجعه نمایید . 



صفحه ی ویکی پدیا فارسی در مورد دیماش خواننده ی مشهور جهان:


دیماش قودای‌ برگن خواننده ی مسلمان قزاقستانی :


روی عبارت زیر کلیک نمایید تا به صفحه ی مربوط به دیماش ، وارد شوید :



دیماش قودای‌برگن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)





می توانید  اثار ویدیویی دیماش را در آپارات ، مشاهده  و دانلود نمایید! 


لینک دانلود آثار دیماش :


https://vahidmy.blog.ir/post/Dimash


از لینک بالا می توانید تمام آثار دیماش قودای برگن را دانلود نمایید .





دیماش همیشه دوست دارد بالاترین نت را اجرا کند و به ندرت نت های پایین را اجرا می کند . جنس صدای دیماش از نوع تنور کنترآلتو می باشد . 


سبک موسیقی دیماش از نوع موسیقی دوران باروک می باشد . یعنی موسیقی کلاسیک جهانی . 



دیماش روی نت  ر 7  (D7)  فقط  صدای خشک و خالی تولید می کند و هیچ  کلمه ای را به زبان نمی اورد . البته صدایش کاملا صاف و زلال و مخملی می باشد و نوعی صدای ماورایی و فرازمینی است . 


اما من با همین صدای خشک و بیروح و زمخت که دارم ،  روی همین نت ر 7  یعنی نت  D7   ،   اشعار فارسی و آیات قرآن را اجرا کردم و واقعا داشتم هلاک می شدم . 


بهرحال من با خوانندگی و تلاوت قرآن  حال ام را خوب می کنم .  این کار  نوعی درمان افسردگی و مصیبت ناشی از مرگ عزیزان ، می باشد . 


قصد خودنمایی و جلوه گری ندارم فقط خواستم بگویم خواستن توانستن است . همه ی ما می توانیم برای خودمان یک پا  ، دیماش  باشیم . به شرطی که اینکار را طبق اصول و قواعد صحیح صداسازی انجام دهیم و از هرنوع فریاد و داد و بیداد خودداری کنیم و بصورت پلکانی صدای خود را به اوج برسانیم . 


باید یک مدت نزد یک مربی صدا سازی کار کنید تا به این تواناییها برسید .  من به شما پیشنهاد می کنم در کلاسهای استاد فرهاد محمدی (مربی صداسازی ) شرکت کنید یا اینکه کلیپهای کوتاه آموزشی اش را از آپارات دانلود نمایید . 


ایشان هیچ رابطه ی خویشاوندی با من ندارد و اصلا مرا نمی شناسد و من نیز اصلا ایشان را نمی شناسم . فقط نام خانوادگی مان  ، یکسان است . همین و بس . 


من کلیپهای تصویری آموزشی کوتاه مدت استاد فرهاد محمدی را در آپارات دیدم و دانلود کردم و بارها با دقت به صحبتهای ایشان گوش دادم و طبق توصیه های ایشان در خانه تمرین کردم و الان توانستم به 5 اکتاو گستره ی صوتی دست یابم . 


لینک دانلود دوره های آموزش صداسازی استاد فرهاد محمدی :


https://vahidmy.blog.ir/post/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C




قبل از خوانندگی و  تلاوت قرآن و مناجات خوانی ،  حتما باید یک دوره ی صداسازی را بگذرانید تا مشکلات حنجره تان برطرف شود و صدای تان به معنای واقعی  باز شود . 


ضمنا بهترین روش تحریر زدن ، تحریر از درون حلق می باشد .  تحریر از روی لرزش لب یا با تکان دادن سرو گردن یا از روی دیافراگم و شکم ، اشتباه است . 


سعی کنید همیشه فقط از درون حلق یعنی از روی خود حنجره ، تحریر بزنید و هرگز برای تحریر زدن از دیافراگم استفاده نکنید چون بسیار دردناک و خطرناک  است  و حتی ممکن است باعث ایجاد فتق و پاره شدن پرده های شکم و خونریزی داخلی شود .  



به صحبتهای برخی بلاگرهایی که خودشان را " آنتی شجریان"  یا " ناراضی "  معرفی می کنند و  در بلاگ اسکای  در پستهای کثیف و موهن ،  با شیوه ی آوازخوانی و تحریرزنی استاد شجریان مخالف هستند و به ایشان توهین و اهانت می کنند هرگز توجه نکنید و به این افراد نادان و خشکه مقدس و جاهل و بی ادب و بی تربیت  و بی شخصیت  که  مرید دیکتاتور اعظم (سید علی خامنه ای ) می باشند ،  هرگز جواب ندهید و در مقابل وبلاگها و پستهای لجن و متعفن این افراد ، که بسیار بی ادب و فحاش و بددهان هستند و به استاد شجریان و حتی به کاربران و مردم ایران ،  توهین و فحاشی  می کنند ، صرفا سکوت کنید .  جواب ابلهان ، خاموشی است . 


هرگز پای پستهای سخیف و کثیف  " وبلاگ آنتی شجریان " و   " وبلاگ

ناراضی "    ، کامنت نگذارید زیرا این سگ کثیف و بی شرم  و نجس ،  براحتی به شما که کاربر می باشید  فحش می دهد و توهین می کند . فحشهای بسیار رکیک و حتی فحش های جنسی و ناموسی  ،  به مخاطبان می دهد و بسیار بددهان و هتاک و بی شرم است .  زیرا خیال می کند دیکتاتور اعظم از این لجن پراکنی ها و خوش خدمتی ها   خوشحال می شود در حالیکه دیکتاتور اعظم توی دل اش به این سگ های کثیف  می خندد  زیرا می داند که این جور انسان نماها  تا چه حد حقیر و فرومایه و پست فطرت می باشند  لذا  هرگز به انها اعتماد ندارد  و طرفدارشان نیست . .  


هیچکس به یک  خائن  و آدمفروش ، اعتماد نمی کند . حتی دیکتاتورها و جباران و ستمگران هرگز به خائنین و وطن فروشان  اعتماد نمی کردند و نمی کنند  . 




ایکاش این موجودات خبیث و بددهان و بی شرم و خائن و وطن فروش ، ادب می شدند و انسان می شدند . افسوس  که اینها مسخ شده و قابل هدایت نیستند . 



یک روز بالاخره  بساط دیکتاتور اعظم و سگ هایش از جمله همین " وبلاگ ناراضی "   و وبلاگ  " آنتی شجریان "  جمع می شود . انشاا... 


تا آن موقع فقط سکوت و صبر کنید که خداوند حامی صابران است . 




+

+

+

وحید محمدی - وبلاگ وحیدمی 


https://vahidmy.blog.ir