بنام خدا :


عنوان پست 



Good and Bad Assemblers:





اسمبلرهای خوب و بد 


اسمبلر یعنی کامپایلر زبان اسمبلی




آدرس پست 


https://vahidmy.blog.ir/post/36




توضیح :


این پست بدلیل مشکلات فنی ،  از اول بازنویسی شد . این مشکلات مربوط به عدم نمایش  این پست در   RSS (فیدخوان)  اینترنت اکسپلورر بود که رفع کردنش باعث ایجاد مشکلات بیشتری شد .


متاسفانه بدلیل هنگهای مکرر  بلاگ بیان در محیط اینترنت اکسپلورر ، بارها در حین تایپ دچار مشکل شدم  و زحماتم هدر رفت  .و خسارت سنگینی به محتویات پست وارد شد  .  یعنی محتویات پست در حین بازنویسی براثر هنگ کردن  بلاگ در محیط اینترنت اکسپلورر ، بطور کامل حذف شدند و همه ی زحماتم برباد فنا رفت !

 

لذا خیلی خلاصه و مختصر این پست را مجددا از اول  بازنویسی  و بازنشر می کنم .

امیدوارم شرکت بیان  کاری کند که  وبلاگهایش با  اینترنت اکسپلورر  سازگاری  کامل بدست بیاورند تا  دیگه شاهد این مشکلات  عجیب و زیانبار  نباشیم .

 

شروع مطلب:


اسمبلرهای خوب و بد :


اسمبلر یعنی کامپایلر زبان برنامه نویسی اسمبلی .



اسمبلرهای خوب باید حتما این خصوصیات را داشته باشند وگرنه اصیل نیستند و عملا شما را از اسمبلی دور کرده و آدرس اشتباه به شما می دهند و باعث گمراهی تان می شوند و عملا شما هرگز زبان اسمبلی را یاد نخواهید گرفت .


خصوصیات اسمبلرهای خوب و اصیل:


1- رایگان باشند .

2- اوپن سورس باشند

3- سورس شان توسط خودشان یعنی زبان اسمبلی خالص استاندارد سطح پایین  نوشته شده باشد و توسط خودشان   نیز  کامپایل شود ( اسمبلرهای خودمیزبان ) .

4- سورس محصولات شان  نیز با اسمبلی کاملا  خالص و استاندارد و سطح پایین نوشته شده باشد

5- دارای گرامر ساده و خوانا و تمیز و استاندارد باشند . یعنی برای برنامه نویسی فقط زبان اسمبلی خالص بکار رود و از هیچکدام از کلمات خاص زبانهای سطح بالا استفاده نشود .

6- قابل حمل باشند یعنی به هیچ سیستم عامل یا  پردازنده ی خاصی وابسته نباشند .

7- در تمامی مدلهای  8 و 16 و  32 و 64 بیت قادر به تولید نرم افزار یا سیستم عامل باشند

8- بشدت انعطاف پذیر باشند و توانایی تولید همه نوع فایل با  هر نوع پسوندی و حتی فایلهای بدون پسوند و حتی فایلهای کاملا خالی  را داشته باشند.

9- انجمن فعال و پویا داشته باشند .

10- دارای محیط برنامه نویسی بصورت گرافیکی باشند طوریکه براحتی بتوان در این محیط برنامه نویسی کرد . اصطلاحا  باید IDE  داشته باشند .

11- نیاز به نصب و  کانفیگ نداشته باشند  و خیلی راحت و سریع  اجرا شوند .

12- دارای سایت رسمی و فعال و پویا باشند .

13- جامعه ی کاربری بزرگ داشته باشند

14- هرچند وقت یک نسخه ی جدید از آنها  منتشر شود .

15- در انحصار هیچ شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت یا سازمان یا موسسه  یا دانشگاه یا آزمایشگاه )  نباشند  و جزو  نرم افزارهای آزاد محسوب شوند .

16- بتوانند براحتی با زبانهای سطح بالا رقابت کنند و توانایی تولید سیستم عامل نیز داشته باشند .

17- دارای گرامر انعطاف پذیر در جهت  ایجاد انواع سبکهای برنامه نویسی باشند  و دست برنامه نویس را نبندند .

18- تا جای ممکن به زبان ماشین  نزدیک باشند و تواناییهای ذاتی زبان ماشین را به ارث برده باشند .

19-  به ماکرو وابسته نباشند . طوریکه بتوانیم بدون هرگونه ماکرو و رهنمود و تنها با کدهای خالص اسمبلی در آنها برنامه نویسی کرد .

20 - دارای نسخه های مختلف برای  سیستم عاملهای مختلف باشند و طرفداران همه ی سیستم عاملها را راضی نگه دارند.


تنها  اسمبلری که  این 20  ویژگی ارزشمند را در خود دارد ،  فلت اسمبلر (Fasm) می باشد.


البته ما یک اسمبلر خوب دیگه هم داریم که نامش  RosAsm است ولی فقط بخشی از این خصوصیات را دارد و عملا بایگانی شده و توسعه اش فقط در گیتهاب و به کندی صورت می گیرد و قابل حمل نیست  و یکسری مشکلات فنی دارد که متاسفانه هنوز برطرف نشده و هیچ سایت رسمی ندارد یعنی سایت رسمی اش عملا  فاقد هرگونه محتوایی است و شما فقط نسخه ی آرشیو شده اش را می توانید دانلود کنید .


برای انکه زبان اسمبلی بتواند قدرتمندانه  جای زبانهای سطح بالای چند منظوره خصوصا زبانهای خانواده ی  C  را بگیرد باید حتما  این 20 خصوصیت را داشته باشد تا بتواند در رقابت با انها  پیروز شود  وگرنه محکوم به شکست است. 


علت شکست زبان اسمبلی از زبانهای سطح بالا  دقیقا همین عدم توانایی رقابت بوده که این عدم توانایی رقابت  تنها  دلیلش  اختراع صدها  کامپایلر ناقص و معیوب و دروغین و بی سرو ته   برای زبان اسمبلی بوده که درنتیجه  هیچکدامشان  توانایی رقابت با زبانهای سطح بالا را نداشتند و شکست خورند .

 

خوشبختانه  فلت اسمبلر توانایی رقابت با تمامی زبانهای سطح بالا را دارد و کارهای عجیب و غریب فراوانی انجام می دهد .  عملا زبان اسمبلی حیات مجدد اش  را مدیون  فلت اسمبلر می باشد . پس خیلی راحت می توان سایر کامپایلرهای زبان اسمبلی را فراموش کرده و  فلت اسمبلر را براحتی  ، زبان اسمبلی بدانیم و  صدا بزنیم .  بله ، فلت اسمبلر  همان زبان اسمبلی است که  پوست اندازی کرده و چهره ای زیبا و قامتی برافراشته دارد و این قدرت را دارد که  زبان اسمبلی را  بر تمامی زبانهای سطح بالا  پیروز نماید . 



بنابراین  فلت اسمبلر  بعنوان اسمبلر خوب و عالی محسوب می شود . 


سایر اسمبلرها  بدلیل اینکه این خصوصیات را ندارند جزو اسمبلرهای بد و فریبنده  و دروغین محسوب می شوند ( البته بجز  RosAsm  ) . 



بعد از فلت اسمبلر (Fasm)،    ریاکت اسمبلر (RosAsm)  از لحاظ خوب و استاندارد بودن و معتبر  بودن در جایگاه  دوم قرار می گیرد .



عملا طبق تجربیات و مطالعات و  مشاهدات و آزمایشات و تحقیقات فراوانی که کردم به این نتیجه رسیدم که بجز  فلت اسمبلر و ریاکت اسمبلر  سایر کامپایلرهای زبان اسمبلی  اصلا خوب و مناسب نیستند و  برنامه نویس را فریب داده واز زبان اسمبلی دور می کنند  و او را از راه بدر می کنند .  یعنی مانع فهم زبان اسمبلی می شوند  و سرانجام او را متقاعد می کنند که مجددا به سمت زبانهای سطح بالا  حرکت کند و عملا اسمبلی را فراموش نماید که این یک فاجعه ی دردناک  محسوب می شود . 


اون افرادی که  روی زبان اسمبلی  ، غیرت    دارند  و به معنای واقعی کلمه ، دانشمند علوم رایانه ای هستند   منظور مرا از این حرفها  می فهمند .



بهرحال   از نظر من و البته از نظر بسیاری از برنامه نویسان  خارجی   ، تنها کامپایلر زبان اسمبلی که می تواند پرچم این زبان را  بر فراز قله های بلند دنیای برنامه نویسی  برافراشته کند و این زبان را به یک زبان بشدت محبوب و دوست داشتنی تبدیل کند  ،  فلت اسمبلر است . 


بنابراین از پست بعدی  منظور من از  زبان اسمبلی همان  فلت اسمبلر می باشد . 


چون بجز فلت اسمبلر ، سایر اسمبلرها همگی ناقص و معیوب هستند و نتوانسته اند هیچ قدم مثبتی بردارند و عملا متوقف شده اند . 



نتیجه ی  نهایی:  فلت اسمبلر = زبان اسمبلی = اسمبلر خوب 


از پست بعدی من  همه جا از فلت اسمبلر بعنوان  زبان اسمبلی و تحت نام اسمبلی یاد می کنم و برنامه های این اسمبلر قدرتمند را تحت  عنوان برنامه های زبان اسمبلی  به شما معرفی می کنم .


به زبان ساده تر ، من از پست بعدی ، دیگه از هیچکدام از کامپایلرهای زبان اسمبلی هیچ نامی بر زبان نمی اورم  و بجای  عبارت  فلت اسمبلر  ، از عبارت  زبان اسمبلی استفاده می کنم .


بنابراین از پست بعدی  ،  فقط  لغت  " اسمبلی" را از دهان من می شنوید و در این وبلاگ می بینید . 


یادتان باشد که  منظور من از  زبان اسمبلی در تمامی پستهای بعدی ، همان فلت اسمبلر می باشد . یعنی  Fasm  . 


پس دیگه این کامپایلر را با نام اصلی اش بکار نمی برم  بلکه از لغت عمومی  Assembly  (اسمبلی)  استفاده می کنم .


من از پست بعدی  برای برنامه نویسی با زبان اسمبلی (فلت اسمبلر)  ،  از  اسمبلی کاملا خالص استفاده می کنم . یعنی هرگز از ماکرو استفاده نمی کنم . 

+


موضوعات وبلاگ وحیدمی :

من  در تمامی پستهای وبلاگ وحیدمی ، سعی می کنم لااقل یک اشاره ای به موضوعات این وبلاگ داشته باشم . به همین دلیل برای تمامی پستهای این وبلاگ ،  تمام جعبه های موضوعات  وبلاگ  شامل  Idea ،  Assembly  ،  vahidmy  ، Music  ، Binary ، OS ، Weblog ، IT   ؛  را تیک می زنم که البته در دنیای وبلاگنویسی،  این رفتار ؛   کاری مضحک  و بی معنا و غیرحرفه ای محسوب می شود  ولی من به این قواعد و استانداردهای وبلاگنویسی اهمیت نمی دهم و دوست دارم هرطور که دلم می خواهد وبلاگنویسی نمایم و آزاد باشم . لذا  همینقدر که یک اشاره ی کوچک به این موضوعات در همین پاراگراف شد ،  از نظر خودم ، کافی است !!

من تافته ی جدابافته هستم و به سبک خودم وبلاگنویسی می نمایم  و به استانداردهای دنیای وبلاگنویسی اهمیت نمی دهم و برایم مهم نیست که مخاطبان پشت سرم چه می گویند . من به اشتهای مردم غذا نمی خورم و نگران حرف و حدیثهایی که مردم پشت سرم در می آورند نیستم و بی خیال و خونسرد هستم .

من رسومات  کهنه ی دنیای  وبلاگنویسی و مرزهای علم را جابجا می کنم !!

از نظر من ضرورتی ندارد که محتویات یک پست با موضوع مربوطه همخوانی داشته باشد لذا مجبور نیستم در تمام پستها در رابطه با  موضوعات وبلاگ ام  ، مطلب بنویسم . همینقدر که در همین پاراگراف که در تمام پستها انرا کپی  و الصاق می نمایم ، به این موضوع اشاره کردم از نظر خودم کفایت می کند !!


از نظر شما اینکار نوعی ترول گری و اسپم سازی است ولی من اهمیت نمی دهم که اینکار اسپم می باشد یا نه . می توانید پشت سرم هرچه قدر خواستید حرف بزنید و مرا مسخره کنید و به من بخندید ولی من اصلا اهمیت نمی دهم  .


این پاراگراف در تمامی پستهای وبلاگ وحیدمی  توسط خودم ، عینا الصاق و تکرار می شود .


+

 

Fasm =Good  Assembler = Assembly






وحید محمدی - وبلاگ  وحیدمی 


https://vahidmy.blog.ir






بروزرسانی

براثر حملات سایبری به وبلاگ وحیدمی ؛ تمام کامنت های کاربرها و پاسخ های من به کاربرها  ؛ حذف شدند 


لعنت خدا و نفرین ملائکه بر هکرها و اتکرها و مجرمان سایبری . 


تاریخ بروزرسانی 


یکشنبه مورخ  29 مرداد 1402 خورشیدی 


نکته : 

آدرسهای  آخرین پست وبلاگ وحیدمی را در زیر مشاهده می فرمایید . 




در پناه خداوند متعال عظیم الشان باشید 

ِ

الهم  عجل  لولیک الفرج . 



امضای همیشگی اینجانب  در جهت تایید صحت و درستی مطالب وبلاگهایم   : 


وحید محمدی . وبلاگ  وحیدمی 


https://vahidmy.blog.ir





https://vahidmy.blog.ir/archive


https://vahidmy.blog.ir/post/764