به نام خدا


یوگا در خدمت نماز




مدتی پیش در سایت اینترنت آرشیو  به آدرس archive.org به دنبال کتابهای آموزش علوم غریبه از جمله یوگا و هیپنوتیزم و مانیه تیزم و جفر و رمل و علم اعداد و علم حروف و تسخیر جن و ریاضت و پرواز روح ، بودم . 


صدها فایل مفید را در این سایت پیدا و دانلود کردم . 


در میان فایلهای مفید ، به تعدادی فایل عجیب برخورد کردم که توسط یک انسان ناشناس و بدون ذکر نام و آدرس سایت یا آدرس موسسه یا دانشگاه ، مطالبی را بر علیه ورزش یوگا و به نفع نماز را با استناد به برداشت شخصی و البته با سو استفاده از آیات قرآن و قیاس مع الفارق و بر اثر کج فهمی و خشکه مقدس بودن و جهل مرکب ،  نوشته بود . 


گرچه من کماکان قصد دارم بی طرف باشم و قضاوت را به مخاطبان بسپارم اما اجازه دهید نظر شخصی و تجربیات شخصی خودم از یوگا و تاثیرات مثبت یوگا در افزایش حضور قلب در نماز را بیان کنم تا به شما ثابت کنم که نویسنده ی این به اصطلاح مقاله ، یک بی سواد خشکه مقدس جاهل تندرو و افراطی بیشتر نبود . 


ابتدا بطور کلی به برخی از ادعاهای درون آن فایل می پردازم و به تک تک آنها به شیوه ای دقیق  جواب می دهم :



ادعا :


یوگا در نزد اساتید هندی هرگز یک ورزش نیست بلکه یک عرفان کاذب و دروغین و از دامهای شیطان و نوعی شرک و شیطان پرستی است !!!



پاسخ :


یوگا به سه نوع است :


1- یوگای جسمی 


2- یوگای جسمی روحی


3- یوگای روحی 


معلوم نیست منظور نویسنده از یوگا ، کدامیک از انواع یوگا بوده است . 


ضمن اینکه بیش از 33 سبک مختلف برای یوگا ایجاد شده است که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارد و باز هم معلوم نیست نویسنده ی آن به اصطلاح مقاله !!  علیه کدامیک از سبکهای متنوع یوگا ، مطلب کذب و دروغین نوشته است 


مطلب واضح بعدی این است که نویسنده ی مجهول الهویه و خشکه مقدس این مقاله ی احساساتی و تندرو ، مدعی است که به ورزش و تمرینات جسمی یوگا هیچ کاری ندارد ولی بعد مدعی است که یوگا در نزد اساتید هندی هرگز ورزش نیست بلکه عرفان و مکتب فکری است !!!


اینجا کاملا مشخص است  که دروغگو کم حافظه است . 


اگر این شخص دروغگو نبود می بایست متوجه شود که به تناقض دچار شده است و کلامش بی اعتبار است . 


بالاخره من نفهمیدم ایشان یوگا را بعنوان ورزش قبول دارد یا خیر ؟؟


ایشان با کدام سند و مدرک مدعی است که یوگا ورزش نیست بلکه عرفان و ایدئولوژی است ؟؟؟!!!


اگر ایشان به تمرینات دشوار و خطرناک یوگای جسمی نقد می کرد من موافق بودم زیرا خودم با این تمرینات دشوار و خطرناک یوگای جسمی مخالف هستم زیرا به ستون فقرات و سایر اسکلت بندی انسان و نیز به ماهیچه ها و زردپی های بدن ، آسیب جدی و دائمی وارد می کند و حتی باعث نابودی مفاصل می شود .


اما متاسفانه ایشان اصلا به ورزش یوگا که پر خطر است کاری ندارد بلکه به فلسفه یوگا و تمرینات تنفسی یوگا کار دارد . 


ایشان معتقد است که یوگا باعث تقویت جسم و تضعیف نفس و روح می شود !!!


اما تجربه ی شخصی اینجانب و سایر انسانهایی که ورزش یوگا را انجام داده اند دقیقا خلاف ادعاهای ایشان را ثابت می کند زیرا یوگا خصوصا یوگای روحی نوعی ریاضت و تهذیب نفس محسوب می شود و قوای معنوی انسان را تقویت می کند و هرگز به معنای پرستش جسم نیست . 



من خودم بیش از بیست  سال است که تمرینات ساده ی یوگای روحی را انجام می دهم و عملا این موجب شده که در نماز به حضور قلب و تمرکز بالایی دست یابم و کمتر به جسم فکر کنم و بیشتر به روح و روان فکر کنم . 


بعنوان کسی که بیش از بیست سال است ورزش یوگا انجام داده می توانم  بگویم که کل محتویات این فایل ، دروغ و کذب محض است . 


یوگا در هر سبکی که باشد موجب تقویت اراده و تمرکز حواس و حضور قلب در نماز و تقویت قوای ماورایی از جمله حس ششم و تله پاتی و روشن بینی و آینده بینی و پیشگویی و حتی تله کینزی (حرکت دادن اشیا از راه دور و تنها با نیروی اراده)   و سایر مهارتهای خاص  ، می گردد . 


کجای این کارهای معنوی به معنای نابودی نفس و روح و تقویت کالبد و جسم است ؟؟؟!!!


من بدون ذکر عدد ، تک تک ادعاهای این مقاله را نوشته و پاسخ می دهم 



ایشان می گوید که گرچه یوگا قدیمی تر از نماز است اما بعنوان اساطیرالاولین و خرافات قدیمی  محسوب می شود و برای اثبات این ادعا  از آیات قرآن استفاده می کند !!!


گویا ایشان هنوز نمی داند که نخستین بار ، حضرت آدم علیه السلام ، نماز را با کمک حضرت جبرئیل علیه السلام یاد گرفت و اولین نماز میت نیز توسط حضرت آدم و بر پیکر هابیل اقامه شد . 



بنابراین سابقه ی یوگا بیشتر از نماز نیست بلکه این نماز است که از یوگا قدیمی تر است . 


یوگا در بهترین حالت ، حدود پنج تا شش هزار سال قدمت دارد در حالیکه نماز حضرت آدم بیش از دوازده هزار سال قدمت دارد . 



بنابراین عملا ثابت می شود که ایشان نماز را در دین اسلام که هزار و چهار صد سال قدمت دارد خلاصه کرده و هنوز نمی دانسته که هزاران سال قبل از دین اسلام ، نماز و روزه و حج وجود داشته است . 


ادعای بعدی ایشان این است که در نماز تمام انرژی های مسموم از طریق سجده  تخلیه می شود و عملا یوگا در پی جذب انرژی کیهانی است  اما چون چاکرا را باز می کند بجای انرژی کیهانی یا فرشته ، اجنه و شیاطین را دریافت می کند !!!


همچنین ایشان ادعا می کند که یوگا دشمن عقل و تفکر است و با خالی کردن ذهن از تفکر ، انسان را به یک موجود بی فکر و بی مغز و بی خاصیت و منفعل و متوهم تبدیل می کند !!!



در پاسخ باید گفت که اگرچه تفکر و تعقل ، بسیار خوب و پسندیده است اما مغز انسان به یک استراحت و تمرکز نیز نیاز دارد و یوگا این استراحت و تمرکز را به انسان هدیه می دهد و باعث می شود که بعد از یوگا ، با ذهنی آرام و خالی از افکار مزاحم و با تمرکز بالا بتوانیم نماز بخوانیم و حواسمان در نماز اصلا پرت نمی شود . 


من در این مورد تجربه دارم . یادم هست وقتیکه یوگا کار می کردم تمرکز بسیار بالایی داشتم . بعد که نماز می خواندم شش دانگ حواسم در نماز جمع بود و هیچ شک و اشتباهی در نماز به من دست نمی داد و نماز را با تمرکز بسیار بالا و با حضور قلب می خواندم و از نمازم لذت می بردم زیرا یوگا باعث شده بود افکار مزاحم از مغزم بیرون روند و مغزم برای نماز آماده شود 



بنابراین خلاف ادعای ایشان بازهم ثابت می شود 



ضمن اینکه در جذب انرژی  ، هرگز شیطان یا جن به مغز انسان وارد نمی شود زیرا جذب انرژی به روشهای مختلف در بیداری و در هوشیاری کامل انجام می شود و نیازی به خلسه  نیست . 


ضمن اینکه خلسه و هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم در یوگا  هیچ شباهتی به حالت خواب یا مستی ندارد که ایشان باز هم به قرآن متوسل می شود و با ذکر آیه ای که در آن  گفته شده در حال مستی یا سستی نماز نخوانید مدعی شود که یوگا همان سستی است !!!


ایشان هنوز نمی داند که خلسه در یوگا ، انسان را کماکان هوشیارو بیدار نگه می دارد و هرگز حالتی شبیه به مستی و سستی و گیجی رخ نمی دهد بلکه برعکس،  باعث افزایش  تمرکز و هوشیاری می گردد . 


ضمنا خلسه فی نفسه هیچ اشکال شرعی ندارد زیرا نوعی آرامش جسم و روح و رفع خستگی محسوب می شود و هرگز به معنای مستی و لایعقل بودن و گیجی و سستی نیست . 


خلسه یعنی آرامش و استراحت با حفظ هوشیاری و بیداری مغز  . 



همچنین خلسه در حالت هوشیاری کامل انجام می شود و اتفاقا در این حالت انسان به دلیل هوشیاری و تمرکز بالا  به بهترین شکل می تواند نماز بخواند که در این مورد تجربه دارم . 



تشبیه کردن حالت خلسه و خود هیپنوتیزم  در یوگا  به  حالت مستی و خواب آلودگی نیز نشان از بی سوادی و کج فهمی نویسنده دارد . 



من خودم در حالت بیداری کامل و حتی در حین راه رفتن ، خودم را هیپنوتیزم می کردم البته چشمانم کاملا باز بود ولی انگشتان دستم را با نیروی اراده و بدون دخالت ماهیچه ها حرکت می دادم و مثلا با نیروی اراده ، دست خودم را مشت می کردم و با همان حالت راه می رفتم . 


خلسه یعنی این هوشیاری و آرامش  نه آن تصور غلط که به این نویسنده ی بیسواد دست داده بود . 


ایشان معتقد است که چاکرا اگر باز شود شیطان حمله می کند و حالت صرع و غش و بیهوشی به انسان دست می دهد . 


این درحالیست که شیطان فقط به برخی از دعانویس های بی سواد و بدقول که اجنه را اسیر و اذیت می کنند حمله می کند و هرگز به یک یوگی یا مرتاض حمله نمی کند . 


زیرا یوگی و مرتاض هرگز کاری به اجنه و شیاطین ندارد و هرگز اهل جن گیری و طلسم و احضار اجنه نیست بلکه فقط می خواهد نفس خودش را تذهیب و پاکیزه کند . همین وبس . 


اتفاقا به دلیل وجود انرژی های قدرتمند و اراده ی فولادین یک مرتاض یا یوگی ، اجنه و شیاطین از او فرار می کنند و هرگز به او نزدیک نمی شوند . زیرا اجنه و شیاطین از یک مرتاض یا یوگی به شدت می ترسند و جرات نمی کنند به او نزدیک شوند . 



انرژی فوق العاده بالا و اراده ی بسیار شگفت انگیز مرتاض ها و یوگی ها بهترین عامل برای ترساندن  و فراری دادن اجنه می باشد . 


ضمنا مرتاض و یوگی دقیقا می داند که شیطان از چه طریقی به روح انسان وارد می شود و با نیروی اراده ی مثال زدنی اش و نیروهای خاصی که در اختیار دارد می تواند شیطان و جن را فراری دهد . 



بنابراین حمله ی اجنه و شیاطین به مرتاض یا یوگی،  فقط نوعی توهم فانتزی است که در ذهن پوسیده ی برخی مخالفان موج می زند !!




ضمن اینکه این نویسنده ی کج فهم و خشکه مقدس ، از اول می گوید کاری به چاکرا ندارد ولی در ادامه مدعی است که یوگا باعث می شود چاکرا باز شود و اجنه حمله کنند !!!


معلوم می شود که ایشان  اصلا یوگا کار نکرده و معنای چاکرا و نقاط انرژی را نفهمیده است و باز هم به تناقضگویی دچار شده است . 


در پاسخ باید گفت صرف نظر از اینکه چاکرا واقعیت داشته باشد یا دروغ باشد ،  صرف یوگا ، موجب حمله ی جن و شیطان نمی شود  و همانطور که در بالا گفتم اتفاقا یوگا باعث دفع جن و شیطان می شود . 



زیرا کل یوگا و سایر مهارتهای روحی براساس یک کلمه استوار است :


تلقین 


بله یوگا یعنی تلقین و در تلقین ، انسان کاملا هوشیار و بیدار و آگاه است و هرگز مست و دیوانه و مصروع و جن زده نیست .

یوگا با جن گیری و تسخیر جن و دعا نویسی  از زمین تا آسمان هفتم فرق دارد !


بله شاید یک دعانویس کم تجربه یا بدذات که اجنه را بی جهت اسیر کرده باشد از طرف همان اجنه آسیب ببیند و زندگی پر دردسر و پر نکبتی را تجربه کند . 


اما مرتاض یا یوگی هرگز به سمت دعا نویسی و تسخیر جن و روح نمی رود زیرا دون شان خودش می داند که اینکارهای سخیف و خطرناک را انجام دهد .

 

لذا یک مرتاض یا یوگی هرگز از جانب اجنه و شیاطین صدمه نمی بیند و اگر هم اجنه به او حمله کنند می تواند با کمک انرژی و اراده اش این حملات را دفع کند . زیرا دقیقا نقاط قوت خودش و نقاط ضعف اجنه را می داند و قادر است کارهای عجیب و غریب انجام دهد و اجنه را متواری نماید . 



ضمنا کسب انرژی نه فقط بد نیست بلکه بسیار خوب است زیرا باعث رفع خستگی و رفع بیماری شده و عملا قوای ذهنی و جسمی از دست رفته را جبران می کند 



انسان همیشه به انرژی نیاز دارد و البته چشم سوم نیز هرگز همان چشم جهان بین هرم مصر و فراماسونری و شیطان پرستی نیست !!!


چشم سوم یعنی لوب پیشانی مغز . یعنی بخشی از مغز که در انسانهای نابغه ، بیشترین چین و چروک و پیشرفت و رشد و ضخامت قشر خاکستری را دارد . 



چشم سوم به اعصاب مغزی که درپشت پیشانی قرار دارند مربوط می شود و اگر نماز و خصوصا سجده باعث تقویت ذهن  و خالی شدن انرژی های مسموم و ایجاد آرامش و افزایش تمرکز می گردد ، یوگا نیز با کمک تمریناتی که شبیه به سجده هستند  دقیقا همین کار را انجام می دهد و این فرایند مثبت و مفید توسط همان چشم سوم انجام می شود !




در یوگا نیز همانند نماز ، می توانیم با کمک چشم سوم که همان بخش لوب پیشانی مغز است و دقیقا در پشت پیشانی قرار دارد و  هیچ ربطی به شیطان پرستی و کابالا و فراماسونری وچشم جهان بین واقع در بالای اهرام مصر باستان و سایر توهمات ذهنی ندارد ، انرژی های اضافی یا مسموم را از بدن خارج کرده و به اعصاب بدن آرامش وارد نماییم و در عوض انرژی های خوب را دریافت کنیم . 



چشم سوم هرگز به معنای شیطان پرستی و فراماسونری نیست و هیچ ربطی به چشم جهان بین هرم خئوپس مصر نیز ندارد!!


چشم سوم یعنی افزایش تمرکز و اراده و بهره ی هوشی و کارایی مغز و رسیدن به عوالم موازی و دریافت اخبار غیبی و رسیدن به شهود و مکاشفه و توانایی پیشگویی حوادث آینده 



یوگا یعنی ریاضت و تهذیب نفس 


اینکه در یوگا نفس را حبس می کنند یا مدتی طولانی آب یا غذا نمی خورند هرگز به معنای ابدیت بخشیدن به کالبد و جسم نیست بلکه برای تقویت اراده و هوش و قوای معنوی و روحانی  است و البته نوعی عبادت و تهذیب نفس نیز محسوب می شود 


نویسنده ادعا می کند که یوگا در مراحل بالا به معنای وحدت وجود است و یوگی دچار توهم می شود و خودش را با خدا یکی می داند !!!


متاسفانه بازهم  احساسات کور کننده و تعصب جماعت خشکه مقدس و بی سواد  کار دستشان می دهد 


یوگا در هر مرحله ای چه مراحل ابتدایی و چه مراحل عالی ، هرگز قصد ندارد ما را به توهم و وحدت وجود دچار کند . 


یوگا یک ورزش آرام و فردی است و نوعی عبادت فردی نیز محسوب می شود 


یوگی هرگز دچار این توهم نمی شود که با خداوند قاطی و یکسان شده است !!!!


یوگی هرگز خودش را با خدا یکسان نمی داند  



من سالهاست که یوگا انجام می دهم اما هرگز دچار توهم وحدت وجود نشدم و خودم را خدا فرض نکردم !!


نویسنده مدعی است که نماز در هر شهری طبق ساعت خاصی انجام می شود و این باعث ایجاد موج مکزیکی می شود در حالیکه یوگا یک ورزش انفرادی است و هیچگونه هماهنگی در آن نیست !!!


گویا نویسنده هنوز نفهمیده است که یوگا یعنی ریاضت و خلوت گزینی و دوری موقت از اجتماع شلوغ و پر سر و صدای انسانها و خلوت کردن با خداوند . 


یوگا یک ورزش انفرادی است و طبیعی است که تابع آن به اصطلاح موج مکزیکی نباشد . 


ضمن اینکه نماز جماعت اصلا به اختیار انسان نیست و مانع از تمرکز و حضور قلب می شود و اتفاقا نماز فرادی که در خانه یا در اداره و در مکانی خلوت انجام می شود با تمرکز و حضور قلب و با اراده و اختیار خود انسان انجام می شود . 


یوگا در حکم همان نماز فرادی می باشد و اتفاقا همانند نماز فرادی به انسان آرامش و تمرکز و اراده می دهد زیرا تمام حرکات نماز بصورت آزادانه و با اختیار خود شخص انجام می شود 


نماز جماعت نوعی استرس و اضطراب  به انسان ، وارد می کند  و آزادی و اختیار و اراده و تمرکز را از انسان می گیرد  و انسان را به روبات و آدم آهنی تبدیل می کند . 




من شخصا نماز فرادی و در خلوت و سکوت را بر نماز جماعت که فاقد تمرکز و اراده است  و آزادی و اختیار و آرامش را از من سلب می کند ، ترجیح می دهم 


نماز یعنی راز و نیاز با خداوند و در خلوت و تنهایی


بنابراین نماز فرادی عملا نماز صحیحتر و دقیقتر است و آرامش و تمرکز بیشتری نسبت به نماز جماعت دارد و اراده و آزادی را نیز از انسان سلب نمی کند و خود انسان ذکرهای نماز را می گوید و این خیلی بهتر از آنست که امام جماعت این ذکرها را بگوید و ما را تنبل کند  



نویسنده مدعی است که در نماز لب ها تکان می خورند ولی در یوگا  ،  شخص هیچ کاری انجام نمی دهد !!!


این مقایسه نیز غلط است . زیرا یوگا یعنی ریاضت و خلوت گزینی


اینکه لبها تکان بخورند اما تمرکز و حضور قلب نباشد هیچ ارزشی ندارد . 


ایشان هنوز مفهوم ریاضت و تهذیب نفس و خلوت گزینی را درک نکرده است و مقایسه های عجیب و غریبی انجام داده است . 



در مجموع می خواهم بگویم  که عرفانهای شرقی یا غربی لزوما فاسد و بد نیستند  و لزوما دشمن خدا و اسلام و قرآن نیستند .


 این ما هستیم  که نسبت به همه چیز و همه کس ، بدبین و منفی باف می باشیم و همه را دشمن می دانیم ولی خودمان را فرشته تصور می کنیم . 


 مشکل از عرفانهای شرقی یا غربی نیست مشکل از ذهن متوهم خود ما می باشد . 



اختیار این نوع عرفانها به دست خودمان است . اینطور نیست که شما اگر مرتاض یا یوگی شدید اسیر شوید و نتوانید از معبد فرار کنید . 


کم نبودند مرتاض هایی که از معبد فرار کردند ولی قدرتهای خود را هنوز حفظ کردند و کارهای خارق العاده را صرفا با نیروی اراده انجام داده اند که هیچ نمازگزاری قادر به انجام اینکارها نیست . 


برای پایان دادن به این جنگ کودکانه ، یک پیشنهاد و ایده دارم :


انجام تمرینات یوگا و ریاضت و تهذیب نفس  ، قبل از نماز 



یعنی هم به یوگا اهمیت بدهیم و هم به نماز ( نماز فرادی یا نماز جماعت ) 


همینکه یوگا انجام دهیم ذهن مان از شر افکار مزاحم خلاص می شود و آنوقت نماز فرادی یا نماز جماعت یا نماز جمعه را با حضور قلب بیشتری اقامه می کنیم . 


عملا یوگا را می توان ابزاری برای آمادگی ذهن در نماز در نظر گرفت 


یعنی یوگا در خدمت نماز باشد و باعث شود که شخص نمازگزار بعد از تمرینات یوگا ،  از یک نماز کاملا با توجه و خالصانه و همراه با حضور قلب و تمرکز بالا  لذت ببرد 



بله من معتقدم بجای کوبیدن یوگا سعی کنیم از یوگا برای رسیدن به نماز واقعی  استفاده کنیم و یوگا را بعنوان ابزاری برای تصفیه ی ذهن و جلای باطن بکار گیریم تا نماز نیز خالصانه و بدون افکار مزاحم ، اقامه شود . 


حالا فرقی نمی کند که نماز فرادی باشد یا نماز جماعت زیرا از قبل  با کمک یوگا ، ذهن مان را از شر افکار مزاحم خلاص کرده ایم . 


البته بر خلاف نویسنده ی این مقاله که هیچ نقدی به  تمرینات خطرناک یوگای جسمی نداشت من رسما اعلام می کنم که یوگای جسمی و تمرینات خطرناک ورزشی اش  می توانند برای سلامتی جسم و روح خطرناک باشند و مثلا باعث شکستگی مهره های گردن و مرگ فوری یا قطع نخاع شوند . 


بله یوگا شاید به جسم ما آسیب برساند ولی به روح و روان و ایمان هرگز آسیب نمی رساند و هیچ منافات و تضادی با نماز و روزه ندارد . 


برای جلوگیری از صدمات جسمی ، بهتر است بجای یوگای جسمی از یوگای جسمی روحی یا از یوگای روحی استفاده کنیم . 


من خودم سالهاست که از یوگای روحی استفاده می کنم تا به جسم ام صدمه وارد نشود . 


یعنی بجای ورزش سنگین و خطرناک یوگا ، ورزش معمولی و نرمش انجام می دهم و سپس با تمرینات ساده و بی خطر تنفس ، یوگای روحی را انجام می دهم . 


من حبس نفس را انجام نمی دهم زیرا خطرناک است و به مغز آسیب جدی وارد می کند و حتی می تواند مرگبار باشد . 



ضمنا یوگا هرگز به معنای غذا نخوردن یا نخوابیدن یا زجر دادن بدن و یا دراز کشیدن روی تخته ی پر از میخ نیست و کسانیکه اینکارها را انجام می دهند یوگی نیستند بلکه یک مشت شعبده باز و شیاد هستند . 


یوگی هرگز به جسم خود صدمه نمی زند و جسم و روح را به یک اندازه تقویت می کند 


یوگی واقعی غذا می خورد و می خوابد و استراحت می کند و به کارهای زندگی اش و فعالیتهای اجتماعی اش و نماز و روزه نیز می پردازد اما در مواقع بیکاری ، قدری تمرینات ساده و بی خطر نیز انجام می دهد تا ذهن اش از افکار مزاحم خالی شود. 


این است یوگا  و نه آن چیزی که نویسنده ی آن مقاله  او را در هم کوبیده بود . 



البته پرهیز موقتی از خوردن گوشت و مرغ و تخم مرغ و ماهی می تواند خیلی سریعتر از حالت عادی ، ذهن ما را تصفیه کرده و نیروی اراده ی ما را تقویت نماید . 


ولی خب شما می توانید کماکان گوشت و مرغ و تخم مرغ و ماهی را بخورید ولی باز هم یوگی و مرتاض باشید . 


کافیست روزی یکی دوبار نفس عمیق بکشید و البته با چشمان کاملا بسته  اینکار را انجام دهید و سپس قدری ورزش معمولی انجام دهید . 


من با این روش ، عملا یوگا را به سبک خودم انجام می دهم و نمازم را نیز به موقع می خوانم . 


من هرگز به یک شمع یا یک نقطه خیره نمی شوم زیرا اینکار به چشم آسیب می رساند . 


من درعوض ، چشمانم را کاملا می بندم و با تنفس عمیق و شل کردن عضلات و خالی کردن ذهن ام از افکار مزاحم ، انرژی ام را تقویت می کنم و عملا یوگای روحی انجام می دهم . 


یوگای روحی یعنی اینکه بدون نیاز به تمرینات ورزشی خطرناک ،  و صرفا با بستن چشمها و یکی دوبار نفس عمیق و در تاریکی نسبی ،  انرژی کیهانی را بدون نیاز به باز کردن چاکرا و بدون خطر ورود جن ،  تقویت نماییم و به تمرکز برسیم و نیروی اراده را تقویت کنیم و بتوانیم آینده را پیش بینی کنیم !



یوگای روحی هرگز به معنای تضعیف جسم و آسیب رساندن به جسم نیست .  این یک تصور کاملا غلط است که خیال کنیم یوگای روحی یعنی زجر دادن جسم 


نه ! نیازی به اینکارها نیست و ریاضت نیز دیگه به سبک قدیم انجام نمی شود . 


همینقدر که حرص و طمع را کنار بگذاریم و قانع باشیم و ذهن مان را آزاد کنیم و به خودمان تلقین مثبت بکنیم یعنی یوگای روحی 



من یوگای روحی را در یک چیز خلاصه کرده ام :


تلقین 


تلقین ، توهم نیست . واقعیت است . همه ی انسانها اثر تلقین را تجربه کرده اند و علم روانشناسی نیز تلقین را تایید می کند . 


بله یوگا یعنی تلقین مثبت و روحیه دادن به خود 


این تلقین مثبت باعث افزایش قدرت انرژی درونی و البته افزایش تمرکز و افزایش اراده می شود و ذهن ما را به دنیای ماورایی باز می کند . 


این هرگز بر خلاف نماز یا روزه نیست و هیچ منافاتی با دین اسلام ندارد . 



برای تبدیل شدن به یوگی و مرتاض ، نیازی نیست ریاضتهای سنگین و طاقت فرسا انجام دهیم . 


کافیست از نیروی قدرتمند تلقین استفاده کنیم . بقیه ی کارها توسط خود مغز و بدن انجام می شوند . 


ضمنا  باید بگویم که من با نماز جماعت، هیچ  مشکلی و مخالفتی ندارم ولی اگر قبل از نماز جماعت ، ذهن مان را از افکار مزاحم خالی کنیم و آرامش داشته باشیم  آنوقت نماز جماعت نیز همانند نماز فرادی در نهایت تمرکز و اراده و آرامش  اقامه می گردد و این میسر نمی شود مگر با ساده ترین شکل یوگا یعنی با تلقین مثبت .