vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

vahidmy

وبلاگ شخصی وحید محمدی

وحیدمی

وبلاگ شخصی وحید محمدی . یک تایپیست که عاشق علم و تجربه است.


آدرس وبلاگ وحیدمی :

Home Page


https://vahidmy.blog.ir

+


Archive

آرشیو و بایگانی وبلاگ وحیدمی

https://vahidmy.blog.ir/archive

+


نقشه وبلاگ وحیدمی:

Sitemap

https://vahidmy.blog.ir/sitemap.xml

+

خوراکخوان وبلاگ وحیدمی

Feed

RSS

https://vahidmy.blog.ir/rss

+

آدرس مورد استفاده خزنده ها روباتها و موتورهای جستجوگر

Robot

https://vahidmy.blog.ir/robots.txt


+

مشخصات وبلاگ وحیدمی:


ساعات انتشار پست جدید وبلاگ :

بیست و چهار ساعته

وضعیت انتشار پست : نامنظم . در طول شبانه روز و در صورت صلاحدید ؛ پست جدید منتشر می کنم.


نام مدیر : وحید محمدی

گونه : وبلاگ شخصی با آدرس اختصاصی و محتوای عمومی

ژانر : تمام ژانرها

کاربرد : همه منظوره

هدف وبلاگ : به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با مردم و پرداخت زکات علم

مقصد مدیر وبلاگ : کسب رضای خداوند .

جنس وبلاگ : وبلاگ شخصی

تاریخ تاسیس : تیر 1398 خورشیدی



موضوعات وبلاگ : تمام علوم و فنون و مسائل مختلف در تمام زمینه


کپی برداری از مطالب وبلاگ وحیدمی به شرط لینک دادن به آدرس اصلی وبلاگ با دامنه vahidmy.blog.ir ، بلامانع و آزاد است . با خیال راحت ، کپی برداری نمایید . هیچگونه کپی رایت و انحصار برای وبلاگ وحیدمی ، وجود ندارد .

بروزرسانی:

وبلاگ وحیدمی منحصرا توسط سایت بلاگ دات آی آر به آدرس blog.ir میزبانی می شود . بنابراین بجز دامنه vahidmy.blog.ir سایر دامنه ها جعلی و فیک و خطرناک هستند .
برای مشاهده نکات جدید و ترفندهای امنیتی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://vahidmy.blog.ir/post/1



آدرس وبلاگهای تخصصی :

https://spasm.blog.ir

https://fasmy.blog.ir

https://binasm.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
  • ۰۱/۰۴/۱۱
    adc
نویسندگان
پیوندها

صداهای ماندگار بخش 2

چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۴۹ ب.ظ




به نام خدای عظیم الشان


صداهای ماندگار - بخش 2 :


مخاطب گرامی . سلام . در ادامه ی پست قبلی قصد دارم تعدادی از صداهای ماندگار را اینجا  آپلود نمایم .


برخی از این آثار جنبه ی آموزشی دارند یعنی بطور غیرمستقیم ، مقامات موسیقی قرآنی را به شما یاد می دهند .


بسیاری از این آثار فقط یک مقطع کوتاه از اجرای اصلی می باشند لذا تاریخ و مکان اجرا را به درستی نمی دانم .


از نظر من ، تمامی این آثار ، ارزش شنیدن  و گوش دادن را دارند . ضمن اینکه نوعی اموزش غیرمستقیم به هنرجویان محسوب می شوند .


ایده : بیاییم بین  موسیقی ( ساز و آواز )   و تلاوت قرآن  آشتی برقرار کنیم و از دو دستگی و چندصدایی  و تفرقه اندازی پرهیز نماییم .

من خودم این افتخار را دارم که هم خواننده  هستم و هم قاری قرآن  و از هردوی اینها یعنی آواز و تلاوت قران  لذت می برم و  دفاع می کنم . زیرا هردو زیرمجموعه ی موسیقی می باشند . 


 لذت موسیقی در اینست که هم قاری قرآن باشیم و هم خواننده و هم مداح و هم موذن و هم مناجات خوان .




ضمنا اواز خواندن و تلاوت قران مکمل یکدیگر می باشند و باعث انعطاف پذیری و افزایش قدرت  حنجره می شوند و البته ذهن را نیز خلاق می کنند .

اینکه فقط اواز بخوانیم یا فقط قرآن بخوانیم و روی یکی از این دو تعصب داشته باشیم ،  اصلا درست نیست  و باعث خشکی و خرابی حنجره و جمود فکری می شود . باید در هر دو زمینه فعال باشیم تا هم  حنجره مان قوی و انعطاف پذیر شود و هم تجربه و سواد موسیقیایی در هر دو زمینه بدست اوریم و با این تجربه ، در هردو زمینه به اوج برسیم ( همانند استاد محمد رضا شجریان که در هر دو زمینه ی تلاوت قرآن و آواز به اوج رسید ) .  این باعث شکوفایی و خلاقیت ذهنی می شود و ما را از تعصب و جمود فکری  نجات می دهد .


نکته : به زودی تلاوتهای صوتی و تصویری  استاد محمدرضا شجریان که در دستگاههای موسیقی ایرانی اجرا شده است را برایتان  آپلود خواهم کرد . انشاا...

+


صداهای ماندگار بخش 2 :


آیه نور - سوره نور - عبدالباسط  محمد عبدالصمد:


https://bayanbox.ir/download/5616280405588066218/Aayeh-Nour-Abdulbaaset.mp4




+

مقایسه عبدالباسط محمد عبدالصمد  و مصطفی اسماعیل:


https://bayanbox.ir/download/842592666552262970/Abdulbaset-Mostafa-Esmaaeel.mp4




+

بخشی از تلاوت سوره ی احزاب - عبدالباسط محمد عبدالصمد


https://bayanbox.ir/download/3487127675379220055/Ahzaab-Abdolbaset.mp4




+


یکی از آخرین تلاوتهای مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

سال 1987 میلادی - آمریکا - یکسال  قبل از وفات . در سن 60 سالگی. - روح اش شاد و یادش گرامی باد .


https://bayanbox.ir/download/1164513123984192054/Akharin-Talavat-Abdulbaset-USA.mp4




بروزرسانی


نکته : اخیرا فیلمهای مربوط به آخرین تلاوتهای مرحوم عبدالباسط را دیده ام که در اولین فرصت  آپلود خواهم کرد . در این تلاوتها  بطور کامل  آثار پیری و بیماری را در چهره و صدای استاد می بینیم .  این تلاوتها به معنای واقعی کلمه  ، آخرین تلاوتهای ایشان می باشند . اگر عمری باشد حتما این تلاوتها را در همین پست آپلود خواهم کرد. انشاء ا...



تلاوت بالا ، آخرین تلاوت نیست بلکه یکی از آخرین تلاوتها می باشد .


تاریخ بروزرسانی : شنبه 15 آبان 1400 شمسی




+

+

قدیمی ترین کنسرت تصویری کامل استاد محمدرضا شجریان

جشن حافظیه شیراز - دهه ی 40 شمسی . با حضور استاد اصغر بهاری نوازنده ی کمانچه . استاد شجریان در کنار استاد بهاری بصورت ایستاده ، آواز می خواند .


نکته : از این کنسرت قدیمی تر نیز وجود دارد ولی این قدیمی ترین نسخه ی کامل  و سالم  تصویری می باشد . سایر کنسرتهای قدیمی اکثرا ناقص و پر از ایرادات فنی می باشند .

ضمنا  استاد شجریان در این کنسرت،  بسیار جوان می باشد لذا می توانم بگویم که این کنسرت ، قدیمی ترین کنسرت تصویری مرحوم استاد محمدرضا شجریان بوده است  و احتمالا به اوایل دهه ی 40 شمسی مربوط می شود .



https://bayanbox.ir/download/3640986117109561613/Ghadimitarin-Concert-Tasviri-Shajarian.mp4



+

+


نسخه ی  اوریجینال و مجلسی  تلاوت سوره ی قیامت - استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد .

سال 1958 میلادی - سوریه .

این تلاوت بخش پایانی تلاوت مشهور مدثر - قیامت می باشد .

این تلاوت نسخه ی اصلی است و در حضور مردم سوریه انجام شده است .

این تلاوت جزو شاهکارهای بزرگ و جاودانه ی استاد عبدالباسط می باشد .

نسخه ی دیگری نیز از این تلاوت موجود است که در ان صدای مردم را حذف کرده اند اما پر از اکو و افکت صوتی و جلوه های  تصویری می باشد و البته  بخش پایانی تلاوت از یک تلاوت دیگه ( احتمالا از همین تلاوت ) قرض شده و به ان الحاق شده است .

این نسخه ، کامل و بی عیب است و نسخه ی اوریجینال و سالم است و هیچ نقص یا ایرادی در ان شنیده نمی شود .


بروزرسانی :


متاسفانه این نسخه  نیز ناقص است و بخش پایانی اش از یک تلاوت دیگه قرض شده و به ان الصاق شده است . ضمنا این نسخه دارای یک صدای مبهم و خفه می باشد .


به زودی نسخه ی تمیز و خالص و بدون افکت و اکو از این تلاوت را اپلود خواهم کرد که البته او نیز بخش پایانی اش ناقص است .


گویا تمام تلاوتهای  مدثر - قیامت استاد عبدالباسط در همین بخش پایانی دچار مشکل شده اند .


تاریخ بروزرسانی : شنبه 15 آبان 1400 شمسی



+

نکته: نسخه های کامل تلاوت مجلسی و مشهور مدثر- قیامت استاد عبدالباسط  ( یعنی همین تلاوت ) در وب موجود است که اگر خدا عمری بدهد انرا اپلود خواهم کرد .

+

نکته: اکثر تلاوتهای مشهور و معروف استاد عبدالباسط  ( از جمله تلاوت بسیار زیبا قدرتمند حیرت انگیز و مشهور و بی نظیر مریم - تکویر ( معروف به تلاوت قرن )  و یا تلاوت بسیار زیبای کهف - قصار السور  یا تلاوت بسیار زیبا و عجیب مائده - نبا - شمس و تلاوت بسیار زیبای قمر- رحمان -تکویر- نبا - شمس - ضحی - انشراح - تین - حمد  و یا تلاوت بسیار مشهور  و حزن انگیز  ابراهیم - غاشیه - ضحی - انشراح - تین - شمس - حمد - بقره  ) بین سالهای 1952 تا 1963 میلادی و اکثرا در کشور سوریه اجرا شده  اند . تعداد این تلاوتها بسیار زیاد می باشد .


نسخه ی اصلی تلاوت مجلسی و معروف قیامت - سال 1958 میلادی - سوریه - عبدالباسط


https://bayanbox.ir/download/6031187298335778355/Ghiyamt-Original-Abdulbaaset-1958-Majlesy.mp4



+

+

+

تلاوت سوره حشر - استاد سعید مسلم :


https://bayanbox.ir/download/6430197100168712041/Hashr-Saeedd-Mosallem.mp4




نکته : متاسفانه استاد سعید مسلم  به دلیل نابینایی و مشکلات جسمی و همچنین ممنوع الصدا شدن از طرف خشکه مقدسهای نادان دانشگاه الازهر مصر و رادیو مصر ، بعنوان مظلوم ترین قاری جهان مطرح می باشد و در حق ایشان ظلم و ستم فراوانی واقع شد .


به همین جهت ایشان به دور از چشم خشکه مقدسهای حاکم بر دنیای تلاوت قرآن ، در میان مردم  اقدام به تلاوت می کرده اند لذا هیچ تاریخ یا مکان برای هیچکدام از تلاوتهای ایشان ثبت و ضبط نشده  است .

استاد سعید مسلم در سال 1936 میلادی  در مصر متولد شد و در کودکی بر اثر استعمال دارویی که مادربزرگ اش برای درمان بیماری اش به او داد بینایی اش را از دست داد و تا پایان عمر از نعمت بینایی محروم شد . 


 زمانی که  تلاوت بسیار زیبا و مشهور و معروف و حیرت انگیز  نوح - تکویر - انفطار - بلد  از ایشان در میان محافل مردمی دست به دست و از طریق رادیو مصر پخش شد  به بهانه های واهی از طرف خشکه مقدس ها بعنوان تلاوت غلط و غیراستاندارد و بدون تقوای تجویدی  (!!!!) مطرح شد و ایشان طبق فتوای حاکم شرع مصر و عوامل حسود رادیو مصر ، ممنوع الصدا شدند .


اکثر تلاوتهای استاد سعید مسلم بسیار بسیار محزون و غم انگیز می باشد و عملا نوعی فریاد بر سر ظلم و ستم  حاکمان خشکه مقدس و نادان مصر بوده اند .


صدای استاد سعید مسلم بسیار زیبا و قدرتمند و جذاب است .

استاد سعید مسلم  جزو معدود قاریان جهان است که آیات قران را دقیقا طبق معنا و مفهوم شان تلاوت می کرده  و بنا به قول برخی اساتید محترم ، استاد سعید مسلم  تنها قاری جهان است که قرآن را بصورت تفسیری  و کاملا  مطابق با ترجمه و تفاسیر ،  تلاوت می کرده است .


خصوصا تلاوت سوره های  تکویر  و انفطار  در تلاوت معروف نوح - تکویر - انفطار - بلد که همه ی ما با این تلاوت آشنایی داریم و در جلسات ختم اموات از ان استفاده می نماییم .  .

این تلاوت مشهور ، دقیقا مطابق با معنا و تفسیر آیات قرآن  اجرا شده است و استاد سعید مسلم به معنا و مفهوم و تفسیر قرآن کاملا وفادار بوده است و حس درونی اش را کاملا بروز می داده است و یک قاری کاملا معنوی و تاثیر گذار بود .


به جرات می توانم بگویم که تنها قاری قرآن که توانست از زیر سایه ی سنگین مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد بیرون بیاید و به شهرت جهانی برسد منحصرا استاد سعید مسلم بود زیرا سبک عجیب و منحصر به فرد استاد سعید مسلم و صدای بسیار زیبا و معنویت صدایش و سوز و گداز درون صدایش  او را خیلی سریع  در سطح جهان مطرح کرد .

بنا به برخی اقوال ، استاد سعید مسلم در سال 2002 میلادی و در گمنامی و مظلومیت  به رحمت خدا پیوست .  روحش شاد و یادش گرامی باد .

+

+


توصیف جهنم با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ( بخشی از تلاوت مشهور مدثر قیامت ) .


https://bayanbox.ir/download/5705603765795073221/Jahannam-Abdulbaaset.mp4



استاد عبدالباسط  محمد عبدالصمد  در این فراز بخوبی توانسته است  اوضاع جهنم را با صدای زیبا و عجیب اش به مخاطب بفهماند و دقیقا مطابق با معنای آیات ، تلاوت نموده است  .  این فراز بسیار زیبا و تکان دهنده ، بخشی از تلاوت معروف مدثر قیامت سال 1958 میلادی می باشد که در سوریه اجرا شده است .


+


توصیف جهنم با صدا و اجرای استاد پرواز همای:


استاد پرواز همای  از خوانندگان موسیقی سنتی اصیل ایرانی این قطعه شعر را به زیبایی و دقیقا مطابق  با مفاهیم آیات قرآن اجرا کرده است . در قرآن مجید آیه ای است که می فرماید: (( آتش جهنم از بدن خود اهل جهنم بیرون می آید . آیه ی 24 سوره بقره . ))  . شاعر نیز در شعر همین معنا را رسانده و استاد پرواز همای نیز با زیبایی این شعر شاعر که مطابق با آیه ی قرآن بوده است را با صدای زیبای خود و دقیقا مطابق با معنای آیات قرآن و شعر مذکور اجرا کرده است .


https://bayanbox.ir/download/6520739883291408517/jahannam-Parvaaz-homay.mp4



این اجرا واقعا  حیرت انگیز و زیباست و ادم را به فکر وا می دارد .

+

+

+

+

فرازی از تلاوت زیبا و معروف کهف - حمد  استاد عبدالباسط

سال 1957 میلادی  - سوریه .  مسجد یلبغا ( حلب یا دمشق . دقیقا نمی دانم در کدام شهر اجرا شده است . این تلاوت چندین نسخه دارد که یکی  از این نسخه ها  جزو شاهکارهای بسیار معروف جهان می باشد . ) 


https://bayanbox.ir/download/3091438270487013546/Kahf-Abdulbaaset-1957.mp4




نکته : تلاوت بسیار زیبا و حیرت انگیز کهف - قصار السور که در دهه های 60 و 70 شمسی مرتبا و هر ظهر قبل از اذان از رادیو ایران  بصورت کهف - حمد  پخش می شد یکی از زیباترین و جذابترین تلاوتهای تمام ادوار تاریخ جهان می باشد که در سال 1957 میلادی توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد در سوریه اجرا شده است .

صدای استاد عبدالباسط در این تلاوت به حدی زیبا و زنده است که هربار پخش می شود  آدم خیال می کند این تلاوت همین الان از مسجد محل و توسط استاد عبدالباسط  اجرا شده است و عملا این تلاوت جزو زنده ترین وماندگارترین تلاوتهای استاد عبدالباسط است که همیشه تازه می باشد و هیچوقت کهنه نمی گردد .

آدم اصلا باور نمی کند که این تلاوت  دهها سال  پیش اجرا و ضبط شده و خیال می کند متعلق به همین حالا ( زمان حال ) می باشد .


درواقع صدای استاد عبدالباسط در این تلاوت ذهن ما را دگرگون می کند طوریکه  مفهوم زمان در ذهن انسان تغییر می کند و شنونده  نمی تواند فرق بین گذشته و حال را درک نماید .


درواقع ، تلاوت  کهف - قصارالسور  استاد عبدالباسط  نوعی سفر با ماشین زمان محسوب می شود .


این تلاوت یکی از بزرگترین و محبوبترین شاهکارهای استاد عبدالباسط محسوب می شود .


این تلاوت شامل آیاتی از سوره ی کهف - تکویر - ضحی - انشراح - تین و البته تلاوت بسیار مشهور و زیبای سوره ی حمد می باشد که  این تلاوت ( سوره ی حمد ) را سالهای سال از تلویزیون ایران قبل از شروع برنامه ی درسهایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی می شنیدیم .


اینجا فقط  یک فراز از این تلاوت زیبا و همیشه زنده و جاویدان  را قرار دادم . اگر نسخه ی کامل این تلاوت اعجاب انگیز  را که سالهای سال از رادیو ایران می شنیدم پیدا کنم در پست های بعدی آپلود خواهم کرد  انشا ا....


+

+

+

فرازی از تلاوت زیبا و مشهور مریم - تکویر عبدالباسط

تلاوت آیات 28 تا 30 سوره ی مریم توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد .


این تلاوت با  تلاوت قرن ( مریم - تکویر سال 1958 - سوریه ) فرق دارد .


این تلاوت احتمالا  در سال 1954 میلادی و در یکی از مساجد مصر اجرا شده است .

این تلاوت از آیه ی 22 سوره  ی مریم شروع شده و به آیه  ی  40 ختم می شود . بنابراین این تلاوت ، تلاوت قرن نیست . ولی دستکمی از تلاوت قرن ( مریم تکویر سال 1958 میلادی - سوریه - دمشق ) ندارد  و  به همان اندازه زیبا و جذاب است .




https://bayanbox.ir/download/8489807292345944533/Maryam-28-30-Abdulbaset.mp4



+

+


نکته:  معمولا تلاوت مشهور مریم - تکویر سال 1958 میلادی سوریه که توسط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد در مسجد جامع اموی دمشق اجرا شده است را  تلاوت قرن می نامند  .

عنوان  تلاوت قرن حقیقتا  برازنده ی این تلاوت جاودانه و بسیار زیبا و با عظمت و با شکوه و قدرتمند و حیرت انگیز و نفسگیر و تکرار ناپذیر  است که تکرار این تلاوت  سنگین و نفسگیر  حتی برای خود استاد عبدالباسط نیز دشوار بود چه رسد به سایر انسانها .

تلاوت مریم تکویر سال 1958 میلادی اوج قله ی افتخارات استاد عبدالباسط محسوب می شود .


درواقع اوج صدای عبدالباسط را منحصرا در تلاوت مریم تکویر 1958 میلادی می توان شنید .


کلمه ی کلیدی: اوج صدای عبدالباسط


این بنده ی حقیر بعنوان کسی که 4 اکتاو ( معادل با 8 دانگ) وسعت صوتی دارد و مقلد استاد عبدالباسط می باشد و بارها این تلاوت را با دقت گوش داده ام  معتقدم که استاد عبدالباسط در این تلاوت تمام مایه ی صدای خود را تا حد 4 اکتاو به اجرا  گذاشته است .


درواقع محدوده ی صدای استاد عبدالباسط در تلاوت مریم تکویر 1958 میلادی بین باس تا سوپرانو می باشد . یعنی 4 اکتاو کامل (  8 دانگ ) .


ولی اینکه چرا جنس صدای ایشان را باریتون عنوان کرده اند از عجایب است زیرا جنس صدای استاد عبدالباسط  ، تنور یا  کنترتنور می باشد .

مگر می شود کسی  4 اکتاو  قرآن بخواند و جنس صدایش تنور یا کنترتنور نباشد ؟؟؟

واقعا  عجیب است . باید در این مورد تحقیق شود .

کارشناسان باید در مورد جنس صدا و وسعت صدای استاد عبدالباسط بازنگری نمایند زیرا جنس  صدای ایشان اصلا  باریتون نیست بلکه تنور یا کنترتنور است .  

 این حرف را من که خودم  4 اکتاو گستره ی صوتی دارم می زنم . پس دقیقا می فهمم که  جنس صدای عبدالباسط و وسعت صدایش چه بوده است .


بگذریم . قصد خودنمایی و خودشیفتگی نداشتم . فقط خواستم یک هشدار به کارشناسان بدهم تا گفتار و نوشتارشان را اصلاح کنند .

+

درواقع ، تلاوت بسیار مشهور مریم - تکویر سال 1958 میلادی ،  قدرتمندترین و موسیقی وارترین و معنوی ترین و جذابترین و نفس گیرترین  و باشکوهترین  تلاوت  تمام ادوار تاریخ جهان می باشد  و هیچکدام از تلاوتهای  جذاب و زیبای خود استاد عبدالباسط به گرد پای  این تلاوت نمی رسند . تلاوت سایر قاریان که بماند .


تلاوت مریم تکویر اوج قدرت حنجره و اوج نفس و زیبایی و موسیقی و معنویت و عظمت صدای استاد عبدالباسط را به نمایش می گذارد و عملا این تلاوت بزرگترین شاهکار قرآنی تمام تاریخ است .

استاد عبدالباسط این تلاوت را ابتدا در سال 1951 میلادی و در رادیو عربستان با سبک ای متفاوت و جذاب ، اجرا کرد بعد در  مالزی یا اندونزی در سال 1954 میلادی نسخه ای کاملا متفاوت از سوره ی مریم تکویر را اجرا کرد و بعد در سال 1955  نیز نسخه ای عجیب و متفاوت از سوره ی مریم را در مصر اجرا کرد و بعد ... تا در سال 1958 میلادی اوج تمامی این سبکهای مختلف را در این تلاوت در سوریه  پیاده سازی کرد  .

عملا این تلاوت از تمامی تلاوتهای مریم تکویر ماقبل و مابعد  جذابتر و قویتر و با شکوهتر است و عظمت خاصی در این تلاوت دیده و شنیده می شود طوریکه آدم را میخکوب می کند و نفس شنونده را در سینه حبس می کند و مو به تن اش سیخ می کند و  واقعا این تلاوت هم برای شنونده و هم برای خود استاد عبدالباسط یک تلاوت نفسگیر  و شگفت انگیز می باشد .


درواقع  تلاوت مریم تکویر سال 1958 میلادی  بزرگترین شاهکار تمام عمر استاد عبدالباسط و بهترین تلاوت تاریخ  می باشد  و به همین دلیل به ان  تلاوت قرن گفته شده است  .


اما از نظر من ،  تمامی تلاوتهای استاد عبدالباسط خصوصا تمامی تلاوتهای سوره ی مریم استاد عبدالباسط ،  تلاوت قرن محسوب می شوند  . 

البته این فقط  یک نظر شخصی است .

این فراز که در اینجا گذاشتم با فراز مشابه اش در تلاوت قرن ( مریم تکویر سال 1958 میلادی ) متفاوت است . هم از نظر رنگ صدا و هم از نظر دستگاه و مقام موسیقی و لحن و هم از برخی جهات دیگر .

لذا این فراز در تاریخی دیگر به غیر از سال 1958 میلادی اجرا شده  و ربطی به تلاوت قرن ندارد اما باز هم بسیار زیبا  و جذاب می باشد 

 

احتمالا این تلاوت در اواسط دهه ی 50 میلادی ( سال 1954 یا 1955 میلادی )  اجرا شده باشد . حدس می زنم در مالزی یا مصر اجرا شده باشد .

+

تلاوت قرن  ( مریم 2 تا 36 و تکویر  1 تا  آخر )  در سال 1958 میلادی و در سوریه ( شهر دمشق - مسجد جامع اموی ) اجرا شد .

+

+

نکته :  رنگ صدای استاد عبدالباسط از اوایل دهه ی 60 میلادی بکلی تغییر می کند طوریکه شنونده نمی تواند تشخیص دهد که صاحب این صداها همگی یک نفر می باشد مگر با گوش دادن به تمام تلاوتها  و فهمیدن شکل کلی سبک استاد عبدالباسط .


 در دهه ی 50 میلادی ، استاد عبدالباسط بشدت فنی و پیچیده و زیبا و معنوی  و آهنگین و با حس و حال  و با صدایی بسیار زیبا و ملکوتی  و مخملی و نرم  ، قران می خوانده اما از دهه ی 60 میلادی به یکباره سبک خود را عوض کرده و بسیار ساده و روان و قابل فهم می خواند و جنس صدایش نیز عوض شده بود . لذا برای خیلیها باور اینکه این صداهای مختلف همگی متعلق به یک نفر می باشد غیرممکن است .

+

+

+

خب !  این پست خیلی طولانی شد .

+

سایر صداهای ماندگار و زیبای جهان را در پست بعدی ، آپلود خواهم کرد . انشاا...


+

+

+


وحید محمدی - وبلاگ وحیدمی


https://vahidmy.blog.ir









  • ۰۰/۰۲/۰۱
  • vahidmy

Idea

Music

vahidmy

آشتی

آواز

آیه نور

استاد سعید مسلم

استاد شجریان

استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

استاد محمد رضا شجریان

استاد مصطفی اسماعیل

استاد پرواز همای

افتخار

انعطاف پذیر

اوج

اوج صدای عبدالباسط

اکتاو

ایده

باریتون

باس

برنامه ی درسهایی از قرآن

بهترین تلاوت تاریخ

تعصب

تفرقه اندازی

تلاوت شگفت انگیز کهف حمد عبدالباسط

تلاوت عجیب کهف حمد عبدالباسط

تلاوت قرآن

تلاوت قرن

تلاوت مدثر قیامت عبدالباسط

تلاوت مریم تکویر عبدالباسط

تلاوت های استاد شجریان

تلاوتهای استاد محمد رضا شجریان

تلویزیون مصر

تنور

جشن حافظیه شیراز

جمود فکری

جنس صدا

حاکم شرع

حاکمان خشکه مقدس و نادان مصر

حجت الاسلام محسن قرائتی

حنجره

خرابی

خشکه مقدسهای احمق

خشکه مقدسهای نادان مصر

خشکی

خلاق

خلاقیت ذهنی

خواننده

خوانندگی

دانشگاه الازهر مصر

دانگ

دستگاه موسیقی

دفاع

دو دستگی

ذهن

رادیو مصر

رنگ صدا

زنده ترین تلاوت تاریخ

زیباترین تلاوت تاریخ

ساز و آواز

سفر با ماشین زمان

سوره نور

سوریه

سوپرانو

شکوفایی

صداهای ماندگار

عبدالباسط محمد عبدالصمد

عوامل حسود رادیو مصر

فتوا

فقط

قاری قرآن

قدیمی ترین کنسرت تصویری استاد شجریان

قوی

لذت

لذت موسیقی

مداح

مریم تکویر استاد عبدالباسط

مریم تکویر سال 1958 میلادی

مشکلات جسمی

مصر

مظلومترین قاری جهان

مقایسه عبدالباسط و مصطفی اسماعیل

ممنوع الصدا

مناجات خوان

موذن

موسیقی

موسیقی سنتی اصیل ایرانی

مکمل

نابینایی

نوع صدا

وسعت صوتی

چند صدایی

کنترتنور

کنسرت حافظیه شیراز