Assembly is real open source



aas


Usage: AAS Modifies flags: AF CF (OF,PF,SF,ZF undefined)





کاربرد : دستور AAS  پرچمهای  AF ( پرچم نقلی کمکی )  و CF  ( پرچم نقلی ) را اصلاح می کند . ( یعنی مقادیر درون شان را که ممکن است 0 یا 1 زبان ماشین باشد تغییر می دهد )


( پرچمهای  OF  و PF و SF  و  ZF  ، تعریف نشده اند . یعنی این دستور روی این پرچمها که درواقع  مابقی رجیسترهای پرچم می باشند  تاثیری ندارد . )







Corrects result of a previous unpacked decimal subtraction in AL. High order nibble is zeroed.




دستور AAS   نتایج  یک عملیات تفریق غیرفشرده دسیمال را در رجیستر AL  تصحیح می کند و خروجی این دستور در همان رجیستر AL  اعمال می شود .  نیم بایت بالایی برابر با صفر می شود .




( نکته : من برای جلوگیری از بروز اشتباه ، سعی می کنم اصل متن که به زبان انگلیسی می باشد را همراه با ترجمه ی تحت الفظی  ، در وبلاگ ام بیاورم . اینطوری اساتید محترم رشته ی مهندسی کامپیوتر می توانند اگر ایراد یا اشکالی در ترجمه دیدند در سایتها یا وبلاگهای خود ، نوشته های مرا نقد و بررسی نمایند و ایرادات کار مرا در آنجا بیان کنند  تا من بعدا با مراجعه به وبلاگها و سایتهای اساتید محترم ،  اشتباهات خودم را تصحیح نمایم .  به هرحال من فقط یک  تایپیست ساده و عادی هستم و تحصیلات دانشگاهی ندارم لذا ممکن است  در نوشته های من ایراد یا خطایی وجود داشته باشد که خودم بی خبر باشم . از تمام اساتید دلسوز  و محترم رشته ی مهندسی کامپیوتر  که خطا یا ایراد در کار این بنده ی حقیر می بینند درخواست می کنم که در سایت یا وبلاگ خودشان خطاها  یا ایرادات فنی  مربوط به اصل موضوع یا ترجمه  را  ذکر کرده و روشهای تصحیح خطا را نیز بیان کنند و تنها به نقد اکتفا ننمایند . یعنی راه حل را نیز به من نشان دهند . من اگر وقت داشته باشم حتما به سایتها و وبلاگهای تخصصی  سر می زنم تا اگر در جایی اشتباهی کرده باشم با استناد به مطالب سایتهای تخصصی ، اشتباهات خودم را تصحیح نمایم .  )





ASCII Adjustments


تعدیلات اسکی

( دستورات تعدیل کننده و تنظیم کننده ی کدهای اسکی )




AAA                     ; 37h                                  [8086]





تعدیل مقادر درون رجیستر AL بعد از عملیات جمع ( بعد از دستور ADD )  و اعمال کردن این تعدیلات در  داخل خود رجیستر AL .

رجیستر AL در اینجا به عنوان عملوند مقصد رفتار می کند یعنی نتایج  عملیاتها همگی به درون این رجیستر  هدایت می شوند .





 

AAS                      ; 3Fh                                    [8086]





تعدیل نتایج بعد از عملیات تفریق بعد از دستور  SUB .  نتیجه ی عملیات ناشی از تفریق توسط دستور AAS تنظیم و تعدیل شده و سپس به درون رجیستر AL  کپی می شود .

اینجا نیز رجیستر AL بعنوان  عملوند مقصد ، رفتار می کند .


نکته : دستور  AAS  بعد از اسمبل شدن توسط کامپایلر زبان اسمبلی ، به کد 3F که کد زبان ماشین در مبنای هگزادسیمال است تبدیل می شود که شما می توانید این کد زبان ماشین را با کمک یک هگز ادیتور ، در آدرس مربوطه ، در فایل اجرایی نرم افزار ، مشاهده نمایید .


نکته : در حالت کلی ، در زبان برنامه نویسی اسمبلی و فارغ از هر نوع کامپایلر ،  کدهای هگزادسیمال زبان ماشین را با حرف h ( مخفف hex )  مشخص و تعریف می کنند . البته اگر این کدها با یکی از حروف A  تا  F  شروع شده باشند باید یک عدد 0 ( صفر ) را به ابتدای این کدها اضافه کرد .


نکته :


هگز یا hex  به معنای شش می باشد .


هگز =  حروف A   تا   F   که روی هم  شش حرف زبان انگلیسی می باشند .


دسیمال به معنای 10 تایی  ( ده تایی )  می باشد

دسیمال = اعداد 0 تا 9   

دسیمال = همان سیستم شمارش عادی ما انسانها که با انگشتان دو دست انجام می دهیم



هگزادسیمال =  6 + 10 = 16 

هگزادسیمال یعنی شانزده تایی یعنی اعداد 0 تا 9 و حروف A  تا  F 



نکته : زبان ماشین به کوچکی و بزرگی حروف کدهایش ( کدهای 00 تا   FF  هگزادسیمال )  حساس نیست لذا بین ff و  FF هیچ  فرقی قائل نمی شود زیرا هردو به معنای 11111111   در مبنای باینری می باشند و برای پردازنده هیچ فرقی نمی کند که کد باینری 11111111  بواسطه ی  ff  ایجاد شود یا  FF  .


هر کد هگزادسیمال برابر با یک بایت یعنی 8 بیت می شود و هر بیت  همیشه یا  0 است و یا 1  .  حالت سوم ای در کار نیست .  زیرا پردازنده فقط همین دو رقم 0 یا 1 را می فهمد .


نکته ی  جالب :


کدهای هگزادسیمال   و دسیمال  و  اوکتال ،    ذاتا فقط  اسامی مستعار برای دسته هایی از بیتها ( 0 و 1 )   می باشند و در نتیجه ، زبان ماشین در حقیقت همان باینری یعنی 0 و 1 است  و فقط همان 0 و 1  را می فهمد . 


درواقع پردازنده هرگز سایر سیستمهای زبان ماشین یعنی دسیمال و هگزادسیمال و اکتال را نمی فهمد بلکه فقط  سیستم باینری یعنی 0 و 1 را می فهمد و سایر سیستمها و مبناها فقط نام مستعار می باشند و پردازنده اصلا انها را نمی فهمد !!



سیستمهای دسیمال و هگزادسیمال و اکتال توسط ما انسانها و برای سهولت فهم زبان ماشین و جلوگیری از بروز خطا ، اختراع شده اند وگرنه پردازنده بجز باینری ( 0 و 1 ) هیچ چیز دیگری را اصلا و ابدا  نمی فهمد و درک نمی کند .


اما پردازنده ها دارای ابزارها و سیستم های رمزگشا هستند  که این سیستمهای سه گانه را به باینری ترجمه می کند و البته از ان  جالبتر اینکه  در پردازنده ها یک ابزاری وجود دارد که  کدهای باینری را به جریانات برق مستقیم  ( برق  DC  یا همان برق باتری  )  ترجمه می کند . چون کامپیوتر یک ابزار برقی می باشد و همانند سایر لوازم برقی فقط دو حالت روشن ( 1 )  و خاموش ( 0 ) را می فهمد .

رقم 1 به 1 ولت منفی یا  منفی 1 ولت  و رقم 0 به نیم ولت مثبت ترجمه می شود . البته فرایند ترجمه توسط خود پردازنده و بصورت اتوماتیک و هوشمندانه انجام می شود .


وقتیکه این مراحل طی شد تازه پردازنده می فهمد که ما از او چه چیزی درخواست کرده ایم و سپس طبق معماری خودش و قوانین خودش بصورت معکوس به ما جواب می دهد یعنی جریانات برق مستقیم ( برق DC  )  ،  به کدهای باینری و کدهای باینری به کدهای  سه گانه و کدهای سه گانه به دستورات اسمبلی و دستورات اسمبلی به دستورات زبان سطح بالا ترجمه می شود  و ما پاسخ پردازنده را دریافت می نماییم .


البته این مراحل می تواند با یا بدون حضور سیستم عامل انجام شود 


در ویندوز و سایر سیستم عاملهای مدرن ، سیستم عامل نیز تا حدودی در این فرایند دخالت می کند تا جلوی خطاهای سهوی را بگیرد و پردازنده آسیب نبیند .


درواقع ، کرنل و هسته ی سیستم عامل نیز در این فرایند ، دخیل و درگیر می شود و برخی از کارها منحصرا توسط کرنل سیستم عامل انجام می شود .



تمام این مراحل همراه با دخالتهای سیستم عامل  ، روی هم  در کسری از میلیاردیوم ثانیه   انجام می شود لذا ما اصلا متوجه نمی شویم که در پردازنده چه اتفاقاتی رخ میدهد . چون سرعت انجام  این مراحل بسیار بسیار بالا می باشد .


همین الان که دارم این مطالب را تایپ می کنم هرچیزی که تایپ می شود پاسخی است که پردازنده به  من نمایش می دهد !!



اما بازهم تاکید می کنم که  پردازنده در حالت عادی  دسته های 8 تایی از ارقام باینری را می فهمد نه تک تک ارقام را .


بنابراین هر کد هگزادسیمال زبان ماشین همیشه برابر با یک دسته ی 8 تایی از کدهای 0 و 1 باینری می باشد . 


نکته ی مهم :

پردازنده ی کامپیوتر ، هرگز ارقام باینری را بصورت مجزا ( بیت 0 یا 1  ) نمی خواند بلکه در دسته های 8 تایی می خواند  یعنی 8 تا بیت 0 یا 8 تا بیت 1 یا ترکیبی از این دو رقم  0 و 1  .  مگر اینکه با کمک دستورات منطقی مثل and و  or و  XOR   و ...  بر روی برخی بیتها  (  0 یا 1  ) ماسک و نقاب بگذاریم . انوقت است که می توانیم مستقیما با تک تک بیتها  کارهای جالب و بامزه انجام دهیم و پردازنده اینکارهای جالب را برای ما  انجام می دهد  .



کدهای باینری زبان ماشین را  با حرف b  ( مخفف binary  )   مشخص و تعیین می نمایند .  باینری یعنی دوتایی یعنی 0 و 1  .


برای کدهای اکتال ( هشت تایی )  زبان ماشین نیز از حرف  o  ( مخفف octal  )  استفاده می نمایند .


کدهای زبان ماشین اگر بر مبنای دسیمال ( ده تایی  یا همان اعداد معمولی  بین 0 تا 9 ) باشند  معمولا با حرف d  ( مخفف  decimal )  مشخص می شوند یا اینکه اصولا از هیچ حرفی استفاده نمی شود  که در اکثر مواقع ، کدهای دسیمال را بصورت برهنه و بدون هرگونه پیشوند یا  پسوند می نویسند که البته بهتر است از اینکار پرهیز شود تا خوانایی کد بیشتر شود و کار کامپایلر زبان اسمبلی نیز اسانتر شود .



معمولا کدهای 0 تا 8  زبان ماشین در مبناهای دسیمال و اکتال و هگزادسیمال بصورت عادی و بدون پیشوند و پسوند نوشته می شود . ولی بهتر است که حتی برای این کدها نیز بسته به اینکه اکتال است یا  دسیمال یا هگزادسیمال  ، حرف مربوطه را بنویسیم .


به هرحال از نظر من نوشتن حروف مربوط به هر نوع مبنا ، نه فقط خوانایی کد را بیشتر می کند بلکه کار کامپایلر زبان اسمبلی را نیز اسانتر می نماید . هرچند که کامپایلر زبان اسمبلی تقریبا در بیشتر مواقع ، کدهای ما را بصورت کدهای هگزادسیمال  یا  باینری  تولید می کند . پس به نظر من بهتر است که همیشه کدهای خود را بصورت باینری یا هگزادسیمال بنوسیم تا سورس و باینری برنامه مان عینا یکی شود .


مثلا بهتر است بجای عدد 10  از کد   هگز  0A استفاده نماییم تا در خروجی یعنی دیس اسمبلر نیز کد مربوطه را به سادگی بتوانیم پیدا کنیم . 


پیشنهاد من اینست که اصولا از نوشتن اعداد در  مبنای  دسیمال یا اوکتال خودداری نماییم و مثلا عدد 10 را که دسیمال می باشد بصورت  0A و  عدد  11  را بصورت  0B  یعنی در مبنای هگزادسیمال بنویسیم تا اینطوری پیدا کردن این اعداد در هگز ادیتور  ، آسانتر و ساده تر باشد و ضمنا اینطوری بعد از مدتی تنها با یک نگاه ، می توانیم کدهای هگزادسیمال زبان ماشین را بهتر درک کنیم .


این ترفند کاملا  به نفع ما می باشد و به ما کمک می کند که بتوانیم باینری نرم افزارها را که بصورت هگزادسیمال نمایش داده می شود ،  تنها با یک نگاه ، در  ذهن مان  رمزگشایی نماییم .


این ترفند مقدمه ای برای ورود به دنیای شگفت انگیز هگز ادیتورها و رمزگشایی زبان برنامه نویسی ماشین خواهد بود .


اینطوری بعد از تسلط بر زبان اسمبلی ، می توانیم خیلی زود بر زبان ماشین نیز مسلط شده و مستقیما با هگز ادیتور اقدام به برنامه نویسی نماییم .



هدف نهایی وبلاگ وحیدمی اینست که روش برنامه نویسی با زبان ماشین و با کمک هگز ادیتور را به شما آموزش دهد و اسرار جذاب هگزادیتورها را به شما  اعلام کند .

 

اینطوری شما از تمام کامپایلرهای زبان اسمبلی خلاص شده و منحصرا با هگز ادیتور ( زبان ماشین ) ، برنامه نویسی خواهید کرد  و به اوج قدرت  و آزادی می رسید .


البته هگز ادیتور یک نرم افزار همه منظوره است و مثلا برای ساخت فایلهای PDF یا php یا  html  یا  ASP یا jpg یا  png  یا   PSD  یا  RTF  یا  ICO  یا  BMP  یا .......   نیز می توانیم از هگز ادیتور استفاده نماییم !  فقط کافیست بر معماری فایلهای مختلف مسلط شویم .

به محض تسلط کامل بر معماری انواع و اقسام فایلها ، براحتی می توانیم این فایلها را با کمک هگز ادیتور و بصورت کاملا دستی ، بسازیم و لذت ببریم .






AAD                     ; 0D50Ah                                [8086]





دستور AAD عدد اسکی را قبل از عملیات تقسیم ، تعدیل کرده و نتیجه را به درون رجیستر AX ارسال می کند .


نکته : همانطور که در بالا گفته شد اگر کد هگزادسیمال زبان ماشین با یکی از حروف A تا F شروع شود باید حتما قبل از آن یک  عدد صفر  را به سمت چپ کد هگز بیاوریم و سپس یک حرف h را به سمت راست کد هگز اضافه می نماییم .  لذا کد هگز  D50A را به شکلی که در بالا می بینید  تبدیل می کنیم .


البته اسمبلر RosAsm  به این استاندارد بین المللی ایراد می گیرد و معتقد است که برای معرفی کدهای هگز کافیست یک عدد صفر  و برای معرفی اعداد باینری  دو عدد صفر  را به سمت چپ آنها اضافه نمود .


البته با کمک  pre parser ( پیش تجزیه گر ) ، می توانیم گرامر اسمبلی استاندارد بین المللی را به درون RosAsm   بیاوریم  .


اسمبلر  RosAsm  دارای چندین  پیش تجزیه گر ( پری پارسر ) می باشد که با کمک آنها می توانیم کارهای جالبی انجام دهیم از جمله شبیه سازی گرامر زبانهای سطح بالا یا  گرامر اسمبلرهای معروف مثل masm و  fasm  یا  nasm   .


همچنین با کمک این پری پارسرها می توانیم در اسمبلر RosAsm یک زبان برنامه نویسی جدید را از صفر تا صد طراحی نماییم . البته برای اینکار لازمست حتما مهندس کامپیوتر باشیم و درس  اصول طراحی کامپایلر را بخوبی درک کرده باشیم .


بعید است که یک برنامه نویس محض که تحصیلات دانشگاهی ندارد بتواند چنین کاری انجام دهد مگر اینکه این درس را بصورت غیر مستقیم یاد گرفته باشد و در عمل نیز توانسته باشد یک کامپایلر جدید را بسازد  .


درواقع صرف برنامه نویس بودن ،  هرگز ما  را به یک مهندس کامپیوتر تبدیل نمی کند .


اینجاست که فرق بین یک برنامه نویس و یک مهندس کامپیوتر مشخص می شود .


باید حتما تحصیلات آکادمیک و مهارتهای تخصصی داشته باشیم تا بتوانیم کارهای یک مهندس را شبیه سازی کنیم .




ادامه ی رمزگشایی !!!



8086 هم یعنی پردازنده ی اینتل 8086 و فرزندان اش ( 80186 - 80286 -80386 -80486 -80586-   80686  - پنتیوم - سلرون - کور - زئون  ) 

درواقع تمام پردازنده های اینتل که برروی مادربورد کامپیوترهای ما قرار دارد از نسل 8086 می باشند و دستورات زبان اسمبلی یکسان دارند و در نتیجه تمام این دستورات باید روی اکثر پردازنده های خانواده ی اینتل  بخوبی اجرا شود .









AAD imm                 ; 0D5    ib                               [8086]





همان دستور  AAD است که البته قبل از یک عدد فوری می آید . عدد فوری یا  immediate  به هر نوع عدد گفته می شود که بعد از یکی از دستورات زبان اسمبلی می  آید .  imm  یعنی  immediate   یعنی عدد فوری و بلافاصله .



مثلا در دستور  int 10     یا دستور  ret 16  و دستوراتی شبیه به اینها ، به این اعداد 10 یا 16  اصطلاحا  ایمدیت ( فوری ) گفته می شود.  اینها اکثرا کدهای دسیمال زبان ماشین می باشند .


ولی خب در دستور بالا گویا عدد ایمدیت مورد نظر ، از جنس باینری می باشد لذا پسوند b را به آخر ان چسبانده است .


حرف  i  مخفف  immediate   می باشد . یعنی عدد فوری و بلاواسطه  که بلافاصله و فورا بعد از یکی از دستورات اسمبلی نوشته می شود .


متاسفانه پروفسور رنه تورنویس  خالق اسمبلر RosAsm  ،   در معرفی کردن این عبارات ، کوتاهی و سهل انگاری کرده است لذا من تصمیم گرفتم که سهل انگاری ایشان را به نوعی جبران نمایم  .


البته ایشان در معرفی کردن رجیسترهای پردازنده ی اینتل ، نیز به شدت سهل انگاری نموده است و عملا طبق اعترافات خودش ، تمامی مستندات اسمبلر RosAsm را از بازنویسی اسمبلر معروف  Nasm   الهام گرفته است ولی خب آثار سهل انگاری در نوشته های ایشان دیده می شود .خصوصا اینکه ایشان فرانسوی می باشند و زبان انگلیسی شان ضعیف است لذا نتوانسته به خوبی از رفرنسهای معروف  و فراوان زبان اسمبلی  ،  در اسمبلر RosAsm  استفاده نماید  .


لذا من سعی می کنم از رفرنسهای سایر اسمبلرها نیز کمک بگیرم تا مطالب اموزشی کامل و مدون را ایجاد کرده باشم و هر نوع ابهام و سوال را بصورت غیرمستقیم جواب داده باشم .


 



AAM           ;    0D40Ah        [8086]





تنظیم خروجی اعداد اسکی ( دسیمال ) بعد از عملیات ضرب و اعمال کردن خروجی نهایی به درون رجیستر  AX  . 

دستور  AAM بعد از  عملیات کامپایل ، به کد هگز  D40A تبدیل می شود . در مورد  پیشوندها و پسوندهای مربوط به کدهای هگز ، در بالای همین پست توضیح دادم  .








AAM   imm      ;    0D4h   ib     [8086]


همان دستور AAM اما با یک عدد فوری از جنس باینری .


 



These instructions (AAA, AAS, AAD ,AAM) are used in conjunction with the add, subtract, multiply and divide instructions to perform binary-coded decimal arithmetic in (one BCD digit per byte - easy to translate to and from ASCII, hence the instruction names) form. There are also packed BCD instructions DAA and DAS: see DAA.



این دستورات (AAA  و AAS و AAD  و  AAM  ) ، در ارتباط با دستورات مربوط به عملیاتهای جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم بکار گرفته می شوند تا محاسبات مربوط به اعداد دسیمال کدگذاری شده ی باینری را در شکل  BCD ( یک رقم BCD برای هر بایت - این شیوه ی کدگذاری از دسیمال به باینری ، برای ترجمه به / از اسکی ، بواسطه ی نام دستورالعمل  )   اجرا نمایند . همچنین دستورالعملهای BCD فشرده یعنی DAA و DAS  نیز وجود دارند :  دستور DAA را ببینید .


 


AAA (ASCII Adjust After Addition) should be used after a one-byte ADD instruction whose destination was the AL register: by means of examining the value in the low nibble of AL and also the auxiliary carry flag AF, it determines whether the addition has overflowed, and adjusts it (and sets the carry flag) if so. You can add long BCD strings together by doing ADD/AAA on the low digits, then doing ADC/AAA on each subsequent digit.



 دستور AAA  را در پست  AAA  توضیح دادم . به پست قبلی با عنوان AAA مراجعه نمایید .





AAS (ASCII Adjust AL After Subtraction) works similarly to AAA, but is for use after SUB instructions rather than ADD.


دستور AAS  ( تنظیم نتایج اسکی در رجیستر AL بعد از عملیات تفریق )  شبیه به دستور AAA کار می کند ، اما برای بکارگیری بعد از دستور SUB ( تفریق)  بکار می رود نه  دستور ADD ( جمع )  .

برای کشف عملکرد دستور AAS به پست AAA مراجعه نمایید . انجا عملیات مربوطه بعد از عملیات جمع اجرا می شود اینجا بعد از عملیات تفریق . فرایند کلی این دو دستور یکسان است . لذا می توانید به پست AAA مراجعه نمایید تا با کلیت ماجرای دستور AAA  آشنا شوید .


خروجی دستور AAS به درون رجیستر AL ارسال می شود زیرا رجیستر AL  در اینجا نیز بعنوان عملوند مقصد بکار می رود .


نکته ی مهم :


برای دیدن تغییرات مربوطه   لازمست حتما نسخه ی اوریجینال اسمبلر RosAsm   یعنی  فایل   OriginalRosAsm.zip  را از پست قبلی  (AAA) و یا  از وبلاگهای اسمبلر و  اسپاسم  دانلود نمایید تا پس از دانلود این نسخه و اکسترکت کردن اش و پیکربندی اش و نوشتن این برنامه در درون این نسخه  و انجام مراحل دقیق که درپست  AAA  نوشتم  ،  بتوانید این تغییرات را در پنجره ی Debugger  مشاهده نمایید .


ترجیحا فایل  OriginalRosAsm.zip  را  دانلود نمایید تا علاوه بر اسمبلر بتوانید از برنامه های نمایشی و فایلهای اموزشی نیز بهره مند شوید .




حتما مطالب  پست  AAA  را  درباره ی روش دیباگ و اجرای برنامه ها را بخوانید .

دقیقا باید بدانید که چه زمانی از کلید F6   استفاده بکنید و چه زمانی استفاده نکنید .



نکته ی مهم :

من از این پست به بعد ، فرض را بر این می گیرم که  شما مخاطبین محترم ، نسخه ی اوریجینال و اصلی اسمبلر  RosAsm یعنی فایل  OriginalRosAsm.zip  را از وبلاگ وحیدمی ( پست AAA  )   یا از وبلاگهای  اسپاسم  یا   اسمبلر  ، دانلود کرده اید  و روش پیکربندی این اسمبلر را یاد گرفته اید . ( روش پیکربندی اسمبلر  RosAsm  در فایل های OriginalRosAsm.txt و  RosAsmReadMe.txt   توسط  طراح این اسمبلر توضیح داده شده است . دقیقا طبق توضیحات این دو فایل رفتار نمایید تا اسمبلر برایتان آماده شود و بتوانید با خیال راحت کارتان را شروع کنید ) .



لذا دیگه لینک مربوط به دانلود نسخه ی اصلی و اوریجینال اسمبلر RosAsm را  در وبلاگ قرار نمی دهم .

اگر موفق به یافتن این فایل، در وبلاگ وحیدمی  نشدید  می توانید به وبلاگهای  اسپاسم و اسمبلر  مراجعه نمایید و فایل OriginalRosAsm.zip  را دانلود نمایید .


خب ، فکر می کنم به حد کافی در مورد نسخه ی اصلی اسمبلر RosAsm و لینک دانلود این نسخه  صحبت کردم .


تاکید می کنم : از این پست به بعد،  من فرض را  بر این می گیرم که شما فایل OriginalRosAsm.zip  را دانلود کرده اید و البته پیکربندی نیز کرده اید و می توانید انرا براحتی اجرا نمایید .


+


 


AAM (ASCII Adjust AX After Multiply) is for use after you have multiplied two decimal digits together and left the result in AL: it divides AL by ten and stores the quotient in AH, leaving the remainder in AL. The divisor 10 can be changed by specifying an operand to the instruction: a particularly handy use of this is AAM 16, causing the two nibbles in AL to be separated into AH and AL.

دستور AAM ( تنظیم اسکی بعد از عملیات ضرب و ارسال نتیجه به درون رجیستر AX ) برای بکارگیری در مواردیست که شما دو رقم دسیمال را در هم ضرب کرده اید و نتیجه را در رجیستر AL رها کرده اید : این دستور ( یعنی AAM ) محتویات درون رجیستر AL را بر عدد 10 تقسیم می کند و خارج قسمت تقسیم را در درون رجیستر AH نگهداری می کند و البته باقیمانده ی تقسیم را در رجیستر AL باقی می گذارد . مقسوم علیه 10 می تواند تغییر یابد  با اختصاص دادن یک اپرند ( عملوند ) به  دستورالعمل : یک کاربرد مخصوصا دستی از این : AAM 16   می باشد که باعث می شود دو نیبل ( نیم بایت ) موجود در  رجیستر AL  برای دو رجیستر AL و AH از هم جدا شوند !

یعنی یک نیبل ( نیم بایت = 4 بیت  ) به درون رجیستر AL و نیبل ( نیم بایت = 4 بیت )  بعدی به درون رجیستر AH   کپی شوند .


+

توضیح :



Operand = عملوند  = هر چیزی که روی  آن عملیات انجام شود . مثل همین رجیستر AL که در این دستورات در حکم عملوند مقصد می باشد  .


نکته :

در زبان اسمبلی  ، به دستورات اصلی زبان یعنی همان آپکدها یا اینستراکشنها  اصطلاحا  عملگر یا اپراتور ( فاعل )  و به   مولفه های مبدا و مقصد  اصطلاحا  عملوند یا  اوپرند ( مفعول )  گفته می شود .


دستورات اولیه و خام زبان اسمبلی ( اینستراکشن ها )  که همان  کدهای یادمان یا آپکد می باشند همگی  عملگر  (  اپراتور یا  فاعل  )  می باشند .


اما  دو عنصر که بین شان علامت  ویرگول قرار می گیرد و یکی مبدا و دیگری مقصد است هردو عملوند یا اوپرند  (  مفعول  )  نامیده می شوند زیرا قرار است روی آنها کاری انجام شود .

به عبارت ساده تر ،  دستورات خام زبان اسمبلی ( مثل همین AAA  یا  AAS  یا  MOV   یا  RET   یا  Xor  یا  JE  یا  JMP  یا  CMP یا  Test  )  ،  در  حکم فاعل  ( عملگر یا اپراتور  ) ؛   و  عملوندهای مبدا و مقصد در حکم مفعول ( عملوند )   می باشند .


مثلا در دستور  MOV  eax  , 5 


دستور MOV  در حکم عملگر ( فاعل )  و   عبارات   eax  و  5  در حکم  عملوند ( مفعول )   می باشند .



یا مثلا  دستور  je  بعنوان عملگر تساوی ( = یا  ==  یا  =: )  و عملگر   JLE  بعنوان عملگر کوچکتر مساوی ( => )   یا   دستور JNE  بعنوان عملگر نامساوی     (=! ) بکار می رود .


عملا نمی دانستم که برای تایپ عملگر نامساوی در زبان برنامه نویسی سی  ،  اول باید علامت تعجب را تایپ کنم و بعد علامت تساوی یا اول باید علامت تساوی را تایپ کنم  و بعد علامت تعجب را !!!

درحالیکه تایپ کردن عملگر  JNE ( در زبان اسمبلی )  براحتی آب خوردن است .


همانطور که در پست  AAA  اشاره  کردم  ،  عملا  تایپ کردن دستورات زبان اسمبلی از  تایپ کردن  عملگرهای مشابه در زبان  سی یا سی پلاس پلاس ،  ساده تر و اسانتر است .


 اینجا به حرف من رسیدید زیرا خودم با دشواری توانستم این عملگرهای زبانهای سی و سی پلاس پلاس را تایپ نمایم !!!


در حالیکه تایپ  کردن  je  و  jne  و  jle  و  jae و ...  بسیار ساده تر و اسانتر است  و البته قابل فهم تر نیز می باشند .


اینجاست که می گویم زبانهای سطح بالا خصوصا سی و سی  پلاس پلاس فقط به درد نوشتن ( البته با هزار زحمت ) می خورند اما بعد خودمان نمی توانیم چیزی را که خودمان  نوشتیم بخوانیم !!


حالا به نظر شما  کدام زبان ساده تر و قابل فهم تر است ؟؟  سی یا اسمبلی ؟؟؟



بگذریم ....



در یک کلام ، در زبان اسمبلی ،  تمام عملگرها ، فاعل و تمام عملوندها ، مفعول می باشند . به همین سادگی .




بنابراین هرچیزی که  مفعول واقع شود و روی آن  کاری انجام شود اصطلاحا  اوپرند یا عملوند  نامیده می شود 


در دستور  AAM 16  ، عدد 16 که یک عدد فوری می باشد در حکم یک عملوند است که با کمک عملگر یعنی دستور  AAM  کارهای خاصی را انجام می دهد .


نتیجه ی نهایی :


Operator = عملگر = فاعل = دستور زبان اسمبلی

Operand = عملوند = مفعول = متغیر - عملوند مبدا یا مقصد در زبان اسمبلی


+

+



AAD (ASCII Adjust AX Before Division) performs the inverse operation to AAM: it multiplies AH by ten, adds it to AL, and sets AH to zero. Again, the multiplier 10 can be changed.


دستور AAD ( تنظیم اسکی در رجیستر AX قبل از تقسیم )  ، عملیاتی معکوس و در خلاف جهت دستور AAM را انجام می دهد : دستور  AAD  مقدار درون رجیستر AH  را  در عدد 10  ضرب می کند سپس نتیجه را  با مقدار درون رجیستر AL جمع می کند ، و سپس مقدار درون رجیستر AH را به صفر  تنظیم می کند ( یعنی مقدار درون رجیستر AH را برابر با صفر می کند یعنی او را کاملا خالی می کند ) .

مجددا  مضروب فیه ( ضرب کننده ) 10  می تواند تغییر باید . 


+

+

+

یک نمونه برنامه از کاربرد دستور  AAS  ( قابل اجرا در RosAsm ) :

 





main:


xor      eax    eax                  ; eax = 0d . d= decimal


mov      ax     001111           ;  eax = 1111b  . b = binary


aas                               ; eax = 0FF09h   . h= hexadecimal



ret                                      ; Return to RosAsm or OS





+

+

خب دوستان !!  این هم از این چهار دستور خفن زبان اسمبلی !!!


اینجا در این پست ، یک توضیح کلی و عمومی از این چهار دستور،  داده شد .


عنوان پست بعدی وبلاگ وحیدمی ، AAM و عنوان پست بعدی ، AAD  می باشد !


اما اون دو دستور قبلی یعنی AAA و  AAS را دیگه نمی آورم . چون نیازی به دوباره کاری و تکرار مکررات نیست . 


بعد که از دست این چهار دستور خفن زبان اسمبلی خلاص شدیم ، طبق یک روال دیگه ، عناوین پستها را تعیین می کنم . یعنی دستورات را طبق یک ترتیب دیگه ، در پستهای بعدی ، رمزگشایی خواهم کرد . انشاء ا...


البته شاید لزوما این لیست به ترتیب الفبا نباشد و شاید هم باشد. بستگی  به شرایط دارد ولی در هرحال من تمام دستورات زبان اسمبلی را تاجاییکه امکان داشته باشیم  رمزگشایی می نمایم  . یعنی یک توضیح مختصر در موردشان می نویسم .


+

برای فهم بهتر این دستورات لازمست شما با ساختمان پردازنده ی اینتل آشنا شوید که من سعی می کنم در لابلای پستها ، به مرور زمان و به تدریج  تمامی مفاهیم مربوط به  معماری و عملکرد  پردازنده ی اینتل را برایتان تشریح نمایم و برای هر دستور زبان اسمبلی نیز یک مثال ساده و قابل فهم بیاورم   .


بعد از معرفی تمام دستورات زبان اسمبلی ، نوبت به معرفی کامل اسمبلر RosAsm و برنامه نویسی حرفه ای با این اسمبلر می رسد که اگر خدا عمری بدهد حتما اینکار را انجام خواهم داد .


بعد از تسلط کامل بر زبان اسمبلی عمومی و کسب مهارت در برنامه نویسی با این زبان تحت ویندوز ، نوبت به  مسائل تخصصی می رسد که بعدا اگر خدا عمری بدهد  این مسائل تخصصی را بیان خواهم کرد . انشاء ا....


در مجموع سعی می کنم برای جلوگیری از اتلاف وقت ، دستورات زبان اسمبلی را طبق راهنمای اصلی اسمبلر RosAsm  ،  بصورت مختصر و مفید و همراه با مثال ، تشریح نمایم تا به کار اصلی یعنی برنامه نویسی حرفه ای  برسم  .



من باید تمام توابع API ویندوز و تمام ثابتهای ویندوز  و تمام ساختارهای ویندوز  و همچنین برنامه نویسی شیی گرا  را نیز به زبانی ساده و طبق گرامر اسمبلی  ،  رمزگشایی نمایم که برای اینکار به وقت بسیار زیاد نیاز دارم   . امیدوارم که وقت کافی برای انجام این کار را داشته باشم .


بعد از آموزش برنامه نویسی شیئ گرا در زبان اسمبلی ، نوبت به سایر مسایل تخصصی و پیچیده مثل برنامه نویسی دایرکت ایکس و اوپن جی ال و درایور نویسی و برنامه نویسی برای تولید گیم و بازی ویدیویی و سایر مباحث تخصصی می رسد که البته تمام اینها را  منحصرا به زبان اسمبلی  آموزش خواهم داد . انشاء ا...


+


وحید محمدی . وبلاگ وحیدمی